• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top5 vanuit pivottable

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaviddeV1990

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2011
Ik ben op zoek naar een formule die mij op basis van een gekozen filiaal en een gekozen afdeling een top 5 (of top 4, of top 3, of top 10 etc.) kan geven van de meest verkochte artikelen. De gegevens hiervoor komen uit een pivottable. Hoe kan ik deze top 5 opstellen? Alvast enorm bedankt!

Met vriendelijke groet,
David de Vogel

Bekijk bijlage Pivottablevoorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Dus bv een top 5 van filiaal 1 afdeling AGF?

Rmuisknop op bv Bananen => filteren => top 10 deze kun je dan aanpassen naar bv top 5

Niels

Bedankt voor het meedenken. :) Ik zie alleen dat de data niet wordt gesorteerd van hoog naar laag. Maar het is ook geen ideale oplossing voor mij. Ik wil namelijk die pivottable alleen als bron gebruiken. De resultaten moeten niet in de vorm van een pivottable gegeven worden. Voor de eindgebruikers (die geen verstand hebben van Excel) is het het makkelijkste als je bijvoorbeeld in A1 kan kiezen voor een dropdownlist met Filiaal 1; Filiaal 2 etc. en in A2 via een dropdownlist kan kiezen voor AGF; Vlees; Zuivel en dat vervolgens op basis van het in A1 en A2 gekozen filiaal en afdeling een top 5 getoond wordt.

Hoe is dit mogelijk?

In ieder geval al bedankt voor het meedenken.

Heb je mijn 2de post wel gezien?
Je kiest een filiaal uit een dropdownlist
Je kiest een afdeling uit de dropdownlist

Het enige wat je dan moet doen is op de knop drukken voor de topzoveel.

aanpassing in dit voorbeeld:
Op de knop staat aangegeven dat de top zoveel is weergegeven.
Er wordt gesorteerd als je op de knop druk.

Bekijk bijlage Pivottablevoorbeeld(2).xlsm

Makkelijker kan volgens mij niet.

PS de draaitabel voor de top 5 heeft geen relatie met jouw draaitabel, dus als je alleen de top 5 wilt zijn zou je
jouw draaitabel kunnen verwijderen, de top5 draaitabel haalt alleen gegevens uit het tabblad gegevens.

Niels

Laatst bewerkt:
Ik begrijp je punt. Het moet echter zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Dus zelfs op deze manier iets (Filiaal 1; Filiaal 2 etc.) selecteren is nog te lastig eigenlijk omdat er daarna nog op 'OK' moet worden geklikt. Klinkt idioot, maar zo is het. :P Vandaar dus mijn keuze voor een lijst gemaakt via data validation -> list.

Daarnaast is deze pivottable in werkelijkheid een dump vanuit een ERP-pakket. Het tabblad 'GEGEVENS' kan dus niet gebruikt worden. Ook maak ik bij voorkeur geen gebruik van macro's. Ik weet het, ik ben lastig, maar ik hoop dat het ook op de manier die ik wil kan.

In ieder geval bedankt voor je hulp tot nu toe!

Mij maakt het niks uit,

Je zou ook zonder die knop kunnen, dan hoeven ze alleen maar te kiezen.
En op oke klikken hoeft alleen maar als je de top zoveel van aantal wilt veranderen.

Als tabblad gegevens er straks niet staat hoe kom je dan aan de draaitabel?
Waar die draaitabel de gegevens vandaan haalt kan je toch ook gebruiken voor de top5 draaitabel?

Maar goed ik kan je verder niet helpen met een formule voor een top 5 per filiaal en afdeling dus laat ik het hierbij over aan andere helpers.

Niels

Waarschijnlijk bedoel je het op deze manier.

Nee, eigenlijk niet. :( Ik wil het op basis van die Pivottable doen. Dat tabblad GEGEVENS kun je eigenlijk vergeten. Die heb ik nu gebruikt om snel een Pivottable te maken. In werkelijkheid komt deze pivottable echter rechtstreeks uit het ERP-pakket, er is dus geen tabblad met GEGEVENS.

Bedankt voor je hulp in ieder geval, ik hoop dat je nog een keer kunt helpen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan