active diretory + dns

Status
Niet open voor verdere reacties.

enzoishier

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2012
Berichten
213
Hallo helpmijers


ik heb net een windows server 2000 advance op gezet en nu wil ik active diretory in mijn netwerk ik heb ingestels ik tik den netbios naam in win 7 vraag om referentie gedaaan dan laad hij en geeft hij een probleem aan met de dns en nu snap ik niet hoe ik de dns moet instellen, en deze server wordt gebruikt voor rekeningen en het is dan best verveelend om als van de eene computer op de andere te zetten terminal kan wel alleen ik wil active diretory om dat dat sneller gaat hopelijk kan iemand mij helpen.
ik zou dat zeer wardeeren

mvg


Enzoishier
enno-inc

www.welcome.to/enno-inc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb je tweede bericht verwijderd. Hou er rekening mee, dat Helpmij.nl allemaal vrijwilligers heeft die helpen. Deze hebben nog een leven naast Helpmij.nl. Je kan en mag niet verwachten binnen 5 minuten een reactie te krijgen.
 
Tsja, er zijn nogal wat dingen die je moet instellen:
a. Een vast ip-adres voor de W2000 server, in dezelfde reeks als de rest van het netwerk, maar dat niet wordt uitgegeven met DHCP serving en het mag (natuurlijk) ook niet het ip-adres van de (Internet-)router zijn.
Voorbeeld:
Stel dat het netwerk 192.168.1.x is, subnetmasker 255.255.255.0, de router heeft 192.168.1.1 en die geeft via DHCP uit vanaf 192.168.1.100 t/m 192.168.1.150
Dan zijn 192.168.1.2 t/m 192.168.1.99 beschikbaar om als vast ip-adres in te stellen op je router.

Dan (als ik mag aannemen dat je ook DNS serving hebt ge�nstalleerd tijdens dcpromo op de W2000) server moet het ip-adres van de server zelf in zijn eigen ip-instellingen als DNS-server worden opgegeven.
Dat geldt voor de werkstations ook, oftewel die moeten voor DNS bij de server zijn, niet bij de Internet-router of een externe DNS-server. Hoe je dat inricht/afdwingt moet je zelf weten:
a. DNS vast instellen op elk werkstation, maar het ip-adres via DHCP van de Internet-router laten toekennen.
b. DNS + ip-adres vast instellen op elk werkstation. Daarbij natuurlijk geen overlap cre�ren, dus niet het ip-adres van een ander werkstation of van de server of van de Internet-router instellen.
c. DHCP uitschakelen in de Internet-router, DHCP server inschakelen op de W2000 server, ervoor zorgen dat de DHCP scope dezelfde ip-reeks is als ooit de Internet-router en verder in de scope-opties het juiste DNS ip-adres, domeinnaam etc. laten aangeven. Natuurlijk moeten de werkstations dan wel opnieuw opstarten, om de nieuwe DHCP gegevens van je server te krijgen.

Aantekening: Als je zo 'dom' bent geweest om een Windows domein-naaam te kiezen zonder subdomein (dus bijv. MIJNDOMEIN ipv. MIJNDOMEIN.LOCAL) dan zul je in de DNS server instellingen op de W2003 server "Doorgeefservers" moeten aangeven (bijv. de DNS-servers van je provider of de DNS-server van Google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4)

[Verder is het van belang dat je een W2000 boek gaat lezen ipv. te gaan leunen op het Helpmij-forum.]

Tijs.
 
Dan zou iemand optrommelen die technisch Nederlands kan, want w2000 advanced server is niet voor 11-jarigen gemaakt/geprogrammeerd.

Veel simpeler dan ik gedaan heb is het niet uit te leggen. Er zijn boeken in de ....for dummies reeks die over active directory /w2000 / w2003 gaan. Wellicht kun je daar wat van opsteken.

Natuurlijk kun je ook kijken op Wikipedia. Voor Windows 2000 staat er (bijv.) hier wat in het Nederlands. Hier wat over DHCP.
Verder staat hier wat over DHCP. Hier wat over scope-opties (daar optietypen genoemd). Hier wat over het instellen van DHCP. etc.
hier wordt (voor Windows 2003, maar het idee is hetzelfde in Windows 2000) via plaatjes getoond hoe een DHCP scope gemaakt kan worden. De scope opties worden er niet behandeld, maar die zijn later toe te voegen. Zie bijv. deze video hoe je dat kunt doen.

PS: De scope-opties waar het over gaat zijn scope-opties die hier worden beschreven:
a. Router (=scope-optie 003). Daar moet het ip-adres van je router worden ingevuld.
b. DNS servers (=scope-optie 006). Daar moet het ip-adres van je server worden ingevuld.
c. DNS domein (=scope-optie 015). Daar moet de naam van je Windows domein worden ingevuld.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan