wie helpt mijn multimedia setup af te ronden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker49

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2012
Berichten
7
Hoi allemaal. Hierbij mijn verhaal.. ;)

Ik ben verhuisd, had wat geld over en wilde een volledig nieuwe multimedia opstelling in de woonkamer. Ik ben er al maanden mee bezig, maar ik kan geen knopen doorhakken. Op andere fora wordt mij verweten dat ik te weinig Google gebruik, maar echt, daar vind ik mijn antwoorden gewoonweg niet. Ook de specifieke fora van de hardwareleveranciers in kwestie hebben mij niet kunnen helpen. Zou het hier wel lukken?

Ik heb een nieuwe tv gekocht, de Panasonic P50ST50. Volgens mij een prima keuze. Er zijn 3 dingen die ik minder vind aan dit apparaat, en dat zijn:

1) beperkte mogelijkheden voor afspelen van video

Namelijk, via USB speelt de tv gewoon avi, wmv, mp4 af, zelfs met srt ondertiteling, maar ik wil eigenlijk ook met blu-ray iso's aan de gang, en de SRT ondertitels zijn in een miniscuul lettertype gerenderd, wat ik niet kan lezen op 4 meter afstand

2) beperkte mogelijkheden voor afspelen van mp3

Sure, ook hier kan ik een USB stick of schijf aansluiten en losse mp3's afspelen. Maar als het aankomt op sorteren, zoeken, playlists, album info etc. is het apparaat erg beperkt. Bovendien, ik zou zo graag muziek willen afspelen zonder dat de tv aanmoet, dus bv via mijn iphone of netbook (web interface).

3) niet al te best geluid

Dat viel te verwachten van zo'n platte televisie, ik wil dan natuurlijk ook een home cinema / theater - set aanschaffen in 2.1 opstelling, want ik kijk niet veel films en wil niet al die snoeren door mijn zo strakke inrichting hebben lopen


Nou is mijn vraag, hoe kan ik deze 3 issues tacklen op een manier die even efficient als betaalbaar en elegant is?

Ik heb al vele scenario's in mijn hoofd gehad, en steeds als ik dacht DE oplossing te hebben, zag ik weer in wat de nadelen waren en liep ik weer vast. En dat al maanden lang. Mijn overpeinzingen?

- htpc + home cinema set

een volwaardige pc lijkt een goede oplossing, want je kunt erheen rdp'en en op een comfortabele manier door muziek bladeren op een netbook (of zelfs iphone). maar, het is ook een beetje overkill, omdat de tv al mogelijkheden heeft voor bv youtube, facebook. er zit zelfs al een browser in. bovendien zijn htpc oplossingen vaak wat complexer, groter, duurder, en lawaaiiger.

- home cinema set en mediaspeler

Natuurlijk, de meest logische oplossing. Die home cinemaset even daar gelaten ben ik begonnen met het zoeken naar een mediaspeler. De popcornhour is mij te complex, de boxee box leek mij goed maar is beperkt waar het gaat om video en het design is niet zo handig, de WD digital live heeft problemen met afspelen van DVD menu's in ISO bestanden, de apple tv is voor mij niet wenselijk, de hdi dune max leek mij aanvankelijk goed maar is een beetje overkill want een blu-ray speler kan ook los of in de home cinemaset geintegreerd en de prijs is fors, de eminent hd media lijkt mij goed maar bediening valt tegen en het apparaat maakt lawaai, de xtreamer prodigy kan aardig wat maar draait op android, staat mij persoonlijk niet aan, etc etc.. wat overblijft zijn de ac ryan playon! hd2 en de mede8er 500x2. na lang wikken en wegen (de playon interface oogt duizendmaal beter dan die van de 500x2 maar die laatste kan net wat meer en is stabieler) koos ik uiteindelijk voor de 500x2.

tot ik mij afvroeg of die mediaspeler niet wat overkill is.. zo vaak kijk ik nou ook weer geen films en trouwens, dit apparaat is helemaal niet te bedienen via mijn iphone of web interface.. dus wil ik hem wel? zou het niet makkelijker zijn als..

- home cinema met geintegreerde mediaspeler

zou zoiets niet bestaan? gewoon een goede av receiver met hdmi inputs en mogelijkheden voor het afspelen van video en audio? toen ik ging googlen kwam ik de term 'network receiver' tegen maar ik heb nergens echt de definitie van dit apparaat kunnen vinden. is dit wat ik zoek? of moet ik kijken naar, ehm..

- synology NAS

gewoon een NAS server waar ik mijn media opzet en waar vanaf ik het middels DLNA stream naar mijn tv? ik weet maar half hoe deze techniek werkt, wat zijn hier de nadelen van?

Zoals je ziet ben ik er behoorlijk mee bezig geweest, maar ik vind maar niet die perfecte oplossing.. Wie kan me nou echt HET advies geven waar ik mee verder kom?

Sorry voor het enorme verhaal.
 
hallo, en welkom op de site.

ik zou sowieso niet voor je eerste optie gaan, dit is te omslachtig en inderdaad overkill... wil je elke keer een pc opstarten als je aan de slag gaat?

mijn persoonlijke ideale oplossing: de tweede optie gecombineerd met de derde. ik zou hierbij kiezen voor een leuke home cinemaset die alles kan afspelen (een voorbeeldje: http://www.lg.com/nl/tv-audio-video/home-theater-systemen/LG-blu-ray-home-theater-systemen-HX922.jsp) uiteraard zelf even kijken of je deze goed genoeg vind, zo niet zou je inderdaad hieronder verder kunnen gaan met advies over home cinema's.
deze optie, de lg home cinema, kan je combineren met je 3e keuze. je kan een nas aansluiten aan de home cinema, en dus allerlei bestanden opslaan op die nas en deze vervolgens afspelen. je kan dus gewoon rechtstreeks dingen op je nas zetten vanaf je pc(muziek, films etc), en daar laten staan zonder dat je constant een usb schijf oid in je home cinema hoeft te prikken!

zodoende heb je al je probleme opgeslost: goed geluid, je kan vrijwel elk videobestandtype afspelen (zie de link en kijk bij specificaties -> AV) en deze kan ook mp3s afspelen.. daarbij komt het gemak dat je al je bestanden centraal kan opslaan op je nas, en het voordeel dat je niet constant usb sticks in je tv of home cinema hoeft te prikken.

nadeel: kost wat meer (je hebt geen budget genoemd, ik heb daarom een willekeurige home cinema gekozen die zo'n beetje alles kan afspelen, deze is wel redelijk prijzig, dus moet je maar even aangeven wat je kwijt wilt zijn, hier komt nog een nas bovenop.)
 
Laatst bewerkt:
et zal een domme vraag zijn, maar in jouw opzet, met een NAS en een home cinema set, hoe bedien je deze dan? stel je in je home cinema in dat bestanden op de NAS staan en daar vandaan moeten worden geplukt? of andersom? trouwens bedankt voor je reactie!
 
je verbindt de nas via een ethernet kabel met je router en je home cinema verbind je ook dmv een ethernet kabel met je router, vervolgens blader je via je home cinema set door de mappen van je NAS, net als dat je dat nu met een usb stick in je tv doet.

dus de bediening verloopt via je home cinema die bestanden van de NAS leest.
 
ok, helder.. en als mijn home cinema ethernet of wifi heeft mag ik er vanuit gaan dat ie met mijn NAS wil praten? moet ik nog letten op een bepaalde standaard? dit gaat niet over DLNA of wel?
 
hoewel het altijd goed is om dit soort dingen even uit te zoeken, hoef je hier volgens mij geen rekening mee te houden. eventueel moet je in de settings van de NAS een mediafunctie aanzetten, maar de meeste worden gewoon herkend (mijn eigen nas bijvoorbeeld ook). je kan er rustig vanuit gaan dat je NAS dit ondersteunt aangezien dit eigenlijk een van de hoofddoelen is voor NAS systemen voor thuisgebruik. je zou voor de zekerheid nog even de NAS kunnen linken die je van plan bent aan te schaffen of kunnen googlen op deze nas + home cinema set om zodoende te zien of er veel problemen over bekend zijn.
 
thanks. met deze info ga ik proberen een keuze te maken.
edit: ik heb mijn keuze gemaakt. en ga heel eigenwijs toch voor een goede home cinemaset en een losse mediaspeler. bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan