• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel met (informatie over) helpdeskmeldingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dnties

Tera Honourable Senior Member †
Lid geworden
7 sep 2006
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom:
We hebben hier een database-view die per helpdeskmelding de volgende gegevens bevat:
Meldingsdatum (datumveld, =dag van aanmelding van de helpdeskmelding)
Datum laatste bewerking (datumveld, =dag van laatste bewerking van de helpdeskmelding)
Afgehandeld (1/0, waarbij 1 staat voor de helpdeskmelding is afgehandeld, 0 staat voor in behandeling/niet-afgehandeld)

Nu is mij gevraagd om een overzicht te maken per kalendermaand van elk jaar van registraties met
a. alle meldingen die in die maand nieuw zijn gemaakt
b. alle meldingen die in die maand zijn afgehandeld
c. [Liefst ook nog hoeveel meldingen er op het moment van het openen van het excel bestand nog open staan, minder belangrijk dan a. en b.]

a. Betekent een count van meldingen waarin maandnummer in onderzoek = maandnummer in Meldingsdatum
b. Betekent een count van meldingen waarin maandnummer in onderzoek = maandnummer in Datum laatste bewerking, waar (ook) Afgehandeld gelijk is aan 1
c. Betekent een count van meldingen die op de huidige datum / nu, waar Afgehandeld gelijk is aan 0

Ik heb het met Crystal Reports 10 geprobeerd, maar kwam daarmee altijd op 2 subrapporten uit, die niet eens mooi 'over elkaar' te zetten waren omdat er maanden zijn geweest waarin
- wel meldingen zijn aangemaakt maar niet (in dezelfde maand) afgehandeld
- meldingen zijn afgehandeld maar geen nieuwe geregistreerd

Ik heb begrepen dat dit in een draaitabel inzichtelijk gemaakt zou kunnen worden. Heb er ook vele uren mee gestoeid, maar óf het concept van draaitabellen daalde niet in óf mijn probleem is niet gemakkelijk in draaitabellen te vangen vanwege de relatieve onafhankelijkheid van momenten van afgehandeld zijn en momenten van aanmelding.

Hopelijk kan iemand me daarbij helpen.

Alvast bedankt! :)

Tijs.

Tijs,

zou je een voorbeeldbestandje kunnen uploaden met een beperkt aantal regels en zonder "gevoelige" informatie?

Zal dan een excel-sheet worden met de een excel-export van de view (irrelevante gegevens weggelaten, zoals de titel van de melding etc., dus alleen met de 3 gegevens per melding zoals aangegeven in mijn startposting).

Ik zal vandaag zoiets proberen samen te stellen. Graag even geduld daarbij (het zijn erg veel records, dus ik zal een subset ervan moeten maken...)

In ieder geval alvast bedankt dat je er moeite in wilt steken. :)

Tijs.

Volledige dataset is hier te downloaden, als Excel 2003 bestand ingepakt in een zip-bestand.

Alvast bedankt! :)

Tijs.

Tijs,

vanaf waar ik nu zit kan ik dat niet downloaden, dus svp een bijlage hier posten.

Het mag allemaal fake info zijn, als de indeling van het bestand maar is zoals je database....

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de data even in 2 excel-sheets gesplitst (dankzij de uploadbeperking van 100kb / bestand :(). Die gegevens moeten (dus) even aan elkaar gelast worden voor de volledige set.

Alvast bedankt, alweer. :)

Tijs.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nog een kleine toevoeging (wellicht/hopelijk zinvol ihkv. draaitabel):
Aantal huidige openstaande meldingen (c.) kan (naast telling van alle rijen waar kolom IST_Afgehandeld = 0) ook berekend worden door (gesommeerd over alle beschouwde maanden) de berekende waarde van b. af te trekken van de berekende waarde van a. (oftewel: sommatie over alle beschouwde maanden van de netto toename van het aantal openstaande meldingen).

Zover mijn kennis van draaitabellen reikt kan dat evt. in een kolom in de draaitabel erbij gezet worden, al dan niet verborgen.
Uiteraard kan per beschouwde maand ook een negatieve netto toename van het aantal openstaande meldingen berekend worden, namelijk als er meer meldingen zijn opgelost die maand dan er nieuw zijn aangemaakt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
somproduct ipv draaitabel

Tijs,

in de bijlage (slechts 200 regels) een mogelijk alternatief mbv de functie somproduct.

Laat maar horen of dit iets is.....

Bijlagen

Bedankt voor je werk en je reactie, Haije.

Ik begrijp wat je berekend hebt, maar dit is niet (helemaal) wat ik zocht.

Bedoeling is dat het rapport op elk gewenst moment is uit te draaien. Vaste periodes (zoals jij gedaan hebt: Aanzet van jaar/maand combi's reeds in het excel sheet opgenomen) is niet wat ik zoek, o.a. omdat in de toekomst het aantal rijen/'records' verder oploopt (in de view waar ik het over had), en (dus) nieuwe jaar/maand combi's automatisch erbij komen. Daarbij natuurlijk dat openstaande meldingen dan van niet-afgesloten naar afgesloten kunnen gaan en datum laatste actie ook geupdate kan worden (al of niet resulterend in afsluiting of (nog) niet afgesloten).
Verder maak je een matrix met een onderscheid in wel en niet afgehandelde records o.b.v. gemeld-datum en laatste actie-datum. Die opsplitsing heb ik niet nodig: Ik moet gewoon weten hoeveel meldingen zijn aangemaakt in een maand [of die meldingen (nog) in die zelfde maand zijn opgelost of niet is niet relevant] en het aantal meldingen dat opgelost is in die maand [of die meldingen in die maand zelf waren aangemaakt of niet is niet relevant].

Verder heb ik het idee dat in j8 en k8 er fouten staan m.b.t. de ranges (ik kreeg er ook zo'n uitroeptekentje naast staan in Excel):
J8: =SOMPRODUCT((A3:A201=J$6)*(C3:C201=maand)*(G3:G201=jaar)) had m.i. =SOMPRODUCT((A2:A200=J$6)*(C2:C200=maand)*(D2:D200=jaar)) moeten zijn
K8: =SOMPRODUCT((A3:A201=K$6)*(C3:C201=maand)*(G3:G201=jaar)) had m.i. =SOMPRODUCT((A2:A200=K$6)*(F2:F200=maand)*(G2:G200=jaar))

Ik heb even bijgesloten wat de (o.b.v. dezelfde steekproef van 200) de uitvoer had moeten zijn, incl. de correctie van de paragraaf hierboven, en met aantekening dat ik geen statische hoeveelheid data heb maar eentje die per maand verder toeneemt/verandert.
Verder heb ik er die netto toename van het aantal niet-afgemelde meldingen van die maand er in opgenomen, voor evt. totalisatie later.

Ik ben zo niet echt verder gekomen, maar misschien geeft bovenstaande (+ de bijlage) jou (of anderen) wat inspiratie. :) Zover ik begrepen heb moet het (op de een of andere manier) met een draaitabel te realiseren zijn wat ik zoek.

Tijs.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik meen te zien dat je draaitabel nu een overzicht geeft van alle nieuwe meldingen per maand, uitgesplitst in de hoeveel daarvan (uiteindelijk) afgehandeld is en hoeveel niet.
Het geeft me (in de Eindtotaal rij) hier ook de totalen van.

Dat lijkt me een deel van de puzzel, maar niet alles: Als ik het goed zie doe je in de draaitabel niets met de datum laatste_actie, wat (indien IST_AFGEHANDELD op 1) het exacte moment aangeeft dat een melding op 'afgehandeld' werd gezet.
[Niet alle meldingen worden in dezelfde maand op 'afgehandeld' gezet: De afhandeling kan gerust 'over de maand' getild zijn of zelfs 'over het jaar'.]
Oftewel: Ik mis in het overzicht hoeveel meldingen er in een bepaalde maand op 'afgehandeld' zijn gezet.

De uitdaging/het probleem zit 'm erin om in 1 draaitabel dit toch in beeld te krijgen. In Crystal reports lukte me dat niet, en eindigde ik met 2 rapporten.
Complicerend is dat het mogelijk is dat er in een bepaalde maand alleen meldingen zijn aangemaakt of alleen meldingen zijn opgelost. Dus de jaar/maand uitsplitsing (kolom A en B in de draaitabel) moeten (uiteindelijk) zowel rekening houden met afhandeldatum (=laatste_actie (indien IST_AFGEHANDELD op 1)) als met aanmaakdatum (=meld_datum). Een soort UNION daarvan, zeg maar (als ik het zo goed zeg).

Hopelijk heb jij (of iemand anders) nog inspiratie hieromtrent.

Alvast bedankt!

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dit is het ook niet: Ik meen nu in de draaitabel te zien in welke maand er meldingen zijn aangemaakt en daarna uitgesplitst wanneer die op afgehandeld zijn gezet. Dat detailniveau zoek ik niet.
Zie bijv. dat in dec. 2006 1 melding is aangemaakt, die (blijkbaar) in jan. 2007 is afgerond. Verder is in Jan 2007 een melding aangemaakt die (blijkbaar) dezelfde maand nog is afgerond. Dat kan ik zo op detailniveau bekijken, maar ik ben niet geïnteresseerd in die opsplitsing: Ik wil weten de hoeveelheid meldingen die in Jan 2007 zijn afgerond (dat zouden er dus 2 moeten zijn, in dit voorbeeld) [en verder het aantal meldingen dat in Jan 2007 is aangemaakt, wat er dus 1 zou moeten zijn]

Ik weet het, het is niet eenvoudig. :rolleyes:

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zonder draatabel maar met macro:
Code:
Sub snb()
    ReDim sp(96, 2)

sn = Columns(2).SpecialCells(2).Resize(, 2)
    sp(0, 0) = "maand"
    sp(0, 1) = "meldingen"
    sp(0, 2) = "afgehandelede meldingen"

For j = 2 To UBound(sn)
      y = DateDiff("m", DateSerial(2005, 1, 1), sn(j, 1))
      sp(y, 0) = Format(sn(j, 1), "'mmm yyyy")
      sp(y, 2) = sp(y, 2) + 1

y = DateDiff("m", DateSerial(2005, 1, 1), sn(j, 2))
      sp(y, 0) = Format(sn(j, 2), "'mmm yyyy")
      sp(y, 1) = sp(y, 1) + 1
    Next

Sheets("Blad3").Cells(1).Resize(UBound(sp) + 1, UBound(sp, 2) + 1) = sp
End Sub

Bijlagen

Tijs,

volgens mij wil je dit resultaat, maar daarvoor heb ik de input aan moeten passen......

Bijlagen

@snb: Ik zie (in Excel 2007) in je Excel bestand geen grafiek, tabel o.i.d. met uitvoer (zelfs niet met macro's ingeschakeld). Ik zal straks even kijken met pure Excel 2003.
@Haije: Ziet er veel beter uit, nu, maar
a. kolom Eindtotaal bevat nu geen nuttige gegevens (aangemaakte en opgeloste meldingen opgeteld voor een maand). Die kolom kan, lijkt mij, net zo goed weg.
b. Het aantal aangemaakte meldingen (in rij Eindtotaal) had een totaal van 199 moeten zijn, niet 192 en totaal aantal niet opgelost had niet 0 maar 7 moeten zijn. Ergens gaat er iets mis.
c. [Natuurlijk vraag ik me ook af hoe ik die input die jij gebruikt heb geautomatiseerd kan gegeneren o.b.v. de view die als basis dient.]

Beiden bedankt voor het werk tot nu toe.

Tijs.

T'is zeker warm in Zaanstad:

- het bestand bevat een macro
- laat die eens werken
- het resultaat komt in blad3

Bedankt voor de hulp, heren.

Ik heb even door de sample-data gekeken en lijkt het er sterk op dat tot heden geen van de draaitabellen en VBA-scripts juiste uitvoer geeft:
Even weer naar het voorbeeld van januari 2007 (zal ik eerder foute uitspraken over gedaan hebben):
Zie in de bijlagen dat er 2 meldingen zijn gemaakt in januari 2007. Daarvan is er 1 diezelfde maand afgehandeld, de andere niet. Verder is er nog een melding van december 2006 afgehandeld in die maand.

De uitvoer had dus (m.i.) moeten vermelden: 2 nieuwe meldingen in de maand, 2 afgehandeld.
Echter zie ik
- in het laatste excel sheet van Haije: 1 gemeld, 2 gereedgemeld, 0 openstaand.
- in de sheet van snb (uitvoer-blad): 2 gemeld, 3 gereedgemeld.

Tijs.

Bijlagen

• gemeld_jan_2007.webp
    gemeld_jan_2007.webp
    13,2 KB · Weergaven: 41
  • laatste_actie_jan_2007.webp
    laatste_actie_jan_2007.webp
    15,8 KB · Weergaven: 38
  • uitvoeren_snb.webp
    uitvoeren_snb.webp
    3,9 KB · Weergaven: 36
  • uitvoer_haije.webp
    uitvoer_haije.webp
    3,5 KB · Weergaven: 23
Vraag is nog niet opgelost.

Kleine bump omhoog. Hopelijk komen er nog reacties.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan