4gb geheugen bijna vol terwijl er amper iets draait.

Status
Niet open voor verdere reacties.

lebas

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2004
Berichten
122
Mijn macbook pro i7 i moet vaak nadenken (strandballetje) Terwijl ik hem nog geen jaar heb.
Hij wordt ook erg warm en maakt veel herrie.

Wat mij opviel was dat mijn Geheugen bijna volledig benut wordt soms maar 200mb ongebruikt (zie foto)

Ik heb weinig programma's aanstaan. Kan het soms zijn dat er een bepaald programma niet met Lion overweg kan.
Het dowmload programma. sab nzb misschien? Ik heb niet alle software uit de appstore .

Hoe kan het dat er zo weinig geheugen over is?

Schermafbeelding 2012-08-04 om 12.03.22.jpg
 
google chrome met alles erop en eraan (flash enz) gebruikt al bijna 400mb, itunes 200mb, mail en dashboard gebruiken ook 100mb, en al de rest schat ik op zo'n 200mb.
Dat is al 900mb dat je verbruikt, zonder iets te doen.
 
Je hebt 1.06 GB aan "Wired" geheugen, daar zit ook de videokaart bij dus dat is vrij normaal.

Ook staat er 900mb op inactief, dit is geheugen dat gewoon totaal niet gebruikt wordt (nog niet, als je gaat photoshoppen dan gaat dit wel gebruikt worden).

Je gebruikt dus toch maar echt 2GB, en daar is helemaal niks mis mee :)
 
ik gebruik ook op de mac een DJ software programma genaamd traktor. Vaak heb ik tijdens het afspelen dat ik een krakend geluid hoor.
Ik zie dan dat mijn cpu usage. helemaal in het rood schiet. Sommige zeggen dat het te maken heeft met latency instellingen. maar daar ligt het niet aan. Omdat ik vaak ook het strandballetje krijg tijdens het normaal computer gebruik denk ik dat ik een keer een programma geinstalleerd heb wat niet echt goed overweg kan met lion. Het zal wel op de achtergrond moeten draaien. Ik wil graag zomin mogelijk hebben lopen als ik aan het draaien ben. Eigenlijk alleen traktor. Maar ik ben bang dat ik de verkeerde programma's uitzet .
 
Hallo,

Doe je je macbook veel in stand-by, zo ja zet hem regeld uit of start hem 1x een de 3 weken bijvoorbeeld opnieuw op;). Dan word hij weer sneller dan is je macbook ook weer sneller in zijn geheel.
 
Je zou ook eens naar het programma "MacKeeper" kunnen kijken, deze ruimt je gehele OS X op :D
 
Programma's zoals Mackeeper vooral niet gebruiken. OS X is geen Windows en wordt niet trager door rommel wat er op de schijf staat. Mijn advies: Heb je de schijf wel eens gecontroleerd onder schijfhulpprogramma? Controleer schijfbevoegdheden, en als daar fouten uitkomen herstel ze dan. En check controleer schijf. Het kan zijn dat je hardeschijf aan het overlijden is. Schit! Zit hier gewoon een topic omhoog te halen van 4 augustus 2012.:p
 
Laatst bewerkt:
Kijk door zo'n posts raken mensen in de war....
Wat je zegt is domweg niet waar, ook Mac OS X heeft rommel, virussen en malware....

ALLE os'en downloaden bestanden van het internet (of kijk je geen websites met een mac?), en dan gaat het niet om de map "Downloads" (die overigens vaak ook vol zit met zooi) maar over alle leuke plaatjes die op de websites staan.

Denk bij het opruimen eens aan de volgende dingen:

  • Geschiedenis
  • Cookies
  • internet cache
  • Recente locatie van downloaden (dat onthoud hij namelijk)
  • Miniaturen van foto's
  • prullenbak
  • klembord
  • logbestanden

vergeet ook niet de "duplicate" files. (een goede "opruim" app voor dat is overigens het programma Singlemizer)

Maar zeg dat je die mac nou eens gebruikt voor videobewerking, photoshop E.D?
Als dat zo is werk je waarschijnlijk met de adobe suite, of in ieder geval photoshop. Bij photoshop komt bridge, en bridge maakt een "cache" van thumbnails.... En die VRETEN ruimte.

Die kan je opschonen door in bridge Edit -> Preferences - Cache -> Purge cache​


Komen we bij het volgende punt, iLife.
Wist je dat als je iets weg gooit bij iphoto, iMovie of iLife het niet naar de ECHTE prullenbak gaat, maar naar de "ingebakken" prullenbak van die programma's?

Juist... Nog meer zooi.


Nog een tip voor de TS: als je veel oude bestanden hebt die je niet alle dagen gebruikt, maar ook niet elke dag nodig heb, kijk dan eens of je ze kan comprimeren (door ze in ta pakken als .zip of .rar bijv.)


[edit]Ben ik nog wat vergeten voor de TS,

Je kunt natuurlijk ook even kijken welke bestanden nou zo veel ruimte innemen, daar heb je software voor maar je kan dit ook met "spotlight" (zoekfunctie).

Doe dit door de toetsencombinatie ⌘ + F in te geven.
Ga vervolgens op het woord "Kind" (soort) staan en kies voor de optie "Other..."
Geef daar in het kleine zoekbalkje (rechtsboven) het woord "size" (grootte) in
Als het goed is krijg je nu 2 resultaten, kies voor degene met de beschrijving "Size of the file on disk in bytes......." en vink "In Menu" aan.

Vanaf dan krijg je de zoekoptie "Size" waarin je aan kan geven op bestanden te zoeken op basis van grote (zeg bijv: alles boven de 1gb)
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, hoeveel troep er op de hardeschijf staat van je Mac "het vertraagd het systeem niet".
 
Kijk door zo'n posts raken mensen in de war....
Wat je zegt is domweg niet waar, ook Mac OS X heeft rommel, virussen en malware....
Dom? Tsja dat zijn jouw woorden. Draai al heel wat jaartjes mee met de Mac. Door het bovenstaande begin ik toch echt nu aan jou te twijfelen. Lekker met je opruim drift programma's. Ga jij de TS maar helpen als hij een .plist bestand is kwijtgeraakt of erger door die onozele niks nut programma's van je. Sommige dingen blijven ook staan zoals in iPhoto. Maar heeft geen invloed op de systeembelasting, en blijven daar staan als je jezelf bedenkt of spijt hebt dat je ze verwijderd hebt. Als je ze dan toch niet meer wilt hebben kun je ze naar de prullenbak slepen en verwijderen.

Zoals ik al heb gezegd. Stop maar met je Windows opruim drift, want dit gaat echt nergens meer over want TS zit straks met een compleet verneukt systeem.:confused:

Een Mac en OS X kun je het beste gewoon zijn werk laten doen zonder je er zelf mee te bemoeien.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

@Mastermindz & Rappie Pappie,

Wat rappie pappie zegt klopt als een bus. Apple zijn OS doet zelf een heleboel weg als er niks mee gedaan word.

Dus laat een mac zijn gang gaan als het op iets aankomt wat windows niet doet.

Enige wat wel klopt is dat erook malware voor Mac OS X is.




@TS, Gooi programma's weg zoals; MacKeeper SafariGrowl, dit zijn binnen Mac OS X vertragers..
 
Voor alle weetjes over een Mac en OS X kijk hier maar even.

http://macmiep.nl

Advies van Mac Miep voor beginners.

WAARSCHUWING: Onder Windows is het gebruikelijk programma's te gebruiken voor het 'reinigen' van je systeem.
Ondanks de vele advertenties (ook op deze website): onderdruk de neiging om dit ook bij je Mac te gaan doen. Laat programma's die beloven je Mac te 'cleanen' liever links liggen. De reden dat MacMiep hier tegen waarschuwt is het aantal mailtjes en ook topics of Mac fora van mensen die ineens van alles kwijt zijn. De Nederlandse taal bijvoorbeeld. Sommige van deze programma's halen teveel weg! Er staat geen rommel op je Mac. Een poetsbeurt met een zacht niet pluizend doekje is een beter idee.

WAARSCHUWING: Onder Windows is het gebruikelijk programma's te gebruiken voor het 'reinigen' van je systeem of 'defragmenteren' van je harde schijf en dergelijke. Onderdruk de neiging om dit ook bij je Mac te gaan doen. Laat programma's die beloven je Mac te 'cleanen' links liggen. Het enige schoonmaaktooltje wat je nodig hebt is een doekje voor een welverdiende poetsbeurt!

MacKeeper lijkt op Malware. https://discussions.apple.com/docs/DOC-3691
 
Laatst bewerkt:
Dom? Tsja dat zijn jouw woorden. Draai al heel wat jaartjes mee met de Mac. Door het bovenstaande begin ik toch echt nu aan jou te twijfelen. Lekker met je opruim drift programma's. Ga jij de TS maar helpen als hij een .plist bestand is kwijtgeraakt of erger door die onozele niks nut programma's van je. Sommige dingen blijven ook staan zoals in iPhoto. Maar heeft geen invloed op de systeembelasting, en blijven daar staan als je jezelf bedenkt of spijt hebt dat je ze verwijderd hebt. Als je ze dan toch niet meer wilt hebben kun je ze naar de prullenbak slepen en verwijderen.

Zoals ik al heb gezegd. Stop maar met je Windows opruim drift, want dit gaat echt nergens meer over want TS zit straks met een compleet verneukt systeem.:confused:

Een Mac en OS X kun je het beste gewoon zijn werk laten doen zonder je er zelf mee te bemoeien.

Het verschil tussen domweg, en dom is nogal groot. misschien moet je daar eerst eens even naar kijken.
Overig is met het verwijderen van een plist file van een reeds verwijderde app niks mis.
En dan heb je altijd nog je backups om op terug te vallen mogt er ooit eens iets met je actieve bestanden mis zijn.


@NicJ56 & Rappie Pappie

Ook een mac heeft rommel, en zal NIET alles opruimen, dat een mac alles zelf opruimt IS EEN FABEL:

http://computeropschonen.com/mac-opschonen/
http://www.appletips.nl/een-trage-mac-cache-bestanden-opruimen/
http://www.applemacapps.com/applications/review/best-mac-cleaner-software/
http://lifehacker.com/5252183/clean-up-and-revive-your-bloated-sluggish-mac
http://www.macupdate.com/app/mac/11582/onyx

Maar we kunnen hier 1000000den fora vinden waar ze hierover discusieren en nooit tot een antwoord komen.

En als deze "schadelijke software" echt zo schadelijk was(en een mac compleet onbruikbaar maken) zou het niet(lang) in de app store staan.


@TS je zou ook zelf rotzooi kunnen opruimen door bijv alles wat je al langer als 2 maanden niet gebruikt te verwijderen uit de map: /Library/Preferences/
Daarnaast is een defrag ook aan te raden (indien je een normale harde schijf hebt, geen ssd)
Om je internet caches op te ruimen zou je altijd nog het programma cache out x kunnen gebruiken.


PS: Jullie helpen de situatie niks, je geeft geen tips wat de TS wel kan doen. Je prijst alleen hoe goed Mac os X is.
Ook al is het nog zo'n mooi OS de TS heeft nu problemen die opgelost zullen moeten worden.
En de enige tip die we uit je reactie kunnen halen is "re-install Mac OS X" want die zou alles zelf moeten doen.

WAARSCHUWING: Onder Windows is het gebruikelijk programma's te gebruiken voor het 'reinigen' van je systeem.
Ondanks de vele advertenties (ook op deze website): onderdruk de neiging om dit ook bij je Mac te gaan doen. Laat programma's die beloven je Mac te 'cleanen' liever links liggen. De reden dat MacMiep hier tegen waarschuwt is het aantal mailtjes en ook topics of Mac fora van mensen die ineens van alles kwijt zijn. De Nederlandse taal bijvoorbeeld. Sommige van deze programma's halen teveel weg! Er staat geen rommel op je Mac. Een poetsbeurt met een zacht niet pluizend doekje is een beter idee.

Je moet programma's ook configureren, gewoon klikken op "CLEAN NOW!" is natuurlijk niet zo slim.
Kijk eerst eens WAT er allemaal wordt weggegooid en selecteer dan ZELF de dingen waarvan je zeker weet dat het weg mag.


[edit]Overigens gebruik ik zelf het programma "Ccleaner", wat een waarschuwing geeft als het denkt dat je op het punt staat iets te doen wat wellicht niet zo slim is:

macccleaner.png

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
@Rick van Lieshout, je doet je best maar. Hopen dat je een Time Capsule bij je Mac hebt.:thumb:

Nog wat: MacKeeper staat niet in de App Store voor de Mac.

314a6j6.jpg


Géén advies zei je? Ik durf het advies van jouw niet te geven en de TS met een gebroken systeem te laten zitten. Ja, en hoe vaak krijgt hij strandballen? Het kan ook wezen dat net spotlight aan het indexeren is, en de meeste problemen tekel je in een test account. Heb TS ook niet meer terug gezien dus kan hem ook niks meer vragen.

Ik weet verder wel beste, dat je weinig kaas hebt gegeten van een Mac. Defragmenteren? *** hier zowat in mijn broek van het lachen.

MacBook Pro i7 strandballen? Eerste controle is altijd hardeschijf! Kun je gewoon in Mac OS X zelf onder schijfhulpprogramma. En dat advies heb ik gegeven.

Het is gewoon om te janken wat je hier neerpent.:confused:
 
Laatst bewerkt:
Mac OS X defragmenteerd zelf de schijven die ingedeeld zijn met het bestandstypen hfs+.
Het is ook waar dat Mac OS X gebruik maakt van Hot File Adaptive Clustering, om read only bestanden die vaak gebruikt worden op een speciale "hot zone" van de harde schijf te zetten.
Ook is het waar dat Mac OS X bij het openen van bestanden kijkt of het gedafragmenteerd is, en als het gefragmenteerd is in meer dan 8 "stukjes" zal hij het automatisch defragmenteren.


Maar zoals iedereen hoort te weten doet hij dit alleen als er 20% HDD ruimte over is, daarna doet hij alleen nog de bestanden die kleiner zijn als 20MB.
Ook zijn er veel mensen die een Mac NIET gebruiken voor alles wat ze doen, en er dus een externe NTFS/FAT 32 schijf aan hebben hangen, die zal sowieso gedefragmenteerd moeten worden. (denk aan mediaspelers die alleen FAT32 ondersteunen, of mensen die ook nog gewone pc's gebruiken en maar 1 externe schijf hebben)

Zijn sowieso al 2 scenario's waarin het defragmenteren van een MAC wel degelijk nodig is, aangezien het "strandballetje" ook weergegeven wordt als je probeert een file vanaf een externe schijf te gebruiken.

Ik heb geprobeerd netjes te blijven, en je niet te beledigen maar hier gaan we dan:

Je denkt niet 1x aan "mogelijke" situaties, je denkt alleen aan de optimale situatie. Dit gebaart er van dat je zelf "weinig kaas gegeten" hebt van hetgeen waar je advies voor geeft.


Dat mackeeper niet in de app store staat daar heb je gelijk in, echter is dat een van de vele apps die je kan gebruiken.
en zoals je kan zien staan er genoeg apps WEL in:
cleaners.png
 
Laatst bewerkt:
Ik geef het stokje door. De plaat is te dik:(

En je beledigd mij niet hoor. Je wilt gewoon je gelijk hebben en daar leg ik mij bij neer.:thumb:

Mijn verhaal hoef ik verder niet te onderbouwen. Ik dacht dat ik wel erg duidelijk was geweest. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan