• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Regels verwijderen in automatische opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dijkie01

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2012
Bekijk bijlage Import naar rapport.xls

Bij het importeren van de gegevens in Excel krijg ik bij het meegestuurde bestand gewoon een soort van "hardcopies" van de papieren uitdraai welke onder elkaar in een Excel file wroden gezet.

Nu moet ik deze bestanden omzetten naar een bestand zoals in het 2e werkblad "rapport" vermeld staat.

Mijn vragen zijn:

1) Welke formules zijn het eenvoudigst te gebruiken om de overbodige regels laten verwijderen , zodat ik dit bijvoorbeeld via een macro / visual basic kan implementeren.
2) De getallen zoals ze in de file vermeld staan kan ik niet verwerken of aanpassen. Hoe kan ik deze "omzetten" ?

Alvast bedankt.

Mvrgr,

Dijkie01

Die optie is een mogelijkheid ja. Maar in de eerste kolom dienen de klantnummers voor de faktuurnummers komen te staan.

En wanneer ik het filter en copy - paste dan blijf ik met de " eigenschap " zitten dat niet ik de bedragen niet kan optellen aangezien ze niet als " getal" staan beschreven.

Mvrgr,

Marcel

Als je in je filter meeneemt 'Begint met EUR of Begint begint met Debiteur is dat probleem al van de baan.
Wat die tekstgetallen betreft makkelijkop te lossen door 1 te copy/pasten speciaal - vermenigvuldigen.

Ik weet het het is niet al te chic maar wel doeltreffend.

Met die tekstgetallen heb ik nu voor elkaar. Bedankt.

Dat met het filteren lukt wel, maar dan moet je eerst nog telkens de "headers" per pagina weghalen. Deze bestaan uit een aantal regels - 3 blanco regels en dan de eerste 5 regels zoals vermeld staan op het werkblad import.

Wanneer ik nu filter aanzet kan ik alleen filteren op de informatie welke op de eerste pagina staan.

Mvrgr,

Dijkie

Dat met die headers klopt niet helemaal, want die zijn er uit gefilterd.
Kijk maar naar de JPG'tjes

Bijlagen

• filterscherm.png
    filterscherm.png
    35,5 KB · Weergaven: 57
  • Filterresult.png
    Filterresult.png
    20,4 KB · Weergaven: 47
Hallo Cobbe,

tot zover bedankt. Dit is de file met meerdere pagina's, maar hierbij blijft hij bij mij steken wanneer ik het filter - ook met het uitgebreid filter.

Misschien heb je nog een tip?

mvrgr,

Marcel Dijkstra

Bijlagen

Open het bestand ga naar Blad2 en druk op de knop en bekijk het resultaat.

Bijlagen

Volgens mij moet je nog een stapje terug.. hoe komt het bestandje uit het systeem? als tekstbestand of als csv neem ik aan?
Kun je zo'n bestand eens plaatsen?

want als je het tekst of csv bestand netter importeert dan scheelt dat al een hoop in het uithalen van kunstjes want ik zie dat er ook negatieve bedragen zijn en die worden met de tot nu toe aangedragen oplossingen nog steeds niet herkend als bedrag terwijl als je gewoon via de import wizard importeert worden al die spaties zo wie zo over boord gegooid en komt alles als een getal binnen. Ik heb in middels ook al een oplossing met formules maar volgens mij moeten we gewoon een stapje terug en eerst zorgen dat de data netjes excel in komt, zeker omdat je dit bestand waarschijnlijk elke week moet gaan importeren en bewerken.

Originele file

Dit is het txt bestand zoals het uit het systeem komt.

Alleen heb ik in de regels welke begint met : Debiteur : 000000 -> even de klantnamen verwijderd.

Mvrgr,

Dijkie

Bijlagen

Ok eens kijken wat we met dit bestand kunnen, stond de klantnaam wel gewoon achter het nummer dus

Dus zo?
Debiteur : 000000 Bedrijf X BV Kredietanalist: 0

of zat er nog een ander tussenkopje of scheidingsteken tussen het debiteurnummer en de klantnaam, dat is wel relevante info om de import goed te laten werken.

Hallo Roel,

Ze hebben de indeling hier intern iets aangepast.

Het bestand ziet er nu uit zoals ik het nu meestuur. Ik heb de bedrijfsinformatie even met xxxxxx overschreven zodat de opmaak gelijk blijft.

Mvrgr,

Dijkie

Bijlagen

ah, ok maarre als ze het bestand toch kennelijk eenvoudig kunnen aanpassen.. waarom vraag je dan niet of ze een (apart) excel vriendelijke export kunnen maken? zonder al die lijnen kermis er omheen gewoon een schone opmaak zodat je alle benodigde info op 1 regel hebt

dat is vele malen efficienter als hier een macro gaan maken om het ontwerp en vervolgens vind over 3 maanden iemand een net iets ander ontwerp mooi en dan kun je weer van voorafaan beginnen..

ik ga overigens wel even kijken naar je nieuwe bijlage hoor.. ik loop alleen tegen een probleempje aan dat het veldscheidingsteken "|" niet consequent word herkent bij de door jou aangeleverde file

Niet zo pessimistisch....
Code:
Sub snb()
    sn = Filter(Filter(Split(Replace(application.trim(CreateObject("scripting.filesystemobject").opentextfile("G:\OF\__test snb.txt").readall), Chr(34), ""), vbCrLf), "EUR"), "[", False)
    For j = 0 To UBound(sn)
       Cells(j, 1).Offset(, IIf(InStr(sn(j), "TOTAAL"), 3, 0)).Resize(, 20) = Split(sn(j), "|")
    Next
    Cells.SpecialCells(2, 16).Clear
End Sub

Laatst bewerkt:
@Roel Jongman - probleem is dat niet aan ons word gevraagd wat het meest werkbaar is , maar aan de managers. En die kijken alleen even de papieren versie na, en zij zijn diegene die opdracht moeten geven tot meerwerk voor de aanpassingen.

@Dijkie

We willen wel even komen helpen bij de dienst Bouwen en Wonen van de gemeente Dronten (?).
Ik hoop toch wel dat jullie 'managers' ook geïnteresserd zijn in feedback van medewerkers om processen te vereenvoudigen/ te stroomlijnen/ efficiënter te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan