Meldingen niet meer weergeven bijwerkquery

Status
Niet open voor verdere reacties.

djemer

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2011
L.S.,

Ik heb een tijd geleden een database gemaakt om de communicatie binnen onze afdeling te verbeteren, een zogenaamde overdrachtsdatabase. Normaal gesproken werd voor alle meldingen die overdracht behoeven een mailtje rondgestuurd, wat resulteerde in ergernis, wrok, niet lezen van de mail, etc., met alle gevolgen van dien. Nu worden alle meldingen in de overdrachtsdatabase geplaatst en worden de meldingen van de voorgaande dag elke door een scheduler verstuurd 5 minuten voor aanvang van zijn dienst.

Nu ben ik bezig met het uitbreiden/ verbeteren van de database en loop ik tegen een irritatie aan. Ik heb een tabel waarin de meldingen staan met o.a:

- Een uniek ID (Id_Melding)
- Incidentnummer (INC/ VTW nummer, (Null))
- Dag van de melding (Dag gemeld)
- Persoon die de melding gedaan heeft (Gemeld door)
- Ondernemerscode (Ondernemer, (Null))
- Type melding (Type melding)
- De melding zelf (Melding)
- Opmerkingen (Opmerkingen, (Null))

De kolom opmerkingen heb ik toegevoegd omdat er vaak na een melding een vervolg komt met de oplossing, het is dus onzin om hiervoor een nieuw record te moeten maken. Hiervoor heb ik een formulier gemaakt en tot zover geen problemen. Nu lijkt het me gemakkelijk dat de datum van de melding geupdate wordt naar de datum van de opmerking, zodat de geupdatete meldingen zichtbaar worden als de werknemer de overdracht doorleest bij aanvang dienst. Hiervoor heb ik een bijwerkquery gemaakt en deze doet zijn werk uitstekend, echter geeft hij 2 (soms 3) pop-ups voordat de bijwerkquery uitgevoerd wordt. Zie bijlage voor de pop-ups, de eerste twee (2 en 3) meldingen komen altijd, de derde (4) af en toe. De laatste kan mijns inziens ontstaan doordat ik in een kopie van de database werk, maar de tabellen gedeeld zijn, dus anderen er nog steeds in werken.

Is er een mogelijkheid dat deze meldingen niet getoond worden?
Ik denk dat dit mogelijk is middels VBA, echter ben ik hier niet in thuis.

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is, alvast bedankt.

1..JPG

Laatst bewerkt:
De Bijwerk meldingen kun je simpel uitzetten met:

Code:
      With DoCmd
        .SetWarnings False
        .RunSQL strSQL
        .SetWarnings True
      End With
En als je er alleen zelf last van hebt, kun je in de Opties de selectievakjes weghalen bij de optie <Bevestigen>. Daar staan drie opties: <Wijzigen in records>, <Verwijderen uit documenten> en <Actiequeries>. De laatste is de boosdoener.

Laatst bewerkt:
Octafish,

Bedankt voor de code, echter wanneer ik deze code toevoeg aan het klassenobject van het formulier, krijg ik nog steeds de melding of ik de bijwerkquery wil uitvoeren. Daarnaast krijg ik nu ook een scherm waarin ik een parameter moet invullen, daaropvolgend weer een bevestiging en tot slot de melding dat het een ongeldige buitenprocedure is. Ter verduidelijking een screenshot van de meldingen in de bijlage.

Heb je enig idee hoe dit kan en hoe ik dit moet aanpassen?

2.JPG

Edit: Ik ben nog even verder gaan puzzelen en krijg nu de foutmelding dat de foutopsporing ontbreekt in de VBA-code.

Laatst bewerkt:
Ik ging er (beetje blindelings) vanuit dat je de query start middels een knop met VBA opdrachten; in dat geval kun je de SetWarnings regels (aan- men uitzetten) daar simpel aan toevoegen.
Blijkbaar doe je dat niet, want de foutmelding (en het codeplaatje) geeft aan dat je helemaal geen procedure gebruikt. En dan krijg je inderdaad allerlei foutmeldingen.
In dat geval zou ik zeggen: zet de meldingen uit in het Opties venster. Ik heb de lokatie daarvan gegeven voor Access 2003; bij 2007 en 2010 zitten ze op een andere plek, maar jae komt ze vanzelf tegen als je er doorheen bladert :)

Bedankt voor je snelle reactie.

Dat houdt dus wel in dat alle users die dit vervelend vinden, dit uit moeten schakelen.

Daarom de optie (die dus user onafhankelijk werkt) om de query te starten vanaf een knop met VBA.

Ik heb op mijn formulier een button die de toegevoegde opmerking in de record opslaat d.m.v. het uitvoeren van de bijwerkquery. Is het dan mogelijk om de VBA-code aan die button te koppelen? En zo ja, hoe dan precies?

Laat die code maar eens zien :)

Achter de button zit een ingesloten macro die de bijwerkquery opent, geen specifieke code. Screenshot: 3.JPG
De bijwerkquery bevat slechts een UPDATE statement met één voorwaarde, niks bijzonders dus.

Code:
UPDATE Meldingen 
SET [Dag gemeld] = Date(), Opmerkingen = Forms!FrmMeldingAfhandelen!Opmerkingen
WHERE Meldingen.Id_Melding=[Forms]![FrmMeldingAfhandelen]![Id_Melding];

SetWarnings heeft een macro equivalent. Die moet je er dus boven en onder aan toevoegen.

Gek genoeg heb je die al gevonden, al gebruik je hem ergens anders voor :)

Het leuke is dat een ex-collega die regel ooit toegevoegd heeft en ik heb geen idee wat het inhield, dus ik liet het maar staan.
Maar ik heb even gezocht naar de equivalent, maar tevergeefs. Ik kon het berichtvenster wel vinden, maar ik kan niet instellen dat hij die niet weergeeft. Daarnaast heb ik gekeken bij Opdracht uitvoeren, maar ook hier kan ik niets soortgelijks vinden.

Berichtvenster instellen is de actie die je nodig hebt. Berichten weergeven=Nee zet de berichten uit, en daaronder maak je dan een nieuwe die Berichten weergeven=Ja als actie heeft.

Bedankt OctaFisch,

Na nog wat zoeken en puzzelen is het gelukt. Ik moest bij de macro in het lint de optie 'alle acties weergeven' aanklikken, toen kwam BerichtvensterInstellen tevoorschijn.
Nogmaals bedankt en met name de manier waarop je geholpen hebt, zo leer ik ervan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan