Doorlinkservice of domain pointer of allebei

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Mijn vraag is de volgende:

ik heb een website gemaakt voor de hengelsportvereniging. Nu hebben wij de domeinnaam voor 5 jaar vast gezet bij Yourhosting maar de website staat bij Versio met een andere naam.
Nu heb ik bij Yourhosting een doorlinkservice erbij, dus hij verwijst met de naam naar de website.
Maar, nu heb ik bij Versio ook de domain pointer aangezet, maar ik vraag mij af of dat niet dubbel is. Is dat dus wel nodig?
Wie kan mij daar een antwoord op geven?
Ik vraag het omdat naar mijn mening de verbinding traag op gang komt en wie weet komt dat wel doordat ik en doorlinkservice heb maar ook die pointer domain. Het is misschien dubbelop?

Officiële domeinnaam bij Yourhosting is http://www.hsvnaardenbussum.nl
Bij Versio staat de website onder http://www.hsvnb.nl

Laatst bewerkt:
Dus wat je wilt is als men hsvnaardenbussum.nl intikt ze op de website van hsvnb.nl uitkomen maar met het nieuwe domein?

Zo nee, dan zou ik gewoon hsvnaardenbussum.nl redirecten naar hsvnb.nl
Zo ja, dan bij Yourhosting de DNS van het domein aanpassen zodat ie verwijst naar het IP van Versio.

Wat ik inderdaad wil is dat men www.hsvnaardenbussum.nl intypen (want mensen kennen dit adres al tig jaar) en dan dat ze uitkomen op de www.hsvnb.nl

Bij Yourhosting staat de DNS al aangepast aan die van het IP van Versio. Maar in de DirectAdmin van Versio staat ook die Domain Pointer aan, dus ik denk dat dat dubbel is.

Snap ik het dan goed dat ik die Domain Pointer kan verwijderen in Versio?

En dan nog iets, kan ik ipv die DNS bij Yourhosting alleen de doorlinkservice (dat is dan redirecting neem ik aan) van Yourhosting gebruiken? (ik hoop dat je het nog begrijpt)

Alvast bedankt voor je hulp!

Laatst bewerkt:
Hoi Femke,
Bij mij doen beide domeinnamen het traag. *)
Als ik het goed begrijp:
  1. Er is een losse domeinnaam hsvnaardenbussum.nl (zonder hosting) bij Yourhosting, die doorlinkt naar de webspace (het hostingpakket) bij Versio.
  2. Bij Versio op de server staan dus alle bestanden (ook voor het uploaden enz.).
  3. Bij Versio er ook nog de andere domeinnaam hsvnb.nl, die gekoppeld is aan de hosting bij Versio.

So far, so good.
Het redirecten vanuit Yourhosting gaat ook goed, want als ik bv. intik hsvnaardenbussum.nl/informatie/ dan blijft dat in de adresbalk staan, maar komt wel de pagina tevoorschijn die bij Versio onder de naam hsvnb.nl/informatie/ op de server staat. Dat klopt, want daar zit het hoofddomein.

Nu de merkwaardigheden.
  • Als je bij hsvnaardenbussum.nl op de titel-link (de Home) klikt, kom je bij hsvnb.nl uit.
  • Als je bij hsvnb.nl op de titel-link (de Home) klikt, kom je ook bij hsvnb.nl uit.
  • Als je bij hsvnaardenbussum.nl op de menu-link "informatie" klikt, word je doorgestuurd naar hsvnb.nl/informatie/, en staat dat ook in de adresbalk.
  • Als je bij hsvnb.nl op de menu-link "informatie" klikt, ga je eveneens naar hsvnb.nl/informatie/, en staat dat ook in de adresbalk.
  • Hetzelfde geldt voor de andere menu-links.

Maar er is een uitzondering!
Zowel in het menu van hsvnaardenbussum.nl als in het menu van hsvnb.nl gaat de "Nieuwsberichten"-link van het menu naar ... hsvnaardenbussum.nl, dwz de homepage van hsvnaardenbussum.nl die volgens Bartjens redirect naar hsvnb.nl. :shocked:

Het komt me voor dat daar iets fout gaat, en de handel gaat rondzingen tot de server bij Versio het opgeeft en de Versio-pagina produceert.
  • Op de homepage (bij Versio) zou misschien ook nog het Wordpress-CMS een rol kunnen spelen.

Maar waar pointert die domain pointer bij Versio naar toe, en wat pointert ie dan?
En welke van de twee domeinnamen wil de vereniging in de publiciteit gaan gebruiken?

Met vriendelijke groet,
CSShunter
Er er zijn 5 "Not Found" css-images: hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/tag.png, hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/folder.gif, hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/comment.png, hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/calendar.png en hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/author.png.
Die kunnen de rest ook een beetje tegenhouden. Maar dat zal niet alles zijn.

Het Google-hulpprogramma voor Webontwikkelaars meldt dat de homepage bij hsvnaardenbussum.nl een wachttijd van 4 seconden heeft voordat deze tevoorschijn komt. En op die pagina staan ook alle links maar de andere bestanden die gedownload moeten worden.
Ergens gaat dus iets mis!

[edit]Aha, kruispost dus: de lange domeinnaam moet de PR-naam worden.[/edit]

Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad, de lange naam is de officiële naam!

Als ik het goed begrijp, moet ik die domain pointer gewoon weghalen in de DirectAdmin van Versio, want die is dus gewoon dubbel. Yourhosting loost de naam al naar de website, omdat ik daar de DNS al had ingevuld.

Het maakt ons verder niet uit wat er dan in de balk wordt weergegeven hoor. Of dat nu hsvnaardenbussum.nl/informatie is of dat dat hsvnb.nl/informatie is. Feit is dat de hoofdnaam (de lange naam) al jaren bij iemand in de portefeuille zat en dat hij hem eerst niet wilde verkopen terwijl dat wel was afgesproken. Ik moest toen een website maken met een andere naam en uiteindelijk, toen de website gemaakt was, verkocht hij de naam alsnog en die zat toen bij Yourhosting. We hebben hem toen gelijk 5 jaar vast laten zetten met een doorlinkservice erbij.

Nu kan ik alles wel gaan verhuizen naar Yourhosting (want dan zijn we er vanaf), maar.........................................................geen idee hoe dat moet! En aangezien je ook alle foto's die erop staan, alle documenten etc. moet verhuizen (en ook de MySQL en zo ook geloof ik), daar heb ik werkelijk geen kaas van gegeten. Of ik moet iemand dat laten doen, maar ja..................je kent het , centjes bij een hengelsportvereniging. Ik doe het allemaal op "vrijwillige" basis.

Die css images, daar zal ik eens naar kijken in de files van de Direct Admin. Wel gek dat die images van het thema dus niet gevonden worden. En misschien toch die Twitter eraf halen, dat scheelt misschien al de helft.

Ik hoop dat je mij nog even verder op weg kan helpen? Ik haal dus die Domain Pointer eruit en dan heeft alleen Yourhosting de doorlink naar hsvnb.nl
Dat zou dus genoeg moeten zijn?

(edit: doe images waar jij het over hebt, is toch raar dat er hsvnaardenbussum.nl voor staat, want in de DirectAdmin kan ik deze dus absoluut niet vinden. De domain is hsvnb.
hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/tag.png is dus nergens te vinden met die naam en met de hsvnb.nl er voor ook niet. De rest die je aangeeft dus ook niet)

Laatst bewerkt:
Heb die Domain Pointer verwijderd, maar dan treed er iets heel raars op, namelijk als je dan hsvnaardenbussum.nl intypt, er dan komt te staan: apache is werkzaam (of zoiets in die geest) en ook is de hele layout van het thema niet te zien, maar wel de tekst.
Dus ik heb het maar gauw weer ingesteld.

Vreemde zaak dit.

De widget tweet weggehaald en nu is de site onderling naar pagina naar pagina, wel sneller, maar nog niet als je naar de home pagina gaat vanuit de browser of via je bladwijzers.

Laatst bewerkt:
Er er zijn 5 "Not Found" css-images: hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/tag.png, hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/folder.gif, hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/comment.png, hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/calendar.png en hsvnaardenbussum.nl/wp-content/themes/zeecorporate/images/author.png.
Die kunnen de rest ook een beetje tegenhouden. Maar dat zal niet alles zijn.

Inmiddels met Direbug dit oko gezien, maar ik kan ze nergens vinden. Kan ik deze verwijderen met de tool van Firebug? En wat gebeurt er dan?
(ja, dat is dan wel te zien, maar gaat er dan wat mis met de website?)
Ik weet inmiddels hoe dat gekomen is. Het Dashboard heeft ook de naam hsvnaardenbussum als inlog ingehad, maar op de een of andere manier werkte dat niet goed en ik heb dat terug gebracht naar hsvnb.
Dus als ik die 5 verwijder, moet er denk ik, verder niets verkeerd gaan. Maar ik zie ook dat het plugins zijn, waarvan ik er eergisteren eentje heb geïnstalleerd via het dashboard. Hm.....beetje vreemd.

Hoi Femke,
Hoi! Wat je gedaan hebt weet ik niet, maar op dit moment komt de site onder beide domeinnamen razendsnel op de proppen! :thumb:
Er zijn ook geen ongevonden images meer! :)

Over de link-namen in de titel en het menu:
  • Die blijken in de html "hard gecodeerd" naar de vindplaatsen bij hsvnb.nl op de site (met het voorvoegsel http:// en de korte domeinnaam erbij: "http://hsvnb.nl/mapnaam/...enz."
  • Uitzondering is de link naar "Nieuwsberichten", die staat hard gecodeerd naar http://www.hsvnaardenbussum.nl/
Het klopt dus dat je via het menu van hsvnaardenbussum.nl verdwijnt, als je daarop bent gestart (behalve de uitzondering).

Als je dit omzet in harde code naar telkens http://hsvnaardenbussum.nl/ met dezelfde mapnamen en paginanamen, dan blijft alles werken, maar komt er altijd hsvnaardenbussum.nl in de adresbalk, ook als je gestart bent op hsvnb.nl.
Dat lijkt me 't handigst (voor de PR; en ook voor de bezoekers, die langzaam de korte domeinnaam zullen afleren).

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Joh, ik doe soms ook maar wat! Hahahaha.
Ik merkte het zelf al, dat het sneller ging. Heb sowieso Twitter plugin verwijderd en nog 1 plugin gedeactiveerd. Eens kijken als ik die weer activeer, of het dan nog verschil maakt.
Verder heb ik inde DirectAdmin zitten kl***en. Vind ik altijd wel uitdagend, hihi.

Over de link-namen, dat begrijp ik even niet goed.
Ja, ik begrijp hoe je ze in de browser ziet en zo, maar hoe zet ik zoiets om? Geen flauw idee! (en met dit wil ik niet zomaar wat gaan doen, haha)
Kan je mij dit uitleggen hoe ik dat doe? En waar ik dat doe, bij Yourhosting of Versio?

ps. eigenlijk (en dat vind ik nog mooier, maar krijg dat niet voor lekaar) wil ik als beginpagina de pagina HSV Naarden-Bussum.
Als ik dat verander in de dashboard van Versio en dus Wordpress, dan gaat dat wel, maar.................als je dan naar Nieuwsberichten gaat, dan komt daar ook www.hsvnaardenbussum.nl te staan, dus heb je 2 dezelfde namen op 2 verschillende pagina's. En dat moet dus niet.
Ik dacht dus slim te zijn en heb een verwijzing bij Yourhosting gemaakt, een redirect dus naar de pagina HSV Naarden-Bussum (http://hsvnb.nl/devereniging/) maar toen werkte het niet goed. Heb dat dus weer terug gedraaid.

Laatst bewerkt:
Nou, kijk nog maar eens als je wilt en vertel mij maar eens hoe snel het nu is.
Ik kan denk ik, nu wel weer een 2 tal plugins terugzetten, de twitter doe ik niet meer, er werd toch niet getwittert door de leden.

De linken nog niet aangepast, maar ik denk dat ik het maar zo laat. Het gaat erom dat men gewoon wel de www.hsvnaardenbussum.nl kan gebruiken en uit ervaring weet ik dat men niet echt verder kijkt dan alleen wat ze willen zien. En dus zien ze niet eens dat er iets anders in de browser staat.

Laatst bewerkt:
Hoi Femke,
Mmm, hij is er nog steeds wel binnen een paar seconden. Toch zou het volgens mij sneller moeten kunnen, en dat zal niet aan de ingrediënten op de pagina liggen. Kijk, dit zegt Chrome er van:

hsvnb-latency.png

De hsvnb-homepage heeft er een wachttijd van 2,6 seconden in zitten, waarin niets gebeurt.
Bij de helpmij-homepage is dat maar 394ms= 0,4 seconde, en dat scheelt nogal wat!
  • Ik vermoed dat het op een of andere manier iets met de server te maken heeft. Misschien kan je eens met de helpdesk van Versio bellen om te vragen hoe dat kan.

Als de verbinding met de homepage er eenmaal is, moeten alle ingrediënten nog gedownload worden.
En daar ze ik o.a. bij zitten de achtergrondafbeelding ... van maar liefst 980kB, dat is bijna 1MB!
Dat kan kleiner en sneller.
  • Hier is een meer gecomprimeerde 1920x1020-nieuw2.jpg van 150kB; het verschil zie je niet, maar het downloaden gaat wel 6,5 keer zo snel!
  • Dat speelt alleen bij het de eerste keer opvragen van een pagina van de site (daarna is ie al binnen), maar alle beetjes helpen. :)

Hoe je binnen het Wordpress-systeem met pagina's kan schuiven, weet ik jammer genoeg ook niet.
Maar als je die vraag even opnieuw stelt in het CMS-deel van dit forum, zitten daar vast wel Wordpressers die weten hoe dat moet (zonder dat je iets kwijtraakt). Het moet in elk geval bij de Wordpress-toestand van Versio gebeuren, want Yourhosting aapt dat alleen maar na.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Die achtergrond, ja dat weet ik...................maar die jij nu hebt gecomprimeerd (hoe doe je dat????) die ga ik dus nu gebruiken!
Dank daarvoor!! (uitlegje over het comprimeren zou ik graag willen krijgen, want dan kan ik dat bij alle foto's doen!)

Kan best aan de server liggen, daar ben ik mij van bewust. Kijk, Versio is niet duur maar je deelt natuurlijk een server met ik weet niet hoeveel anderen. En daar ligt het ook aan en dan kan ik doen wat ik wil, ik zal het dan niet beter krijgen.
Het mooiste is als je een server voor jezelf hebt, maar ja......................en wat zijn daar de prijzen van. Voor de vereniging moet het leuk blijven, plus welke hosting is daar de beste in.

De naam laat ik maar zo, zoals ik eerder zei, als men zoekt op hsvnaardenbussum.nl (omdat men deze naam al tig jaren kent) dan kom je op de website. Wat er daarna in de browser staat bji een pagina, zal ze worst zijn.

Chrome gebruik ik zelf niet, mag ik ook vragen hoe je ziet hoe snel een pagina laad? Ik leer steeds meer bij zo, bedankt!

Laatst bewerkt:
Heb WP smush.it nu en deze comprimeert alle geuploade afbeeldingen. Dus dat is mooi!

Zo klein mogelijke images!

Hoi Femke,
De [url]www.smush.it[/URL] is een prachtig ding, voor als je alle andere kopje-kleiner dingen al gedaan hebt. Altijd even kijken!
Maar er zijn ook andere methoden (die smush.it niet kan beoordelen/toepassen):

1. Een keus tussen verschillende bestands-formaten: soms is een gif kleiner, soms een png, en soms een jpg.
    Dat kan je instellen als je een afbeelding opent in een tekenprogramma, en weer "Opslaat als...".
    Of de kleinste ook de mooiste is, moet per geval bekeken worden! Bewaar in elk geval het origineel heel goed, zodat je later een ander bestandsformaat kunt uitproberen.
    Meer info in het artikeltje "Image saving. - Gif, png, jpg: which is the best format?"
  2. Een keus voor een max. aantal kleuren (van toepassing op png's): kan 16 miljoen of 256 kleuren of 16 kleuren zijn.
    Ook in te stellen in een tekenprogramma, vlak voor het "Opslaan als...". Je kan verbaasd staan als een image met 16 kleuren toch nog heel mooi blijkt te zijn!
    Er zijn verschillende opties voor dit "Kleurdiepte verminderen": "Standaard/Webveilig" (niet aan te raden, verouderd en lelijke kleuren), "Geoptimaliseerd octaal" en "Geoptimaliseerde mediaan".
    De laatste twee hebben ook nog de extra keus: "Dichtstbij gelegen kleur" of "Foutverspreiding".
    - Ook hier weer: per geval alles uitproberen en de mooiste kleine er uit pikken. En dan weer vergelijken met een jpg of gif.
  3. Een keus voor de "compressieverhouding" (van toepassing op jpg's).
    Dit is weer een instelling voor het "Opslaan als".
    Je kunt kiezen voor: helemaal geen compressie (grootste bestandsgrootte) en een percentage voor de compressie. Hoe groter de compressie, hoe kleiner het bestand, maar ook hoe onnauwkeuriger als het op scherm komt.
  4. Nog een hele andere: images combineren en als achtergrond-image in de pagina zetten.
    Vooral handig bij een knoppenblok (praktijk / theorie), andere hover-varianten, of een hele serie mini-images.
  5. O, en natuurlijk: een image nooit groter opslaan dan op ware grootte (om door de browser te laten verkleinen): dat geeft geen kwaliteitswinst (meestal kwaliteitsverlies) en in elk geval veel te veel kB's om te downloaden.
    Daarbij geldt: oppervlakken nemen kwadratisch toe als het een groter formaat wordt dan de originele pixel-afmetingen, en de bestandsgrootte dus ook! (zie dit topic).

Verdere image-optimalisatie tips: in het Reisverslag uit Cascadeland, pagina 63.

In geval van jouw background-img: alles uitgeprobeerd, en overgehouden: een jpg met een compressiefactor van 20%.

Ik heb daarvoor een oude PaintShopPro-6, maar als je geen tekenprogramma geïnstalleerd het staan kan je ook de gratis IrfanView ervoor gebruiken.
Kan denk ik ook goed met Gimp, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Zo probeer ik iedereen aan het werk te zetten. ;)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Je weet het al wel, ik berik Mint 13. Dus Paint Shop is niet voor mij geschikt.
Gimp daar en tegen wel, maar dan moet ik daar eens induiken, aangezien ik nooit foto's heb gecomprimeerd met Gimp. Geen idee hoe dat werkt.
IrfanView is er ook niet voor Linux, dus ook die gaat niet werken.

Ook es in Gimp gekeken.
Is supersimpel. Origineel openen, meteen weer Opslaan als > JPG, plusje Geavanceerde Instelling openklikken, dan:

gimp-jpg-settings.png

en dan Klik, ik heb je: 1920x1020-nieuw-gimp.jpg (158kB).

Weer wat geleerd. :)

Absoluut geen verstand van Linux maar voor mijn werk gebruik ik ImageOptim (Mac) om afbeeldingen te comprimeren.

Als alternatief voor Linux kom ik Trimage tegen.

Had de achtergrond al veranderd in de foto die je al eerder hebt geplaatst, je merkt het wel!!

En Gimp, bedankt dat je het even hebt uitgezocht, nooit geweten! Ik doe niet zo veel aan mijn foto's, ik hou er niet van om ze te pimpen, alleen versnijden of even iets weghalen wat er niet echt op thuis hoort, maar dat is echt het enige.
Voortaan zal ik alle foto's die op de website komen, zo comprimeren. Scheelt zeker de helft!!

trimage ken ik niet, maar ik zal er eens naar kijken; ook devil bedankt voor je bijdrage. Ik hoop dat deze meerdere foto's aankan, want dan kan ik al mijn mappen doen waar die foto's instaan. Eventueel kan ik dan alles even overdoen op de website. Is wel een werkje, maar het is te doen. Voor als ik mij even verveel, maar dat doe ik eigenlijk nooit, hahaha.

Laatst bewerkt:
Hm.....gelijk uitgeprobeerd, maar ik heb een stel foto's van 2 mb. in het proggie gezet, daarna op compress geklikt en het doet iets, maar daarna staat er in de kolom dat er niets is gecomprimeerd. Dat is nou jammer.

ps. In Gimp geporbeerd maar daar zie ik heel die optie niet die jij aangeeft. Jij hebt het onder windows uitgeprobeerd hè, dus Gimp voor windows?

Ik zie het echt niet staan. Wel waarin je hem wilt opslaan en dan kan je kiezen uit heel veel opties, maar niet wat jij laat zien.

Laatst bewerkt:
Ja, Gimp voor Windows. Daarin als volgt gedaan:

• menu Bestand > Openen.
  • menu Bestand > Opslaan als ...
Er komt venstertje:

gimp-jpg-settings-2.png

• Nieuwe naam invullen.
  • Bestandstype was al .jpg. Hoeft niet te veranderen, dus plusje "Selecteer bestandstype (Volgens extensie)" hoeft niet gebruikt te worden.
  • Klik op knop "Opslaan"!
Pas dan komt een keuzevenster (raar maar waar!): ;)

gimp-jpg-settings-3.png

• Zet de kwaliteitsschuif op 80 (=20% compressie).
  • Klik op het plusje "Geavanceerde instellingen".
Dan komt het venster van reactie nr. #16.

gimp-jpg-settings-4.png

• Daarin de vakjes aan/uitvinken zoals aangegeven.
  • Klik op Opslaan, en het is gepiept.
Kijk in de Verkenner (of hoe die onder Ubuntu mag heten), hoe klein het bestand geworden is.
Kijk in de browser, hoe mooi het bestand is geworden.

Of zit Gimp onder Ubuntu/Mint niet zo in elkaar?
Groetjes,
CSShunter
Dat is redelijk synchroon met wat ik hierboven in nr. #14 allemaal aan het beweren was. :)

PS2:
daarna op compress geklikt
Zo'n menu-item of knop zie ik in mijn NL Windows-versie GIMP 2.6.11 nergens staan...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan