Gebruikers overgang Server 2003 naar SBS 2011 - tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Goedemorgen,
Ik ga gebruikers van een Server 2003 met domein X naar SBS 2011 met domein Y overzetten. Het betreft XP en Windows 7 computers. Een stuk of 10.
De directe aanleiding is dat op huidige server het financieel pakket per 1 oktober niet meer wordt gebruikt en op 1 oktober het nieuwe financieel pakket wat al op de nieuwe server werkt wordt gebruikt.

Ik ben al een tijd bezig met voorbereidingen maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Grofweg de stappen die ik heb gedaan/doe:
1. nieuwe server plaatsen en inrichten (is gebeurd)
2. AD inrichten (gebruikers en groepen)
3. data overzetten
4. rechten op mappen instellen op nieuwe server
5. test machine inrichten (oud financieel pakket, alle andere software, mappings gedeelde bestanden, printers) en overzetten van oude naar nieuwe server (uit oude domein halen en in nieuwe domein plaatsen)
6. antivirus software uitzoeken -> hoe overgang van oude naar nieuwe server?
7. UPS software overzetten nieuwe server
8. oude machine achter de hand voor oud financieel pakket
9. overgang op een vrijdagmiddag/zaterdag

Nog tips? Bedankt voor het meedenken.
 
a. Group policies actief op het oude domein? Die ook overzetten, aangepast aan de nieuwe domein- en server- en gedeelde mappen-structuur.
b. Mail-export voorbereid (indien ook Exchange actief op W2003 domein)?
c. Portforwarding, firewall etc. alvast voorbereid op de nieuwe ip-adressen van je server(s)?
d. DHCP en DNS alvast 'klaargezet' op de SBS2011 server?
e. Alvast geïnventariseerd wat er aan (gedeelde) printers moet worden ingesteld/aangemaakt op de SBS2011 server? En drivers ervoor alvast gedownload (ook voor de client-pc's)?
f. Login-scripts op de SBS2011 server alvast voorbereid?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Super dnties. Er zitten wat tips bij waar ik niet aan had gedacht en andere stappen had ik niet vermeld. Snelle reactie ook, fijn. Scheelt weer wat zorgen.
Wat betreft werkstation van ene naar andere domein. Is daar nog iets belangrijks, behalve dat ik al gemerkt heb dat bureaublad iconen verplaats moeten worden van oude naar nieuwe lokale profiel (ja, geen zwervende profielen hier).
 
Ik zie geen probleem met het overbrengen van de werkstations van het oude naar het nieuwe domein, vermits de SBS2011 server netwerktechnisch goed bereikbaar is vanuit de werkstations.
Ik zou het zo doen op elk werkstation:
a. Eerst het lokale Administrator een (nieuw) wachtwoord geven (als je die nu niet meer zou weten). Je kunt natuurlijk ook een nieuw lokaal account aanmaken met Administrator rechten evt.
b. Werkstations uit het domein halen vanaf de werkstations zelf (dus via sysdm.cpl -> tabblad Computernaam)
c. Werkstation uitzetten.

Zodra dat voor alle werkstations klaar is de DHCP functie in de oude server uitschakelen, nakijken of DNS werkzaam is op de SBS2011 server, de DHCP scope instellen en activeren/authorizen op de SBS-server.
Hierbij niet vergeten de volgende scope-opties goed te vullen (hier beschreven):
a. Router (=scope-optie 003). Daar moet het LAN ip-adres van je router worden ingevuld.
b. DNS servers (=scope-optie 006). Daar moet het ip-adres van je server worden ingevuld.
c. DNS domein (=scope-optie 015). Daar moet de FQDN naam van je SBS2011 Windows domein worden ingevuld. Zal bij jou wel iets zijn als bedrijfsnaam.lan of bedrijfsnaam.local etc.

Daarna een werkstation aanzetten, aanloggen met het lokale admin account, kijken of DHCP goed werkt en daarna toevoegen aan het nieuwe domein. Dit doen voor alle werkstations.

Zodra de gebruiker heeft ingelogd op 'zijn' werkstation de missende bestanden over (laten) brengen naar het nieuwe lokale gebruikersprofiel. Tip hierbij: Kopieer de bestanden, dus verplaats ze niet, want anders krijg je toegangsrechtenproblemen.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt Tijs! :thumb: Helder verhaal en ik kan er mee aan de slag. Vraag opgelost! :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan