HTML5 CSS3 Website

Status
Niet open voor verdere reacties.

applefaq

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 okt 2008
Hallo,

Heb afgelopen weken een website gemaakt in HTML 5 en CSS3
De website werkt voor mij prima en snel.
Weet niet wat jullie van het design vinden ect, dus ben benieuwd

IE: X
Opera: √
Safari: √
Firefox: √
Chrome: √

Nu: www.hesselvanderveen.zzl.org
Binnenkort: www.hesselvdveen.nl

Ziet er goed uit :thumb:, wel een paar kleine puntjes:
1) Waarom staat dat fotocarousel bovenaan iedere pagina? Het lijkt niets met de inhoud van de pagina te maken te hebben maar drukt de inhoud van de pagina wel naar beneden zodat je op kleinere schermen moet scrollen voordat je de inhoud kunt zien.

2) Wat op de privacy pagina staat heeft eigenlijk niets met privacy te maken, maar gaat over copyright. Die informatie kan volgens mij net zo goed in de voettekst (of gelinkt worden vanuit de voettekst) maar goed, dat is een keuze.

3) Wat is DL? Je verwacht iets met downloaden maar je kunt er alleen uploaden, en wat gebeurt er dan mee? Komen ze in het carousel te staan?

oh ja, Er hoort geen spatie in stagebegeleider

Voldoende contrastverschil !

Hoi applefaq,
Wat me nog opvalt is de onleesbaarheid van de links in de footer. Dat het om "Facebook" en "Friesland College" gaat is nauwelijks te zien.
Voor een jong iemand met goede ogen al slecht, maar voor iemand met minder contrastvermogen al helemaal:

te-weinig-contrast.png

Aan de linkerkant het contrast voor iemand van 20, aan de rechterkant wat iemand van 60 ervan kan waarnemen.

En dat klopt, als je de "Contrast Analyser" er op los laat:
  • De contrastverhouding voorgrond/achtergrond van de links is 2:1, terwijl het minstens 5:1 en liefst 7:1 moet zijn.
  • Het helderheidsverschil is 47. Daarvoor is 125 de drempelwaarde!
  • Het kleurverschil is 126. Daarvoor is de drempelwaarde: 500!

Er speelt hier ook nog mee dat de omgeving van de bruine footerstrook bijna knalwit is. Dat zorgt voor "overstraling" voor het oog, en daardoor zijn de contrastverschillen in het bruin nog moeilijker waar te nemen.

Ik weet niet of er op je opleiding goede aandacht aan toegankelijkheid wordt besteed *), maar "Het blijkt dat er nog steeds veel internetpagina's zijn die slecht (kleur)contrast hebben. Dit kan ertoe leiden dat kleurenblinden, maar ook niet-kleurenblinden, moeite kunnen hebben om uw pagina te lezen." - Of erger: gewoon niet kunnen lezen!

Aanbevolen leesvoer:

Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) De aandacht voor "geavanceerde technieken" is meestal groot: want dat is nieuw en spannend, en je kunt er leuke dingen mee doen. Maar de basis van een goede website ligt in het "gelaagd bouwen", waarbij de mooie snufjes pas op het allerlaatst komen!

Laatst bewerkt:
@CSSHunter Bedankt voor de reply! je hebt inderdaad gelijk, ik ga het meteen veranderen!

@Naarling DL is een pagina waar ik even mee bezig was om wat te testen, en ik zal de image draaiende code alleen op de homepage laten weergeven, dit scheelt een hoop scrollen op kleine monitoren!

HTML:
<li><a href="gallery.html">Foto�s</a></li>
Hoe zit het met encodering? :)

Je hebt een meta-tag er voor maar welk teken heb je hiervoor gebruikt?
Is het bestand zelf ook met UTF-8 encodering opgeslagen (Kun je in je editor instellen)

Verder ziet het er netjes uit :thumb:

Notepad++ weet te vertellen dat het keurige BOM-loze utf-8 pagina's zijn.

Maar het apostrofje in Foto´s is een schuin apostrofje ipv een recht: Foto's.
Dat schuine apostrofje staat correct ingevoerd op de homepage, maar niet op de andere pagina's.
  • Zou gekomen kunnen zijn door plak/knipwerk of iets Windows/toetsenbord-achtigs of tussentijds opslaan als iets anders dan utf-8, vermoed ik.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

[edit]O, wat ik nu pas zie, de site heeft last van Springende Pagina's.[/edit]

Laatst bewerkt:
@Devil Dankjewel :d Ja ik zie het ik zal het gaan aanpassen :)

@CSSHunter Ik ga zo het contrast wijzigen en zal eens kijken naar die springende paginas :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan