Vragen over Philips 900 serie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

gwndamian

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2012
Ik heb laatst een mooie Philips 900 serie set op de kop getikt voor zeer weinig.

Philips FR-920E ( Receiver )
Philips CD-911 ( CD speler )
Philips FC-931 ( Casette deck )

Het word altijd gezegd dat dit een zeer gewaardeerde set is en dat deze in de jaren 90 duur was. Als ik op Marktplaats kijk zie ik ook de prijzen waarvan ik denk, goed gedaan voor 35 euro met originele afstandsbediening. ( Marktplaats vragen ze 100 tot 200 voor een complete Philips 900 set )

Hierop heb ik een setje MB Quart 600 zuilen aangesloten wat erg lekker en fraai klinkt. En dat voor een student van 20?

Nu de vragen.

Toch ben ik vaak jaloers op die dikke Marantz, en die NAD versterkers die ik bij andere mensen zie. Zijn die nou echt veel beter dan mijn oude 900 serie of is dat niet zo heel veel verschil?

Wat zijn de meest voorkomende problemen bij deze set?

Waar zijn onderdelen te koop voor als hij een keer kapot zou gaan?

Mijn speakers zijn 160 watt max op 4 OHM als ik het goed heb, receiver 4 x 90 watt max 4-16 OHM. Heb alleen de MB Quart 600 speakers erop. Zijn de speakers niet te zwaar of de versterker te licht?

Maakt een dure kabel nou werkelijk zoveel verschil dan de standaart rood/zwarte kabels? ( Heb nu al redelijk dure kabels )

Er is veel bij gerookt bij stereoset. ( witte letters erop waren geel, inmiddels schoon gekregen ) Kan dat later voor eventuele problemen zorgen?

Dat zijn mijn vragen en ik hoop dat iemand antwoord erop kan geven. De set is inmiddels denk ik al 20 jaar oud en soms ben ik echt wel bang dat hij stuk gaat. Ik vind dit namelijk een ontzettend fijne stereoset!

Gr. Damian

Om antwoord te geven op een paar vragen:
- reserveonderdelen kan ik niet vinden, dus ik ben bang dat je er gewoon voorzichtig mee moet zijn ;)
- de versterker is te licht (eigenlijk) voor de boxen, maar dat is beter dan andersom: zo kan je de boxen niet opblazen
- In principe is het enige verschil tussen de kabels de dikte en het materiaal. Bij zulk vermogen zou ik gewoon normale kabels gebruiken (ik weet niet of je vaak maximaal vermogen met bas hebt?). Bedoel je trouwens tulp-stekkers of gewoon elektriciteitsdraad?
- enige problemen die ik kan bedenken zijn dingen als neerslag van teer en andere troep uit dat gifgas op koppen van cassettedeck en leeskop van cd-speler. Maar als je zelf niet rookt en hij werkt nog: niets aan doen.

Hoi :).

Je hebt het inderdaad goed getroffen met die prijs. Ik heb zelf ook een philips 900 serie setje ( receiver + cd speler )

Deze sets waren in die tijd bijzonder duur, en tot op de dag vandaag zeer gewild, omdat ze kwaliteitief bijzonder goed waren en dat zijn ze nog steeds.

Om je vraag te beantwoorden bij meest voorkomende problemen;

Bij de receiver kan de selectknop beetje raar werken, als je bijvoorbeeld naar CD wilt schakelen, dat ie ineens doorschiet naar tape of tuner.. kan een vuiltje zijn, dus geen big deal.
Zorg er ook voor bij deze sets dat de receiver / versterker altijd bovenop staat, zo kan hij voldoende zijn warmte kwijt.

Voor de rest zijn deze sets zeer robuust. Verder kunnen er algemene problemen ontstaan, zoals eerder werd gezegd, vuile koppen van de cassette deck, of een vuile lens in de cd speler.

Onderdelen zijn er wel te vinden, er zijn veel hobbyisten en verzamelaars van deze sets die je op weg kunnen helpen :).

Dank jullie wel :)

Zo weet ik dus een beetje wat voor set dit is. Standaart HIFI setje vind ik niet goed genoeg maar het kan altijd beter dan dit. Zelfs een set van paar ton kan altijd beter.

Ik denk maar zo, iedere stereo heeft wel iets wat niet naar wens is toch?

Maar deze set bevalt me super. Qua geluid, design en opties.

Maar nog 1 vraag he, Zit hier ook RDS op? Ik kan het nergens vinden. Mijn vorige set ( Kenwood, even geen idee welke ) had dit wel.

Ik heb deze gekocht omdat er zo goed over gesproken was en de Kenwood mij te weinig bass vermogen had en behoorlijk vlak klonk. ( Hier had ik altijd een setje B&W DM110i op aangesloten )

Ik heb deze Philips set begin Mei 2012 gekocht, en heb er nog geen moment spijt van gehad. :)

Natuurlijk kan alles beter :D. Maar dit is 1 van de beste sets die philips geproduceerd heeft, niet zo gek dat er wereldwijd hier en daar al verzamelaars van deze 900 series zijn.

Qua RDS, dat zit er niet op, deze 900 series werden gemaakt net vóór het RDS tijdperk. Wel is er de mogelijkheid om de naam van de zender zelf erin te zetten, weleenswaar afgekort. Ik luister vaak naar 3FM, dus heb ik ook 3FM zo ingetikt. Als je 538 luisterd, tik je dus 538 in, enzovoorts :D.

Ik denk dat je wel aardig veel plezier eraan zult beleven. Ik heb die van mij inmiddels 2 jaar, ben er nog steeds tevreden mee.. en de buren ook :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan