scherptediepte

Status
Niet open voor verdere reacties.

erigor

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2012
Berichten
6
Hallo

Ben nieuw op dit forum. Had daarjuist al een vraagje gesteld op het excel deel van dit forum. En had zeer snel reactie.

Dan zag ik het deel fotografie en dacht zal ook eens een foto plaatsen.



Heb deze foto genomen met mijn EOS60D
Diafragma: 5 sluitertijd: 1/80 ISO: 400
lens: EF-S55-250MM f/4--5.6 IS

Grotere versie (HD):
http://imageshack.us/a/img13/4619/img2409hd.jpg



zelfkritiek:
Belichting mocht misschien iets meer geweest zijn...

ondanks dit is het naar mijn mening toch best geslaagd.
Andere meningen? Laat maar weten!

Groetjes
Erigor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
slangekop.jpg

Ja,ik vind het ook een geslaagd plaatje.
De slangekop is goed scherp.
Je had de camera al op iso 400 staan,als je 800 gekozen had was de foto waarschijnlijk korrelig geworden.
Maar de onderbelichting kun je makkelijk corrigeren met adobe elements.
Een beetje enthousiaste fotograaf moet toch een goed fotobewerkings programma hebben.

En in de toekomst een andere lens bv een 18-300 mm.
Heb je een echte alles kunner.

(ik heb de foto aangepast)
 
Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.nl.:)

De lens die je nu hebt, heb ik op mijn Canon EOS 400D, zeer prettige lens. Zeer mooie foto hoor.:thumb:
 
Wel ja, had mij "goede" lens niet bij...
was niet voorzien dat we naar daar gingen afzakken.
Dus had mijn "tussen in lens" bij

mijn goede lens (naar mijn mening) Canon EF 70-200mm F2.8 L IS.

En ja je kan eenvoudig foto's aanpassen in programma's als photoshop of varianten.
maar hoe minder je moet aanpassen... hoe beter toch ;-) ?

@Palomino gebruik jij curven of belichting? of nog iets anders?
 
Laatst bewerkt:
Belichting.
Maar curves had ook gewerkt.

Of je een foto niet mag bewerken???
Natuurlijk wel.
Ieder reclame buro maakt zich daar schuldig aan.
Over het algemeen maakt een spiegel reflex prachtige foto's,maar er zit er altijd wel eentje bij die "bijna goed"is.
Dan is een bewerking met een goed foto programma altijd makkelijk zonder de foto als mislukt te beschouwen.
 
Ben geen reclamebureau... en probeer zo weinig mogelijk foto's aan te passen.
Want anders verlies je naar mijn mening een beetje de kunst van fotografie...
 
De kunst van de fotografie ligt niet in het perfect opnemen, maar in het previsualiseren van het eindresultaat. Oftwel: je hebt een eindresultaat voor ogen, en je maakt het bronmateriaal met je camera. Dat is niet iedereen gegeven, en met afstand het lastigste in de fotografie, maar de moeite van het proberen waard!

Als je in Raw fotografeert, kun je probleemloos nog aanpassingen maken middels belichting of niveau's; ik zou in ieder geval goed kijken naar het histogram zowel na het maken van de opname, als in je bewerkingsprogramma. Op basis daarvan kun je bepalen welke aanpassingstechniek je het beste kunt gebruiken.

Overigens vind ik het ook een mooie foto, waarbij je de scherpte misschien iets te ver naar de neus hebt gelegd, maar de beeldtoon zou ik zelf niet eens zoveel veranderen, want een wat donkerder toon zoals je nu hebt, voegt wat toe aan het mystieke beeld dat je nu hebt. Maak je hem lichter, zoals Palomino gedaan heeft, dan wordt de foto daar in mijn ogen niet beter van. Hij kan wel wat lichter, maar niet zoveel dus. Kijk bijvoorbeeld naar de gebogen tak op de achtergrond. Die is in het origineel heel klein aanwezig, maar in de opgehelderde foto springt hij a.h.w. van het doek af. Hij lijdt dus af van het eigenlijke onderwerp, en dat zou je niet moeten willen. Overigens is het mooi zoals de tak de vorm van het dier volgt!
Je zou nog kunnen overwegen om alleen het diertje in de tak waar hij op zit lichter te maken. Met mate dus!
 
@dirkjan
Ik meen je gisteren al eens erop gewezen te hebben om hoe gebruik ik dit forum eens door te lezen.
Reageer alleen op actuele topics en probeer iets zinnigs toe te voegen!
Dit topic is ouder dan 3 maanden en gaat dicht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan