• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gesloten excelbestanden bijwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

steven1960

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 sep 2012
Hallo,

Ik heb een aantal beestanden in excel, waar niet actief in gewerkt hoeft te worden.
deze worden gevuld doordat er excel documenten bewerkt worden.
Andere excel documenten zijn dan weer voor het raadplegen van gegevens.
het gaat om een klanten bestand, een bestand met inlog codes, een bestand met factuur info, enz.
ik kan wel gegevens invoeren, maar bij het raadplegen worden de gegevens niet getoond, omdat de DB bestanden niet geopend zijn.
is daar wel wat aan te doen? ik heb niet met VB gewerkt, daar ben ik jasmmergenoeg nog niet mee bekend.

gr.

Steven

Volgens mij is het wel noodzakelijk om een Excel bestand te openen voordat er (externe)links bijgewerkt kunnen worden in het bestand.

Groeten Marcel

Om bestanden uit te lezen hoeven deze niet geopend te zijn.
Je hebt zelfs geen VBA nodig.

- Ga naar een cel en type ='
- Zet vervolgens het pad van het bronbestand. (bijvoorbeeld: C:\test\ )
- Type de naam van het bestand tussen [ ]. (bijvoorbeeld: [testbestand.xls] )
- Type de naam van het werkblad in en voeg '! toe. Bijvoorbeeld( Sheet1'! ) Als je de naam van het werkblad niet weet dan kan je ook alleen '! neerzetten.
- Geef het adres van de broncel. (bijvoorbeeld A1 )
- Druk op Enter.
De waarde van de broncel uit het gesloten bestand staat nu in de doelcel.
Als je geen werkblad heeft ingegeven dan verschijnt automatisch een lijst van alle werkbladen die in het bronbestand staan. Je kunt dan dus een keuze maken.

Het gehele pad zou er dus als volgt uit kunnen zien:

Code:
='C:\Test\[testbestand.xls]Sheet1'!A1
In VBA zou het er zo uitzien:

Code:
[A1] = ExecuteExcel4Macro("'C:\Test\[testbestand.xls]blad1'!R1C1")
Cel A1 krijgt de waarde van cel A1 van blad 1 van het testbestand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

@Roncancio
Ik begrijp van de TS dat het om een 3-tal bestanden gaat het 1e bestand haalt zijn gegevens uit het 2e bestand
Het 2e bestand haalt zijn gegevens uit het 3e bestand.
Vervolgens wil iemand gegevens inzien door het 1e bestand te openen.
Volgens mij worden de gegevens in het 2e bestand niet bijgewertk vanuit het 3e bestand zonder dat het 2e bestand geopend is.

Nou ja, misschien kan de TS iets duidelijker zijn want eigenlijk snap ik al niet meer wat de TS nou wil.
Voorbeeldje misschien ?

Groeten Marcel

ok, misschien ben ik onduidelijk, dus een terug.
een excel formulier vul ik gegevens op in, bijvoorbeel klantformuliier klant a, bevat de adresgegevens van die klant, de domein naam, contactpersoon enz.
vervolgens heb ik een opdracht formulier AA, daarin staan de gegevens betreffende het project wat wij voor die klant doen, bijvoorbeeld wat we voor website moeten bouwen, welke functionaliteiten, enz.
formulier AAAAAA, bevat weer betalings gegevens, wanneer moet welke factuur gestuurd worden en voor welk bedrag.

de gegevens van formulier klant a worden overgenomen in de klanten database. dat lukt allemaal wel, geen probleem.
het zelfde geld voor de project database en de factuurdatabase.
Echter, als ik via een raadpleegdocument gegevens opvraag, krijg ik alles keurig te zien, ook op 1 scherm via een klantnummer uitlezen van meerdere databases tegelijk.
Maar. als de database niet open staat op het scherm, en iemand doet een aanpassing op de bij klant a in het invulscherm, bijvoorbeel de melding dat er telefonisch contact is geweest, dan zie ik dat niet.
Dan zou ik dus eerst alles databases moeten openen, automatisch bijwerken, opslaan, en dan kan ik de actuele klantgegevens raadplegen.

In de geschetste situatie kun je op enig moment te maken hebben met drie verschillende versies van hetzelfde bestand: 1 op schijf, 1 in het geheugen van pc A van de persoon die de klantentabel wijzigt, en 1 in het geheugen van jouw pc B.
Excel is geen multi-user systeem. Je zult dus idd veel zelf moeten doen om de meest actuele gegevens op je scherm te krijgen. Op pc A zul je voortdurend de gegevens moeten saven, op pc B zul je voortdurend de gegevens opnieuw moeten lezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan