• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde van windrichting

Status
Niet open voor verdere reacties.

baeyens0

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2012
ik volg dagelijks het weer in excel nu is mijn vraag welke formule er is om een gemiddelde van de windrichting van een dag te berekenen
vb: s'morgens zuid middag noord avond oost en dan wil ik met dat gemiddelde ook een gemiddelde van die maand berekenen

Groeten Rony

noord is 0 of 360
oost is 90
zuid is 180
west is 270

en alles wat er tussen ligt.

De getallen kun je middelen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Rony, stel je kijkt naar de verplaatsing van 1 lucht deeltje gedurende een maand

dat betekend dat je de metingen vectorieel bij elkaar optelt.
ook de lucht snelheid speelt daar bij een rol

als je alleen de gemiddelde windrichting wilt weten, dan neem je de windsnelheid steeds het zelfde.

groet sylvester

Laatst bewerkt:
@ Sylvester,

Ik ben geneigd om voor een gemiddelde windrichting niet de windsnelheid mee te nemen, maar de tijd. Ik kan mij niet voorstellen dat windsnelheid iets zegt over de windrichting. De gemiddelde windrichting is/zou volgens mij een gewogen gemiddelde dienen te zijn van de kompasrichting in relatie tot de tijd. Dit laatste kan mijns inziens redelijk benaderd worden door een grote frequentie van waarnemingen van de windrichting te nemen en die te middelen. Ik ben me er hierbij dan wel van bewust dat de windrichting binnen een kort tijdsbestek van enkele seconden ook een aantal graden kan wisselen, maar een significante verandering van richting zal in het algemeen wel wat meer tijd vragen, hoewel dat ook in een kort tijdsbestek kan. Derhalve, de aangegeven methode van popipipo kan zeker, maar heeft wel een onbekende mate van onnauwkeurigheid in zich.

Thoralf,
wat bedoel je met gewogen gemiddelde?
hoe doe je dat met een windrichting?
als wind eerst een minuut lang Noord is en daar na een minuut Zuid
wat is dan het gewogen gemiddelde?

groet sylvester

@ Sylvester,

Als je het gemiddelde over een periode van 24 uur zou willen bepalen, en je hebt bijv 6 metingen met onderling verschillende tijdsintervallengtes, dan verdeel je die 24 uur in delen overeenkomstig die intervallengtes in factoren en die factoren gebruik je als wegingsfactor bij iedere waarneming van windrichting voor de bepaling van het gemiddelde.
Jouw voorbeeld van 1 minuut Noord en dan 1 minuut Zuid stelt een ieder voor een dilemma als de kompasrichtingen echt 180 graden verschillen: Kies je dan West of kies je Oost. Op het moment dat er ook maar 1 graad verschil is dan is de richting Oost of West geen vraag meer.
Jouw voorbeeld voor die ene minuut Noord en één minuut Zuid even wat omgewerkt naar een gewogen gemiddelde:
1 minuut Noord en 3 minuten West: Dit zou moeten resulteren in 1 maal 360 graden plus 3 maal 270 graden en dat gedeeld door 4 => 292,5 graden, wat overeenkomt met Noord-Noord-West.

Aanvulling:
Omdat hier de waarnemingen van de windrichting voornamelijk westelijk zijn, moet er voor de kompaswaarde van Noord gekozen worden voor 360 in plaats van 0 graden. Zo ook zou er voor 382,5 gekozen moeten worden als Noord gewijzigd zou zijn in Noord-Noord-Oost (360 + 22,5 graden). Zou je Oost in plaats van West hebben, dan zou je in het eerste beschreven geval voor Noord de kompaswaarde 0 graden moeten kiezen.
Derhalve voor de TS: als je een gemiddelde windrichting bepaalt via de kompaswaarde van de windrichting kijk dan waar het zwaartepunt van de waarnemingen ligt: onder of boven de kompasrichting 180 graden.

Laatst bewerkt:
Ziet er mij wel heel ingewikkeld uit en ook veel tijd rovend
Grt

Ik kan mij niet voorstellen dat windsnelheid iets zegt over de windrichting.
Om het nog ingewikkelder te maken.
Als 2 windstromingen elkaar raken dan heeft de snelheid van beide stromingen wel invloed op de resultante van deze stromingen.

Je kunt het dus zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.

Rony, wat was dan eigenlijk je achterliggende gedachte bij het berekenen van de gemiddelde windrichting.
Ongeveer hetzelfde als de gemiddelde temperatuur per dag?
Bij de wind spelen dus veel meer factoren een rol.

Het bericht van popipipo zette mij op het spoor de windrichting te zien als een vector. Even google op gemiddelde en vector bracht mij bij de volgende link voor een berekening van gemiddelde windrichting.

Bekijk bijlage 01-01-2010 tot 31-01-2010.xlsDus ik heb een weerstation bij mij thuis elke 10 min slaat hij die op op mijn computer
heb dan een excel bestand gemaakt waar ik de temp windsnelheid enz daarvan neem ik het gemiddelde van de maand maar bij windrichting lukt mij dat niet

Laatst bewerkt:
In aansluiting op mijn vorige bijdrage een poging gewaagd. Door de grootte van het bestand dit ingekort, maar daarbij de formules wel gehandhaafd op de grootte van het oorspronkelijk voorbeeldbestand. Dus wel zelf even kijken wat je nog moet aanvullen aan gegevens en wat er aan formules nog moet worden doorgetrokken.
In de formule zit ook een noodzakelijke foutafhandeling vanwege invoerfouten.

Bijlagen

Dit is mijn blad van excel waar ik mee werk zie bijlage
onderaan zie je hoeveel keren de windrichting is geweest dus neem ik het hoogste getal dat is 9 en moet ik eigenhandig Z in tikken

Bijlagen

in post 13

wordt in de laatste kolom het kwadrant nog niet juist bepaald
dat moet aan de hand van of de sinus pos of neg is
en de cos pos of neg is

ik ga er morgen me verder

groet sylvester

Code:
eng: =UPPER(INDEX(C34:R34;MATCH(Z35;C35:R35;0)))
Bekijk dit eens, Als 9 meermalen voorkomt toont hij de eerste.

deze heeft een zelf gemaakte functie voor de gemiddelde windrichting:
Code:
Function GemWindRichting(Richtingen As Range)
'deze functie werkt met tekstinvoer (bv NNO) en met Graden 0 tot 360)
'of met combinatie dus in de ene cel staat bv NNO en inde andere staat bv 325

Dim Tekst, R As Range, TotSin As Double, TotCos As Double, Hoek As Double, Teller As Integer, TempR As String

Tekst = Array("N", 0, "NNO", 22.5, "NO", 45, "ONO", 67.5, _
                  "O", 90, "OZO", 112.5, "ZO", 135, "ZZO", 157.5, _
                  "Z", 180, "ZZW", 202.5, "ZW", 225, "WZW", 247.5, _
                  "W", 270, "WNW", 292.5, "NW", 315, "NNW", 337.5)

For Each R In Richtingen
        If IsNumeric(R) Then
            Hoek = R / 180 * WorksheetFunction.Pi
        Else
            TempR = UCase(R)
            For Teller = 0 To UBound(Tekst) Step 2
                If Tekst(Teller) = TempR Then
                    Hoek = Tekst(Teller + 1) / 180 * WorksheetFunction.Pi
                 Exit For
                End If
            Next Teller
        End If
        If Teller > UBound(Tekst) Then GemWindRichting = "fout": Exit Function
        TotSin = TotSin + Sin(Hoek)
        TotCos = TotCos + Cos(Hoek)
    Next R

If TotSin = 0 And TotCos = 0 Then GemWindRichting = "nul": Exit Function
    GemWindRichting = WorksheetFunction.Atan2(TotCos, TotSin) * 180 / WorksheetFunction.Pi

End Function
groet sylvester

Bijlagen

Hoi Baeyens0,

Ik heb een exceloplossing waar je maar half mee geholpen bent:
In cel AB35 zet je de formule =index($C$34:$R$34;vergelijken(Z35;$C$35:$R$35;0))

Waarom ben je maar half geholpen? Omdat als er twee windrichtingen evenvaak voorkomen, automatisch de eerste gekozen wordt.
Dit zou je (iets) kunnen verhelpen door niet alleen de exacte windrichting mee te nemen, maar ook de windrichting in de twee naastgelegen windhoeken, maar dan als tienden.
De formule voor K35 wordt dan:
=AANTAL.ALS($C$12:$AG$12;K34)+(AANTAL.ALS($C$12:$AG$12;J34)+AANTAL.ALS($C$12:$AG$12;L34))/10

Let er wel op dat je bij C35 en R35 de verwijzing naar de nevencel goed verwerkt.

Groet,
Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan