• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele waardes niet meerekenen in combinatie met uitkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stijn909

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2012
Berichten
15
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum, maar heb al wel uren gezocht naar het antwoord op mijn vraag.

Ik hoop dat er hier wat mensen zijn die mij kunnen helpen met het volgende probleem:

Ik heb als voorbeeld in excel twee kolommen met gegevens. In kolom A1:A5 staan namen van personen. In kolom B1:B5 staat of deze personen inleenkrachten zijn, of eigen personeel.

Kolom B is een keuzelijst, er kan dus gekozen worden uit de twee opties (eigen of inleen).

Nu wil ik van deze twee kolommen een totaaloverzicht om te zien hoeveel mensen ik als eigen personeel heb, en hoeveel als inleners.

Nu kan ik het aantal 'eigen' wel filteren uit de lijst met deze formule: =AANTALLEN.ALS(B1:B5;"=Eigen")

Het probleem is nu dat, indien er een naam van een persoon twee keer of vaker wordt ingevuld (wat gebeurt), mijn excel deze namen gewoon optelt bij elkaar.

To the point: ik moet dus de namen optellen, waarbij een naam die vaker voorkomt getelt moet worden alszijnde 1 naam, en dit alles moet ook nog eens voldoen aan de voorwaarde dat het 'eigen' personeel is.

Ik heb werkelijk vanalles al geprobeerd met formules, maar niets werkt zoals ik het wil. Ik denk dat met VBA's er een hoop gemaakt kan worden, hier ben ik alleen nog nieuw in..:confused:

Bekijk bijlage Personeel.xls
 
Een aanpak met formules, zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Personeel.xls
    24,5 KB · Weergaven: 41
Soortgelijke formule.
Code:
=SOMPRODUCT((1/AANTAL.ALS(A1:A5;A1:A5))*(B1:B5=E2))
 
WHER, HSV,

Bedankt voor jullie snelle reactie, beide formules werken in het voorbeeld wat ik als bijlage had toegevoegd. Echter nu ik dezelfde formule wil toepassen op mijn uitgebreide excel sheet krijg ik problemen.

In jullie formule verwijzen jullie naar cel E2, dit is bij mij een lijst op een ander tabblad. Als ik de regels van excel volg voor verwijzen naar een ander tabblad pakt hij de formule niet meer. De formule heb ik nu als:

=SOMPRODUCT((C10:C19=Keuzelijst!B2)*(VERGELIJKEN(B10:B19;B10:B19;0)=RIJ(B10:B19)))

Wat doe ik hier fout?
 
Denk dat ik al weet wat de fout is. Ik heb in de cellen B10:B19 lege cellen staan, die de foutwaarde creëren. Deze moeten wel meegerekend worden in de sommatie, want het is mogelijk dat hier ook namen komen te staan..

Dan heb ik nog een vraag. Als ik bijvoorbeeld één 'Piet Eigen' heb, en één 'Piet Inleen' rekent hij nu alszijnde één Piet.

Ik wil onder aan mijn tabel de sommatie van eigen personeel en inleen personeel, hij moet daar dus onderscheid tussen maken;)

Ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Dan post je best een bestand dat qua layout beter lijkt op je echte bestand.
Probeer ondertussen reeds volgende om te testen: vul de lege cellen in B10:B19 (en C10:C19 ook?) met "-"
Pas de formule aan:
Code:
=SOMPRODUCT((C10:C19=Keuzelijst!B2)*(VERGELIJKEN(B10:B19&C10:C19;B10:B19&C10:C19;0)=RIJ(B10:B19)-9))
 
Bekijk bijlage Uniforme excel sheet manpower voorbeeld.xlsWHER,

Ik ben er bijna, want uw formule klopt en excel telt nu de dubbele namen als een en dezelfde persoon. Echter wil ik nu nog één stapje verder, namelijk dat deze formule geldt voor het gehele bereik (zie voorbeeld). Dit zijn meerdere kolommen met namen, en ook hier moet excel de dubbele namen zien als een naam. (Tenzij achter bijvoorbeeld Pietje staat dat hij een inleenkracht is, dan is dit dus een andere Pietje dan een 'eigen' kracht)
 
Dit lijkt me nauwelijks nog te doen met gewone formules, in bijlage daarom een aanpak met een UDF (zie module 4).
 

Bijlagen

  • Uniforme excel sheet manpower voorbeeld.xls
    87,5 KB · Weergaven: 26
Het is te doen met een hulpkolom (geel).

Ps. Indien je een Engelse versie Excel bezit, dan de formule in kolom P aanpassen: "R0K" wordt "R0C".
Afsluiten met Cttrl+Shift+Enter.
 

Bijlagen

  • Uniforme excel sheet manpower voorbeeld(1).xls
    91,5 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan