• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules 'aan elkaar gelijk stellen'

Status
Niet open voor verdere reacties.

joostzw

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2012
Berichten
18
om te onderzoeken vanaf welk gebruik een investering wordt terugverdiend wil ik in Excel een vergelijking van 2 formules uitvoeren. De help-functie vertelt me een hoop, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Het gaat om de volgende situatie:

de investering bedraagt €75
de kosten voor het operationeel houden zijn €0,0381 per gebruik en €0,075 per minuut
de kostprijs voor de gebruiker zijn €0,25 per minuut.

Vanaf welk aantal minuten wordt de investering van €75 terug verdiend?
 
Ga je dan uit van 1 keer gebruik, of meerdere keren gebruik ?
Aangezien het gebruik €0,0381 kost per keer.

Groeten Marcel
 
Klinkt ook een beetje als een schoolopdrachtje ofzo :)
Maar inderdaad Marcel, die vraag had ik ook....

Alles kan in 1x gebruik of over meerdere keren..
in geval van 1x gebruik is het 322,6524 minuten :)
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is moet dit rekenschemaatje voldoen..
Geef het aantal keren gebruik in de gele cel aan...
 

Bijlagen

  • rekenschema.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 98
Nou, nu ik er nog eens naar kijk heb je dus in feite 2 variabelen, aantal keren gebruik en minuten gebruik. Zoals het in het rekenschema gesteld is, gaat het erop lijken dat het servicenummer 1 keer gebeld wordt. Het gaat erom dat de kosten voor een dergelijk servicenummer eenmalig €75 zijn, de kosten per gesprek voor de beheerder €0,0381 en daarna per minuut €0,075. Het is niet precies een schoolopdracht, het is onderdeel van de financiële analyse voor mijn afstudeeronderzoek! Dus ergens ook wel weer een klein beetje een schoolopdracht! Ik heb de kosten voor het bellen naar dit nummer gesteld op €0,25/min en wil weten hoe lang het duurt om de investering (€75) terug te verdienen, maar dat is met 2 variabelen (aantal oproepen en duur per oproep) waarschijnlijk niet hard te maken. Dan wordt het meer een redenering in de trend van: 'Ervan uitgaande dat ieder gesprek 10 minuten duurt, is de investering na X oproepen terugverdiend'.
 
Voldoet dit dan?
 

Bijlagen

  • rekenschema(1).xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 43
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan