• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

inhoud werkblad afhankelijk van het keuzerondje

Status
Niet open voor verdere reacties.

willie76

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2010
Hallo Forummers,

Ik zit met een probleem:

Ik wil de inhoud van mn werkblad afhankelijk laten zijn van de keuzes die ik bovenaan m.b.v. keuzerondjes heb gemaakt.

Ik heb een voorbeeldbestand bijgevoegd.
Bij een andere optie, bijv HDR wil ik dat het onder die keuzemogelijkheid het werkblad leeg wordt gemaakt.

Wie heeft er een oplossing ???

Bijlagen

Dan zul je eerst duidelijk uit moeten leggen wat je wilt.
En het makkelijkste is om de keuzerondjes (fomulieren) te vervangen door keuzerondjes (Activxbesturingelement).
Je zult dan met macro's moeten gaan werken. Maar zoals ik al zei het is niet duidelijk wat je wilt.

PS hier is crossposting wel toegestaan, maar het zou dan wel netjes zijn om dit te vermelden.

Niels

Hallo Niels,

De bedoeling is dat als ik andere opties kies, het werkblad er ook anders uit komt te zien (zie bijgevoegde afbeelding als voorbeeld)
Voor bijv een prostaatbehandeling moet ie er uit gaan zien zoals ie er uit ziet als je trak 2.0 opent.....

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is wat ik wil gaan doen.......

ps. crossposting ??? Ja, ik heb dezelfde vraag ook op een ander forum gepost. Is dat wat je bedoeld met crossposting ???
K ken het hele begrip niet en dacht dat ik hetzelfde bericht op meerdere fora mocht posten. Als dat niet het geval is, volgens de
etiquette dan bied ik daarvoor mn gemeende excuses voor aan......

Bijlagen

• TRAK 2.0.xlsm
    TRAK 2.0.xlsm
    35,1 KB · Weergaven: 55
  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 100
Laatst bewerkt:
Crossposting is niet verboden (althans niet op dit forum) maar uit beleefdheid en respect voor de helpers hier en op het andere forum is het wel aangewezen van een link naar het andere forum te plaatsen zodat wij of zij ook kunnen zien welke vooruitgang er op het andere forum gemaakt wordt zodat er geen dubbel werk verrricht wordt. We zijn hier tenslotte allemaal vrijwilligers en om dan te merken dat je bv een 1/2 uur bezig bent met een vraag om daarna te merken dat ze op het andere forum de oplossing al gegeven hebben kan je wellicht begrijpen dat dit niet zo leuk overkomt.
Voor wat betreft je vraag bedoel je waarschijnlijk dat er bij een bepaalde keuze, bepaalde rijen moeten verborgen worden ?
Dan zal jij wel duidelijk moeten aangeven welke rijen er bij welke keuze moeten verborgen worden.

Oke, weer wat geleerd vandaag aangaande crossposting (sorry nogmaals).

Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Ik ben nu (toch) overgestapt op de door jou aangedragen oplossing: een userform.

Vraag: Hoe krijg jij het voor elkaar om de bovenste rand met tabblad onzichtbaar te laten zijn.
Ik zie ze nl in VBA wel, maar als je het formulier opstart, dan zie je geen tabs meer staan....
Waar is dit in te stellen/te programeren ???

Zie de macro userform initialize

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
With MultiPage1
.Visible = False
.Style = 2 'deze zorgt ervoor dat je tabs niet zichtbaar zijn
End With
enz..
End Sub

Niels

Thx Niels,

Het werkt.....

Kun je het tweede frame op pas zichtbaar laten worden, op het moment dat je in het bovenste frame een keuze hebt gemaakt ???
Hoe programmeer je dat dan ???

Thx voor je hulp

Hallo Niels,

Dank voor de reactie, maar er gaat ergens iets verkeerd (lees: ik doe vast iets niet goed...)

Tot nu toe heb ik staan:
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
config_vag_cylinder.List = Sheets("******l").Range("A22:A31").Value
With MultiPage1
.Style = 2
End With
With MultiPage2
.Visible = False
.Style = 2
End With
    TextBox8.Value = Sheets("Blad1").Range("B6").Value
    TextBox11.Value = Sheets("Blad1").Range("B6").Value
    TextBox14.Value = Sheets("Blad1").Range("B6").Value
    Sheets("Oesophagus").Range("B10").Value = TextBox3.Value
    Sheets("Keloid").Range("B10").Value = TextBox5.Value
End Sub

Private Sub obHDR_Click()
If obHDR = True Then
With MultiPage2
.Value = 0
.Visible = True
End With
UserForm1.Caption = "Dosiscontroleformulier HDR Brachytherapie"
End If
End Sub

Private Sub obLDR_Click()
If obLDR = True Then
With MultiPage2
.Value = 1
.Visible = True
obProstaatLDR.Value = 1
End With
With MultiPage1
.Value = 4
.Visible = True
End With
UserForm1.Caption = "Dosiscontroleformulier LDR Brachytherapie"
End If
End Sub

Als ik daar nu aan toevoeg bij Initialize:
Code:
Frame2.Visible = False

en bij obHDR_click en obLDR_click:
Code:
Frame2.Visible = True

Dan krijg ik de melding:
Fout424 tijdens uitvoering: Object vereist

Kortom, waar ga ik de mist in........

P.s. bij de foutopsporing springt excel naar:
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
UserForm1.Show
End Sub

Laatst bewerkt:
Heet het frame bij jouw wel frame2 of heet die anders?

plaats anders even je bestandje met wat je nu hebt, dat kijkt wat makkelijker.

Niels

Laatst bewerkt:
nee, mn frame heet frame4, maar ook als ik dat verander, dankrijg ik dezelfde foutmelding.

Het totale bestand heeft nu een grootte van ruim 800 kb, terwijl ik max 100 kb mag bijvoegen....
Hoe krijg ik dat bestand dan nu jou kant op ???? (want ik vind het nl op zich ene goed idee.....)

emailtje naar je toegestuurt met daarin een link naar t bestand....

Ik heb er even naar gekeken en heb op 3 plaatsen frame2 vervangen door frame4 en dan werkt het gewoon.

deze moet je aanpssen bij:
UserForm_Initialize
Private Sub obHDR_Click
Private Sub obLDR_Click

Niels

Thx Niels,

Klopt idd, dat was de oplossing.

Maar nog een 2 problemen (waar ik nu mee omhoog zit):
1:
Als ik swicht van obLDR naar obHDR, dan wil ik eigenlijk dat in frame 4 de keuze rondjes weer leeg zijn en multipage1 nog niet zichtbaar is.
Op die wijze moet er dan nl een nieuwe keuze gemaakt worden.
switchen van obHDR naar obLDR hoeft niet leeg, aangezien de vervolgkeuze onder obLDR maar 1 optie heeft......
Hoe programeer ik dat ????

2:
Kan ik in Initialize het ook zo programmeren dat alleen het userform naar voren komt bij t starten van het programma, dus dat er niet eerst een werkblad met een knop naar voren komt ???

Bedankt alvast maar weer voor je hulp

Waar zouden we zijn zonder seniors op dit forum ;)

antwoord 1

Code:
Private Sub obHDR_Click()

MultiPage1.Visible = False
obProstaatHDR = False
obOesophagus = False
obKelo�d = False
ob******al = False

If obHDR = True Then
With MultiPage2
.Value = 0
.Visible = True
End With
Frame4.Visible = True
UserForm1.Caption = "Dosiscontroleformulier HDR Brachytherapie"
End If
End Sub

antwoord 2

Plak achter thisworkbook in VBA

Code:
Private Sub Workbook_Open()
UserForm1.Show
End Sub

Waar zouden we zijn zonder seniors op dit forum
Dan zijn er altijd andere die je kunnen helpen want senior zegt niks over de kennis,
misschien heb ik wel heel veel vragen gesteld. ;)

Niels

He Niels,

Nou gezien je goeie antwoorden, denk ik dat jij heel veeeel kennis van excel hebt en zo senior bent geworden ;)

Het antwoord op mn eerste vraag was idd ook de oplossing, maar.....

Toen ik je oplossing voor vraag 2 implementeerde kreeg ik een crash van Excel (2010), waarna ie tot 3 keer toe in een recovery schoot.
Uiteindelijk heeft ie zelf het bestand zover "hersteld" dat ik weer in VBA kon, maar nu waren al mn verwijzingen (Ctrl-F3) er uit, alsmede ook mn opmaak van mn rekenvellen.
Tevens heb ik 1 vba nu ook een aantal extra rekenbladen staan, alsmede een "thisworkbook1" (zie afbeelding) Clipboard01.jpg
Deze extra bladen en thisworkbook1 kan ik ook niet verwijderen, want die optie in grayed-out.......

Kortom, wat ging er mis en waarom ????

Gelukkig heb ik alle functionaliteiten van mn userform nog wel/kunnen herstellen. Van de hele code daarin is gelukkig niks verloren gegaan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan