• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafieken vastzetten door deze te groeperen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wausch

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2009
Berichten
27
Hallo allemaal!

Ik ben al een tijdje bezig met zogenaamde speedometers (snelheidsmeters) in excel om in een oogopslag duidelijk te maken hoe een bepaalde situatie ervoor staat.

Deze speedometers bestaan uit 2 grafieken die als het ware over elkaar heen zijn gelegd. Ik maak gebruik van een boog van 180 graden (ring grafiek) en een "wijzer" (spreidingsgrafiek met rechte lijn) zodat het geheel wat weg heeft van bijvoorbeeld een snelheidsmeter in een auto.
Ik werk in een werkblad met 12 van deze grafieken, het probleem is dat als ik een grafiek wil verplaatsen ik het uitlijnen van de twee grafieken weer opnieuw moet doen, zodat de "wijzer" netjes in het midden van de boog van 180 graden staat, zie voorbeeld.

Voorbeeld speedometer.JPG



Op het moment werk ik even in excel 2003 (ivm werk)
Ik kan helaas even geen voorbeeldje meesturen omdat ik op mijn werk niet kan zippen en mijn bestand gevoelige informatie bevat.

Ik hoop dat iemand met kan helpen door uit te leggen hoe ik de grafieken aan elkaar kan koppelen zodat zij 1 geheel worden en dus in 1 keer kunnen worden verplaatst.

Met vriendelijke groet,

Wausch
 
Je geeft het antwoord zelf al: selecteer beide grafieken en groepeer ze (rechts-klik).
Alternatief: maak een vba procedure die alle objecten positioneert tov één referentie object. Bijv:
Code:
dim Shp0 as shape
set shp0 = ActiveSheet.Shapes("Grafiek 1")
with ActiveSheet.Shapes("Grafiek 2")
    .Left = shp0.Left
    .top = shp0.top + 10
end with
In dashboard-achtige apps is dat prettiger.
 
Hi Frans,

Rechts klik wist ik inderdaad. Het probleem was dat ik die mogelijkheid niet kon selecteren, deze was "grijs" gemaakt.

Heb wel een oplossing gevonden ondertussen. Ik hield de ctrl toest vast en raakte daarbij per ongeluk ook de shift toets, toen kon het ineens wel :S..


Geen idee waarom of hoe het kan, nooit eerder meegemaakt maar het werkt perfect.

Alsnog bedankt voor de reactie en het meedenken!

met groet

Wausch
 
Als je maar één grafiek geselecteerd hebt valt er niets te groeperen en is de optie uiteraard disabled.
 
Nou, doordat mijn "wijzer grafiek" geheel doorzichtig is (muv de lijn) en over de tweede grafiek heen ligt is het lastig ze beiden te selecteren. Volgens mij ben ik ook wat onhandig bezig met excel, maar alles werkt nu naar behoren en het groeperen lukt ook.

bedankt voor uw reacties en meedenken

Gegroet en een fijn weekend!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan