o.m. Windows Update doet het niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

rkj

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
1
Ik gebruik Windows Vista Home Premium Service Pack 2 Build 6002.
Ik probeerde gisteren Windows Update uit te voeren. Echter als ik Windows Update 'opstart' krijg ik een rood kruis te zien, als ik dan ga zoeken naar updates krijg ik de volgende melding: "Er kan momenteel niet naar updates worden gezocht, omdat de Windows Update-service niet actief is. U moet uw computer mogelijk opnieuw opstarten.". Opstarten helpt niet.
(overigens kan ik ook helemaal geen geschiedenis van Windows Update bekijken, ik krijg een leeg scherm)
Om Windows Update in te schakelen ging ik naar het beveiligingscentrum. Daar zie ik dat het beveiligingscentrum is 'uitgeschakeld'. Als ik op 'nu inschakelen' klik dan krijg ik de volgende melding: "De Security Center-service is niet gestart.".
Ik heb al een en ander uitgeprobeerd waaronder het bekijken via de 'services' (via de 'zoekopdracht' services intypen): daar kan ik geen Windows Update service dan wel Security Center service vinden (wel een Security Accounts Manager maar dat is dacht ik niet hetzelfde).
Vorige week deed de computer af en toe gek (een compleet wit scherm) waarna ik de computer handmatig uit en aan moest zetten. Ik moest in veilige modus (althans dat denk ik) ook weer wachtwoorden invoeren van internet-snelkoppelingen. Maar ik weet niet eens zeker of op dat moment Windows Update het nog goed deed.

Zoals gezegd heb ik zelf al het een en ander geprobeerd, maar niet echt 'systematisch'.

Wat moet ik doen om de bovenstaande problemen op te lossen?
 
Zet eens een systeemherstelpunt terug van enkele weken geleden.

Kijk daarna eens hoe het dan is en scan je pc met Mbam Free.
 
Wat betreft de updatefunctie:
  1. Start->Uitvoeren->CMD->Ctrl+Shift+Enter>
  2. regsvr32 wintrust.dll <ENTER
  3. regsvr32 wuaueng.dll <ENTER
  4. Je gaat naar de map C:Windows\SoftwareDistribution toe Je geeft deze map – tijdelijk – een andere naam, waarna je nogmaals probeert om Windows Vista te updaten
  5. Start ->Uitvoeren->Ctrl+Shift+Enter>Services.msc. Hier kijk je naar de service Background Intelligent Transfer Service Deze service moet zijn geactiveerd, want anders heeft Windows Update problemen met het downloaden van de benodigde updates
  6. Kijk ook naar de service Windows Modules Installer Deze service moet zijn geactiveerd, want anders heeft Windows Update problemen met het downloaden van de benodigde updates
  7. Kijk mee bij het udateproces. Soms wordt nl. om het accepteren v/d licentievoorwaarde gevraagd

  8. Heeft bovenstaande methode niet geholpen of gebruik je liever een automatische procedure? Voor het resetten van Windows Update kan ook gebruik worden gemaakt van een door de helpdesk van Microsoft beschikbaar gestelde reparatietool (download: wufixvista11.zip
    Uitvoeren met administratorrechten door met rechts op het uitgepakte CMD-bestand en te kiezen voor Als administrator uitvoeren.
    Controleer na het runnen van de tool gelijk even handmatig via Windows Update op nieuwe updates om er zeker van te zijn dat Windows Update nu wèl goed functioneert.
  9. Tot slot is er ook nog de reparatietool System Update Readiness voor Windows Vista (download: http://support.microsoft.com/kb/947821/). Deze tool is ontwikkeld voor het corrigeren van specifieke inconsistenties die tot gevolg hebben dat de installatie van updates en andere software niet werkt (het gaat om de foutcodes 0x80070002, 0x8007000D, 0x800F081F, 0x80073712, 0x800736CC, 0x800705B9, 0x80070246, 0x8007370D, 0x8007370B, 0x8007370A, 0x80070057, 0x800B0100, 0x80092003, 0x800B0101 en 0x8007371B).
    Normaal gesproken wordt de tool automatisch als update aangeboden zodra een van genoemde inconsistenties voordoet, maar System Update Readiness kan zo nodig ook als standalone-pakket via de website van Microsoft worden gedownload.
    Neem er wel even de tijd voor, het kan namelijk erg lang duren voordat de reparatietool zijn werk heeft afgerond!
Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan