• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaarden aan uitkomst stellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tarja8

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2012
Goedemiddag forumdeskundigen,

Na zeer goede ervaringen in het verleden met dit forum ben ik weer even terug. Ik heb me de blubber gezocht, maar kan het antwoord op mijn vraagstuk echt nergens vinden. Daarom hoop ik dat jullie mij weer willen bijstaan!

In bijgaand bestandje probeer ik voorwaarden aan een uitkomst te stellen:
Bij Z heb ik een scroll menu gemaakt waarin gekozen kan worden tussen onvoldoende, voldoende, ..., en uitstekend. Aan elk van deze keuzes zit een percentage verbonden die bij V wordt opgeteld en in AD doorberekend wordt. Tot nu gaat het dus goed. Nu dus mijn grote speurtocht naar het antwoord:

Als onvoldoende, voldoende of goed wordt gekozen in Z, wil ik dat AD maar tot 100 doorberekend wordt en niet verder. Als er een uitslag hoger dan 100 uit komt, dan moet hier dus 100 vermeld worden en wil ik dat er een soort van melding komt. Een kleurtje in de cel AD of een melding in het opmerkingenveld ofzo.

Maar dan ben ik er nog niet: bij de keuze zeer goed of uitstekend in Z mag dit in AD tot 110 worden doorberekend. Dus als er een uitslag hoger dan 110 uitkomt, wil ik dat hier 110 blijft staan. Ook hier zou ik een melding ergens van maken, anders dan de melding van de berekening tot 100.

Weet iemand of dit mogelijk is? En zo ja, hoe doe ik dit in 's hemelsnaam?

Alvast bedankt voor de eventuele reakties!

Groet,
Tarja

Bijlagen

Verander de het eerste gedeelte van de formule in:
Code:
....(Z5="Onvoldoende";min(100;V5+0)...

Wauw...dat is snel Pipopipo!

Dankjewel, heb het meteen uitgeprobeerd en ben weer een stapje verder! Ik kwam er nu alleen achter dat als V bijvoorbeeld al op 108 staat deze met deze formule teruggezet wordt naar 100, maar dan wil ik deze op 108 laten staan. Is dat ook mogelijk?

Groet,
tarja

Volgens mij verander je nu je vraag:
Als onvoldoende, voldoende of goed wordt gekozen in Z, wil ik dat AD maar tot 100 doorberekend wordt en niet verder

Code:
....(Z5="Onvoldoende";MAX(V5;MIN(100;V5+0)))...
is het dit misschien dan?

Laatst bewerkt:
Hmmm... nee, dat is het ook niet, want dan zit er weer geen maximum aan.

Ik wil een maximum aangeven als voorwaarde, maar als de broncel het maximum al heeft overschreden blijft die staan.

Sorry, sorry: wordt helemaal gek van al die formules en zag een deel over het hoofd! Je hebt helemaal gelijk: top!!!!

**diepe buiging**

Dankjewel!

Groet,
Tarja

Hoi Jan Zwart,

Dank voor je reactie! Echter, macro's gaan voor mij nu ff een bruggetje te ver... Ik snap er geen snars van, sorry! Mocht ik vanavond nog tijd hebben, dan ga ik me daar op storten!

Voor nu heb ik even een andere vraag. Popipipo heeft me met zijn formules echt te gek ver gebracht, alleen in het bestand staan de cellen AE op #WAARDE omdat ze (nog) verwijzen naar een lege cel. Hoe kan ik deze cellen als er nog geen verwijzing leeglaten, zonder de formule te verwijderen?

Groet,
Tarja

Met nog een IF statement zie code

Code:
IF(Z5="";"";.....

Dit komt aan het begin van je code, de rest van de code komt op de .....

Code:
=ALS(AD5="";"";AC5*AD5%)
Met deze formule kom je weer iets verder.

Of dit:

Code:
=ALS.FOUT(AC5*AD5%;"")

Mijn hemel, ik had echt alles geprobeerd... Ben ik nou zo dom, of zijn jullie zo slim? Ik houd het op het laatste ;-) !

Ontzettend bedankt weer!!!

Groet,
Tarja

Het verschil ligt aan dat wij Giga senior zijn jij junior member
Veel oefenen en veel vragen stellen en vooral ook antwoorden geven en je wordt "vanzelf" giga senior.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan