Zelfgebouwde computer start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcfreak

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2012
Hallo,

Na mijn vorige vraag hier heb ik een nieuw systeem gekocht,
In elkaar gezet en laten controleren door iemand die er echt mee werkt.
Klopte allemaal, wel nog een paar dingen aangepast.
Toen mocht de stekker erin, op de aanknop gedrukt en.... Zzzzoem hij is uit...:shocked:
Dat in minder dan een halve seconden...
Geen beeld ofzo, helemaal niets.
Heb gelezen dat er iets mis is met mijn processor, maar eerst wilde ik het even aan jullie vragen :d

Specs (die d'r toe doen):
Mobo: Gigabyte GA-Z77X-D3H
Kast: Zalman Z11 Plus
Prosessor: Intel Core i7 3770K boxed
Geheugen: Corsair vengeance black 1600-8GB
Voeding: Seasonic S12II-430 Bronze 430 watt 20 + 24 pins

Ik heb het bijna opgegeven en diegene die me geholpen heeft weet het ook niet...

Edit: de CPU koeler draait niet, de andere ventilatoren wel!

Laatst bewerkt:
Ik verdenk de voeding:
a. Geen a-merk
b. Weinig vermogen

[Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die voeding je heeft aanbevolen hier op Helpmij...] :rolleyes:

Leen dus bij iemand een voeding van 500 watt (of hoger) van een A-merk (OCZ, Coolermaster, Zalman, BeQuiet etc.), bouw die in en kijk nog eens opnieuw.

Tijs.

Nou,voor alleen opstarten heeft de pc niet veel vermogen nodig.
Ik zou alle componenten nog eens controleren.

Ik blijf in ieder geval achter mijn voorgestelde test staan.

Tijs.

Update:

Ik was een ding vergeten, alle ventilatoren draaien, maar de CPU koeling niet!
Ik denk dat dit wel uitmaakt en ik edit de vraag ook.
Met het controleren van de componenten ben ik bezig, dat hoor je nog wel.

Goedemorgen ,

Ben het met dnties eens probeer eens een andere voeding die voeding is inderdaad niet van beste kwaliteit .

De CPU koeler moet echt draaien, anders oververhitting van de CPU en dan sluit de pc zichzelf (meteen) af.
Ik kan van hieruit (natuurlijk) niet beoordelen of dat aan je voeding ligt, aan de stekkers of aan de CPU koeler zelf.

Tijs.

Raar, want toen mijn geassembleerde nieuwe pc niet opstarte en het probleem verholpen werd met een nieuwe GPU draaide tijdens de starts die niet werkten de CPU koeler wél. Dus niet precies hetzelfde probleem als ik toentertijd had en dat kan dan op iets anders wijzen. Als je een computer zelf assembleert dan ben je zelf verantwoordelijk voor het correct aansluiten van de apparatuur, sommige hardware hebben naast moederbord aansluitingen ook voedingsstekkers nodig, misschien ligt het daar aan aangezien er geen power op de CPU (koeler) staat? Het is wel vervelend voor je. Je kan, als je wat minder verstand hebt van hardware, beter je pc door een winkel dan door een kennis, vriend of familielid laten assembleren. Dan ga je gewoon terug naar de winkel en die zal dan iets moeten doen, indien je meteen terug gaat en de garantiestickers nog niet hebt verbroken.

EDIT: ik zie dat er een waardeloze voeding is gebruikt, daar kan beter een andere voeding in van een wat beter merk.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik heb geen andere voeding (dit is m'n eerste zelfgebouwde) dus kan dat niet testen, ik hoop nu dat die man die me met de processor geholpen heeft wel een heeft liggen.
Ik heb afstandsbusjes gebruikt, als dat deze zijn.

@mcfreak, ik denk dat het toch aan je voeding ligt. In jouw adviesvraag op http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/722467-Lichte-gamepc-rond-de-900-euro is e.e.a lelijk mis gegaan. De voeding is niet meegenomen, dat kwam omdat er verwezen werd naar een andere topic en daar enkele voorbeeldsamenstellingen stonden. Toen hebben enkele leden jou een Be quiet 630 watt willen adviseren, een prima voeding. Door miscommunicatie heb je die voeding niet in je winkelmandje meegenomen waardoor je ws. op het laatste moment erachter kwam dat je nog geen voeding had. Gehaast had je ws. zomaar een voeding eruit gepikt omdat je al op het punt stond te bestellen en betalen.

Wat gebeurt er en welke bios beeps hoor je indien je alleen met de voeding, de CPU en indien niet op het moederbord, met de systeemspeaker opstart?
Dus de rest eruit en eraf.

@Stormbreaker en de rest, ik denk dat ik sowieso maar een nieuwe (die be quite) voeding koop, aan jullie reacties te zien vinden jullie die ik nu heb niets.

@Lange Pier ik probeerde gisteren alle voor opstarten overbodige dingen eruit te halen, maar dat maakte helemaal niets uit. Geen biospiep overigens.

En CPU is goed geplaatst? kun je weinig fout aan doen maar toch, omdat de fan niet draait en die krijgt de info van de bios dat die dat moet gaan doen.
Indien wel goed vermoed ik eerder het moederbord als je geen biosbeeps krijgt.

Hoi,

Moet er zeker een systeemspeaker aanwezig zijn die zijn volgens mij niet standaard meer helaas, is deze aanwezig?

Laatst bewerkt:
@Lange Pier, zoals ik zei is hij geplaatst door iemand die het vaker heeft gedaan, dus ik vertrouw erop dat het goed zit.

@Modag, weet ik niet eigenlijk, er zit wel een aansluiting op die heet f_audio en daar zit ook een stekker in.

Hoi,

Zie bijlage waar speaker staat zou de systeemspeaker op aangesloten moeten worden.

Bijlagen

• gigabyte.PNG
    gigabyte.PNG
    48,3 KB · Weergaven: 40
@mcfreak, ik denk dat je eerst een nieuwe voeding in je pc moet laten zetten voordat je met alle andere onderdelen aan de slag gaat. Een goede voeding doet vaak wonderen, zo heeft Modag recentelijk nog gezegd, en daarmee ben ik het volmondig eens.
Als de computer dan nog niet opstart kan je kijken naar a) de processor en de bevestiging daarvan en b) de werking van het moederbord. Ik denk niet dat dit aan de grafische kaart ligt.

Klopt goed voeding doet wonderen heb ik inderdaad gezegd en daar staat ook nog steeds:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan