• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA wordt uitgeschakeld na overstap Excel 2003 > Excel 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

themover

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2013
Hallo allemaal,

Na mijn overstap van Office 2003 naar 2010 werken mijn xls-bestanden niet meer. Ik heb in Excel 2003 aanzienlijke VBA-codes aangemaakt maar alles is 'verloren gegaan'. Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan?

GRTZ

Bedoel je dat ze niet meer werken of dat ze weg zijn? Als ze er wel zijn maar niet meer werken, doe dan het volgende.
Kijk in Excel 2010 bij de beveiligings instellingen voor macro's. Waarschijnlijk staan deze zodanig dat ze niet uitgevoerd mogen worden.
Bestand -> Opties -> Vertrouwenscentrum -> Instellingen voor het vertrouwenscentrum -> Instellingen voor macro's.

Als ze weg zijn, open dan vanuit Excel 2010 het .xls document en sla deze op als .xlsm (document met macro's) op.

Laatst bewerkt:
Beste edmoor,

Ze zijn inderdaad weg, Office meldt dat ze 'verloren zijn gegaan' en heel de optie 'programmacode weergeven' is niet selecteerbaar. Ook wanneer ik bij opties en dan lint aanpassen het vinkje bij de checkbox Ontwikkelaars' aanvink, zijn de opties macro's en programmacode niet selecteerbaar.
Ik heb geprobeerd de beveiliging zo laag te zetten dat ze bijna weg is, maar zelfs dit helpt niets. Ook wanneer ik een nieuw bestand aanmaak is dit niet mogelijk...
Zoals het op mij overkomt is of de optie VBA weg in 2010, of iets aan mijn software staat niet goed ingesteld. Windows 7, NOD 32 en Office 2010. Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd NOD32 uit te zetten, dit zal ik later vandaag proberen, evenals het uitzetten van Defender.

TNX en GRTZ

themover,

Het is maar een idee.

Heb je nog een pc die Excel 2003 gebruikt

Zo ja,
Kopieer dan de macro, stuur de macro naar je E-mail adres.
Als je nu de file in Excel 2010 opend, kun je de macro erin plaatsen en de file als .xlsm opslaan.

Als er soms ook een kalender in de macro gebruikt wordt krijg je wel een melding omdat deze hier in niet wordt ondersteund.
Ben benieuwd of het zo lukt.

Is bij de installatie van Office 2010 wel de optie "shared components" aangevinkt?
Anders is VBA niet geïnstalleerd en kun je er inderdaad niets mee doen.
Dit kun je controleren door te kijken in C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VBA
of daar een map VBA6 of VBA7 staat met o.a. een VBE6.dll of VBE7.dll erin.
Afhankelijk van je Windows installatie kunnen deze ook in C:\Program Files\Common Files\microsoft shared\VBA staan.

Laatst bewerkt:
Beste ExcelAmateur en edmoor,

Ik moet geloof ik zeggen dat dit zelfs nog erger is dan een beginnersfout... :o
De optie stond inderdaad uitgevinkt, nu hij aangevinkt staat werkt alles perfect. Ik heb de bestanden over laten zetten naar xlsm en alles is opgelost! :thumb:

Bedankt voor het meedenken, bij deze zet ik de status op 'opgelost'.

TNX en GRTZ

Ok dan!
En bedankt voor het melden :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan