TV/Decoder/DVD aansluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomas99

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2013
Goedendag,

Ik word er gek van! Hopelijk kan iemand mij helpen bij het aansluiten van de TV, decoder en DVD-recorder.

Ik heb de volgende hardware:
- LG televisie 26LK330
- Decoder Humax IR-Fox C
- DVD recorder Sony RDR-HX780

Caiway geeft alleen een digitaal signaal door, niet analoog.

Mijn doel is dat ik op de TV een zender kan kijken terwijl de DVD-recorder een andere zender opneemt. Ik krijg de boel wel aan de praat, maar de DVD-recorder vindt geen zenders en de EPG wordt niet geladen. Opnemen lukt nu dan alleen op het kanaal dat wordt gekeken op de TV.

Hopelijk kan iemand me helpen!
Groeten,
Thomas

Welkom bij de Helpmij!

Klopt als een bus en dat ga je ook niet (netjes) oplossen............... tenzij:

je nog een coaxkabel tussen je antennedoos en je DVD recorder legt, m.a.w. vanuit je Centrale antennekastje moet je 2 coaxkabels naar je installatie leggen : 1 naar je decoder en een tweede naar je DVD recorder.
Een veel betere oplossing is een digitale HD DVD recorder te kopen (bij je kabelbefdrijf?) Dan heb je 1. veel mooier beeld dan met je DVD recorder, want daarop krijg je geen HD signaal binnen (zonder decoder en omdat je een tweede coaxkabel moet trekken, zit er dus geen decoder tussen), 2. het scheelt je een kabel trekken. Nadeel is wel dat het een wat duurdere oplossing is.

Probleem is namelijk dat je DVD recorder maar 1 tuner heeft en aangezien je het signaal primair via je decoder laat lopen kan de DVD recorder dus ook alleen maar opnemen waarnaar je kijkt op TV omdat dát het singaal is wat op dát moment gedecodeerd vanaf de decoder naar je beeldscherm én DVD recorder wordt doorgegeven.

Laatst bewerkt:
OK, bedankt!
Dan heb ik nog twee vraagjes:
1. Voorheen had ik de aansluiting bij Ziggo (die zowel digitaal als analoog doorzend) en toen werkte het allemaal wel. Dus toen kon ik met gewoon 1 coaxkabel uit de muur, gewoon een programma opnemen terwijl ik een andere zender aan het kijken was. Hoe komt het dat het toen wel werkte (omdat Ziggo ook analoog zendt?)
2. Kan ik in jouw oplossing met 2 coaxkabels uit de antennedoos ook gewoon een splitter gebruiken?

Bedankt alvast!

Wat 1 betreft : toen had je geen decoder met een digitaal HD signaal, toch? Op deze wijze hadden 13 miljoen Nederlands televisie en een videorecorder (later een HDD / DVD recorder)
2. zou ik niet doen, (ordinaire splitter), ik zou een mooie en luxe antennes versterker (splitter) kopen. Voor enkele tientjes heb je er al een van een merk en kwaliteit (Tratec) die ook veel in nieuwbouw wordt toegepast. De spliiter is dan tegelijk een versterker met 4 uitgangen. Die uitgangen vertegenwoordigen allemaal een ander signaal qua sterkte (en afstand naar de ontvanger) Zo is de eerste poort voor een apparaat op max. 5 meter en de laatste poort voor een apparaat op max. 20 meter (leuk om ook op zolder goede ontvangst te krijgen).

Wat ik nog vergat : toe ik 1,5 jaar gelezen dezelfde hardware als jij aanschafte liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb het opgelost zoals ik hierboven schrijf (uiteraard na vele telefoontjes met Ziggo om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het óf een dure HD recorder middels Ziggo aan te schaffen moest worden, óf mijn oude DVD recorder gebruiken met als gevolg natuurlijk een analoog signaal ipv. digitaal.)
Eén ding vergat ik nog. Met een 2e coax op je hdd recorder heb je natuurlijk nog geen verbinding met je TV, dat wordt dus nog de ouderwetse scart tussen TV en je recorder. Dan kun je doen wat jij wilt : TV kijken naar zender 1 en opnemen vanaf zender 2.

Laatst bewerkt:
Thanx!
Ik had toen wel een decoder. Exact dezelfde apparatuur als ik nu bij Caiway gebruik. Ik vermoed dat de DVD-recorder daar dan analoog programma's opnam en dat ik toen digitaal een andere zender kon kijken.
Het kan dus wel ;-)
Maar dan moet je wel een aanbieder hebben die ook analoog doorzendt denk ik. Dat is het eneige verschil tussen Caiway en Ziggo, dus dar moet het haast wel in zitten.

Ik vat 'm dan toch niet helemaal, want hoe had je die DVD recorder dan aangesloten : op wélk apparaat : de decoder of op de TV ?

Laatst bewerkt:
Vanuit de muur (coax) naar de decoder
Coax vanuit de decoder naar de HDR
Coax vanuit de HDR naar de TV

Scart van Decoder naar de TV
Scart van Decoder naar HDR
Scart van HDR naar TV

HDMI van HDR naar TV

Ja oké, dan vat ik 'm weer, zo had ik de boel ook op mijn 1e Ziggo decodertje, m.u.v. de HDMI want die had (heeft) mijn HDR niet, maar je had toen geen HD signaal en dat heb je nu wel.

Volgens mij werkt een dvdrecorder ook inderdaad met analoog signaal (tenzij je er een hebt met een smartcard ingebouwd).
Je kunt dus alleen de analoge zenders opnemen, terwijl je zelf bv naar een andere (digitale) zender kijkt.
Caiwai geeft geen analoog signaal door, dus gaat je recorder ook niets meer vinden.
Je zult dan een decoder met ingebouwde recorder moeten aanschaffen, of een externe decoder erbij moeten nemen en daar je dvd recorder op moeten aansluiten.
Ziggo zendt idd wel gewoon analoog door. Caiwai zendt DVB-T door.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan