• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijnen toevoegen onder elke dag via macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

davylenders123

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2010
Berichten
902
Heb een bestand waar in de eerste kolom opbrengste staan per 10 min , en dit over 20 dagen.
Het begin uur en eind uur van de metingen kan verschillen van dag tot dag.
Dus het begin en einde van een dag ka verschillen van aantal lijnen.

Nu zou ik graag via een macro telkens onder de gegevens van een 1 dag een lijn invoegen.
En op die lijn de optelsom maken van die dag.
Ook zou het mogelijk moeten zijn om het met maar 18 dagen in plaats van 20 dagen de macro te laten werken.

Eigenlijk zou het op datum moeten kunnen zoeken en juist onder het laatste vak van een bepaald dag een lijn invoegen en een optelsom maken.

Heb in het voorbeeld voor de eerste 2 dagen manueel even gedaan wat ik graag zou hebben.
Heb dit ook opgenomen als macro.
Wat moet ik er aan wijzigen zodat de macro doet wat ik graag zou willen

Bekijk bijlage heieinde_Details2013 12.xls
 

Bijlagen

  • heieinde_Details2013 1.xls
    136,5 KB · Weergaven: 83
Probeer het bijgevoegde eens.
 

Bijlagen

  • DavyLenders123 HelpMyForum A.xls
    167 KB · Weergaven: 34
ik zou hiervoor een draaitabel gebruiken, zo kan je nog tig andere dingen zien.
Zie bijlage
dit is voor zonnepanelen zeker ?
je ziet per dag
- begin en eindtijd van leveren stroom
- gemiddelde uitgaand vermogen
- totaal aan energie
misschien doe ik verkeerde dingen op bepaalde kolommen, want ik weet niet precies wat voor wat staat.
 

Bijlagen

  • Kopie van DavyLenders123%20HelpMyForum%20A(1).xls
    384 KB · Weergaven: 46
jolivanes

Bedankt voor u oplossing werkt doet juist wat nodig is.

cow18

Het is inderdaad voor zonnepanelen.:)
Ik vind u oplossing ook heel goed hier zie je natuurlijk veel meer info in zo.
Maar met draai tabellen heb ik nog nooit gewerkt.
Kan je misschien eens uitleggen hoe je tot u bestandje gekomen bent :eek:
En hoe ik het moet aanvullen.

Heb al wat aan het proberen geweest maar als ik bij deitailgegevens er bv dagen van weg doe of toevoeg en kies gegevens vernieuwen dan krijg ik een ander indeling te zien.
 
het groeperen van datums naar maanden, kwartalen, jaren in een draaitabel ligt nogal gevoelig.
Normaal werk je dan beter met een dynamisch bereik zodat die zichzelf aanpast aan je gegevens.
Heb je in ingave die niet herkend wordt als datum, dan ga je de mist in en verdwijnt het groeperen.
Dat is wat er nu schijnbaar gebeurde.
Verder de layout van de draaitabel aanpassen, dat doe je door in de draaitabel met de rechtermuisknop te klikken en dan lijst met velden weergeven en dan kan je naar hartelust beginnen te slepen.
kijk anders ook eens in GratisCursus.be, daar staat een goeie uitleg over draaitabellen voor excel 2003 of 2007 en hoger.
 
Cow18

Sorry voor de late reactie maar de tijd om er mee verder te doen ontbrak even.:confused:

Ik heb de cursus helemaal doorlopen maar heb toch nog wat problemen.

In u draai tabel staat jaar maand en kwartaal , hoe krijg ik die bij in de draaitabel .
Heb gekeken in het werkblad maar daar staan die nergens bij .
Dus in de lijst met draaitabelenvelden staan die niet tussen en kan ze dan ook niet verslepen.

En hoe kom je aan de kolommen van min van tijd en max van tijd , gemiddelden van uitgangsvermogen en som energie van de dag ?

Sorry voor deze vele vragen maar draaitabelen is helemaal nieuw voor mij en ken er nog geen jota van :)
 
jaren, kwartalen, maanden, dagen : het sleutelwoord is groeperen, dus ga in de draaitabel in die kolom van "tijd" staan, klik op de rechtermuisknop selecteer groeperen en selecteer daarna die dagen, maanden, kwartalen en jaren. Klaar. Dit werkt alleen maar als al je tijden werkelijk tijden zijn, dus er mag geen enkele cel in je bron staan die tekst of leeg of een fout is !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Min, max, gemiddelde, ... : afhankelijk van de 1e cel in je gegevens gaat de draaitabel er van uit of het numeriek is en kiest voor "som" of anders kiest hij voor aantal. Maar als je dat niet wilt, dan kan je dat wijzigen : ga in de gewenste kolom staan, rechtsklikken, kies waardeinstellingen en kies dan uit het lijstje het gewenste. Desnoods kies je daar beneden nog voor "getalnotatie" en kies de gewenste opmaak.
 
cow18

Bedankt voor al je hulp al.

Heb er heel de dag mee bezig geweest en begint stilaan te gaan die draaitabellen.

Heb enkel nog problemen als ik van die draai tabel en stuk een grafiek wil maken.
In de draai tabel staat alles van nov tem 17 feb 2013
Nu wou ik graag grafieken maken per maand
ook per jaar wil ik een grafiek maken.
Maar dit lukt me niet echt.
Als ik het per maand doe dan staan de datums door elkaar in de grafiek en de eerste dag geeft hij niet weer.

Zou eigenlijk elke maand een grafiek willen maken van die maand.
En elk jaar een grafiek van alle maand van dat jaar .
En elk jaar een grafiek van alle jaren.

Maar krijg het niet echt klaar.

Heb mijn bestandje dat ik tot nu al heb toegevoegd en daar zitten de 2 verkeerde grafieken in nov en dec.

Bekijk bijlage zonnepanlenen opbrengst.xls
 
even kijken of dit in de buurt komt.
Je gebruikt de draaitabel als een kladblaadje waar alle subtotalen (maanden, kwartalen en jaren) ook in staan.
Nu ga je in een ander blad die gegevens er gewoon uitlepelen in werkblad "grafiek", dat is nu even beveiligd zonder paswoord.
Je kiest in C1 tot C3 2 datums van-tot en vervolgens de periode (per dag, maand, kwartaal of jaar)
In A6:F55 wordt alles nu klaargezet voor je grafiek en klaar is kees.
Om het nog netjes te maken zou je van die grafiek een echt grafiekblad kunnen maken.

Ik begrijp anders je detailgegevens niet, die zien er anders uit, alleen dagtotalen of zo ??
 

Bijlagen

  • zonnepanlenen opbrengst.xls
    291 KB · Weergaven: 23
Cow 18

Dit ziet er echt al wel goed uit.
Enkel weet ik niet hoe je er toe gekomen bent.:confused:

Het is inderdaad maar op dag basis.
Er zit iets fout in het programma van de omvormer.
De gegevens van per 10 minuten komen niet overeen met de gegevens per dag.(xls uit omvormer)
Als ik die van per 10 min optel kom ik een veel hoger getal uit dan op per dag.

Dus daarom kan ik het per 10 min niet gebruiken en gebruik ik enkel het dag totaal maar.
Had dit even moet vermelden Sorry:eek:

Wat je hebt gemaakt in u vb is wat ik graag zou hebben.
Zo een paar cellen waar je van tot kan ingeven en dan per dag maand kwartaal en jaar kiezen.

Misschien de grafiek op een apart tabblad samen met de invul velden van tot en dag maand jaar kwartaal.

Eigenlijk het makkelijkste zou zijn in tabblad detailgegevens de extra gegevens bijplakken(uitgelezen van omvormer in xls bestand) , dan het bereik van draaitabelen aanpassen en dat dan het tabblad van de grafiek automatisch wordt aangevuld.
Zodat ik de nieuwe gegevens die ingevuld zijn ook in graffiek kan raadplegen.

Min van tijd Max van tijd2 Gemiddelde van Uitgangsvermogen [W]
Deze mogen weg uit het tabblad draaitabelen totaal omdat deze nu geen nut meer hebben.(kan ze alleen niet wissen in de bestande draaitabel.
Heb even verwijderd (bij detailgegevens) wat niet meer van toepassing is nu.

Bekijk bijlage zonnepanlenen opbrengst.xls
 
grappig, dat die output per 10 minuten zo grondig verschilt van het dagtotaal.
Heb je daar een voorbeeldje over 1 dag van en wat je eigenlijk als totaal zou verwacht hebben ?
Is de afwijking dan de sommatie van de afrondingen van de cijfers achter de komma ?
 
"energie vandaag" is het gecumuleerde vermogen van vandaag, dus maw. hij begint om middernacht met 0 en telt dan voortdurend erbij op.
Je moet dus de grootste waarde van die dag nemen en niet de som van alle momentopnames.
ik kan de nieuwe bijlage niet posten wegens te groot (ook gerart).
Heb je een emailadres ?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan