"BOOTMGR is missing"...

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikeon

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2008
Oke, hier de situatie:

Ik had een HDD met Windows 7. Toen er een SSD bijgekocht en daar ook Windows 7 op geinstalleerd. Vervolgens alle data van de HDD overgezet op de SSD omdat ik de HDD wilde formateren. Toen ik de HDD wilde formateren lukte dat niet en kreeg ik een melding dat daar bootgegevens op stonden. Ik dacht dat er bedoelt werd dat er OOK op de HDD bootgegevens stonden, maar blijkbaar stonden er ALLEEN op de HDD bootgegevens... Helaas kwam ik daar wat laat achter. Ik heb via de instalatie CD van Windows de HDD geformateerd, en je raad het al, hij start niet meer op.

Goed, ik heb ondertussen van alles geprobeerd. Ik heb alleen toegang tot CMD via de installatie CD. Wat ik oa geprobeerd heb is dit:

Diskpart
E:
cd boot
dir
bootsect /nt60 SYS /mbr

Zag er in eerste instantie goed uit. Maar blijkbaar heeft hij het op de HDD gezet. Die dus los gekoppeld en opnieuw alles gedaan, deed het weer niet. Toen ben ik er in ieder geval erachter gekomen dat er op de SSD (Huidige C:\) maar 1 partitie bevind. Dus, GEEN partitie met BOOT bestanden. Toen ik die aan wilde maken kreeg ik de melding dat dat op een GPT disk niet kan. Vervolgens geprobeerd te converteren van GPT naar MBR maar daarbij word aangegeven dat hij niet convertible is.

Verder nog Bootrec.exe /FixBoot en Bootrec.exe /FixMbr geprobeerd maar ook geen resultaat.

Zijn er nog andere dingen te proberen? Of moet ik gewoon alles opnieuw installeren? En zo ja, kan ik dan met een command in CMD alle gegevens of in ieder geval alle data naar de HDD kopieren?

Laatst bewerkt:
Kan je niet de SSD loskoppelen, de hdd aankoppelen en Windows op de hdd installeren? Vervolgens kan je toch de hdd naar de ssd klonen?

Bij mijn eigen computer heb ik eerst het UEFI BIOS bijgewerkt, dan de harde schijf losgekoppelt en de SSD geïnstalleerd. Vervolgens Windows op de SSD geïnstalleerd en als laatste handeling de harde schijf weer aangesloten. Loopt als een tieralier...

kan je niet ""start c:\" doen en dan proberen om bij de installatie setup van windows op een CD te komen en die dan uit te voeren?

Dit schreef je:
Ik heb alleen toegang tot CMD via de installatie CD

windows 7 heeft geen cd maar een dvd, een orginele kan je opstarten.
In plaats van Installeren klik je op repareren.
Je moet met de windows dvd de boot herstellen.
de bootbestanden stonden op je hdd.
dus start de dvd van windows op en kies voor repareren.
Daar kan je verder. volg de aanwijzingen.
Je hoeft er niet in dos schermen te werken.
windows van je ssd is niet weg, start alleen niet op nu.
Als je meer informatie wil over windows verwijderen na een dualboot, dat kan ook zonder formateren.
Lees deze eens door zodat je meer weet van windows beveiliging.

En deze topic, als je deze 2 hebt gelezen en een beetje snapt weet je de volgende keer hoe je het beste kan handelen in deze situatie.
Succes.

PS, je verhaal is wel een beetje vreemd, aangezien je typte dat je met de windows cd (is een dvd) de hdd opnieuw geformateerd hebt, maar dat is in de cyclus van installeren van windows inbegrepen, na het formateren begint dan de dvd met installeren op de partitie die je formateerde en maakt als die is geinstalleerd een nieuwe boot.
Tijdens dat proces kan er geen enkel ander systeem gestart worden tot windows dan geinstalleerd is, dus hoe deed je dat dan?
Dus ergens klopt er iets niet. Ik weet niet hoe je het allemaal doet, maar omdat je eigenlijk al verkeerd begon, en iets dacht wat niet zo was.

Ik kan je wel wat vertellen over computers, bij een computer kan je niet zelf bedenken, je moet het eigenlijk bij dit soort dingen zeker weten, omdat je anders geen plan van a tot z klaar had.
Toen windows aangaf dat de bootbestanden gingen verdwijnen, en dat je er zelf iets bij bedacht wat je niet zeker wist, werd een fout gokje om het maar zo te zeggen.
En bij een computer kan je dat beter niet doen.
Je had de partitie niet moeten formateren, les voor de next time.

Maar als je nu windows op een partitie installeert op je hdd tijdelijk met de ssd er ook bij aangesloten, heb je je boot ook weer terug als je er anders niet uitkomt.
Vraag me daarna hoe die te verwijderen en ik geef je die 2 links weer.

Laatst bewerkt:
In feite heb je kennelijk je hele Windows installatie om zee geholpen. Indien je het goed wil doen, dan moet je Windows opnieuw installeren. Kennelijk heb je Windows installatie media ter beschikking. Je kan je SSD en je hdd aan een ander computer koppelen (inbouwen of per usb adapter), en met recuva weer leesbaar maken. Maar ik vrees dat je het weer aan de praat krijgt.

Dus: installeer SSD en HDD in je computer. Zorg in de BIOS/UEFI ervoor dat je van SSD gaat opstarten. Indien er een BIOS/UEFI update is, kan je die het best voor de installatie van Windows toepassen. Vervolgens installeer je Windows opnieuw. Mijn advies is een nieuwe installatie met formatteren (niet snel formatteren) te doen.

Lutz, ik denk niet dat de hele windows installatie om zeep is geholpen, maar de bootbestanden van de hdd zijn verwijdert via een format.
Dat wil zeggen dat wanneer de boot hersteld wordt windows wel weer opstart, dus niet het windows systeem om zeep is geholpen.
Vergelijk het met dat je je accu uit de auto haalt, de auto zal niet starten, maar de auto is niet compleet verwoest (om zeep geholpen)
De boot repareren met een windows dvd o.d. zal dan ook die windows install vinden op de ssd kaart wanneer die is aangesloten, en windows weer opstarten.
Dus in feite trok je een conclusie. :)

Formateren is ook eigenlijk nooit nodig als een schijf niet dusdanig besmet is met bv een rootkit o.d.
Formateren is dan strikt genomen met alle mogelijkheden die in windows kunnen alleen nodig als de schijf nog geen partities heeft.
Je kan van een partitie waar windows op stond gewoon mappen en bestanden verwijderen, zie mijn 2 links in het eerste bericht.
Dan hadden de bootbestanden gewoon blijven staan op de hdd.
Alle data van de oude windows had je kunnen verwijderen nadat je via tabblad beveiliging van de eigenschappen van de schijf jezelf volledig beheer met je beheerdersaccount had gegeven.
Daar heeft de TS een beetje een te grove weg genomen, maar als de boot hersteld is, is er niks aan de hand.

Laatst bewerkt:
Goedemiddag Erik,
de ts heeft in posting 1 duidelijk aangegeven, dat hij de hdd heeft geformatteerd. Hetgeen betekend, dat bij alle bestanden, die op de hardeschijf stonden, het flag is gezet dat ze mogen worden overschreven. Het betekend ook, dat je wel met een tool dat flag weer kan verwijderen, maar dan moet je handmatig de naam weer toekennen. Of je gebruikt een handige unformat tool. Windows 7 kan op twee manieren geïnstalleerd worden, via de mbr of in een ander mode, die ik nooit heb gebruikt. ts wil in feite de ssd als opstartschijf gebruiken en de hdd als opslagschijf. Dus op de ene of ander manier moeten de computer en Windows samen van de ssd opstarten. Voor de leek het makkelijkste is dan toch alles opnieuw te formatteren en Windows opnieuw te installeren. Het is je recht een ander meening te hebben. Dus bij deze zou ik mij terugtrekken van deze draad en het aan jouw overlaten.

Goedemiddag Lutz, welke schijf de TS ook als opstartschijf wil gebruiken, de bootbestanden hoeven niet op diezelfde schijf te staan tenzij je de hdd uit de pc wil verwijderen.
Op de schijf waar toen de hdd nog nieuw was als eerste windows op werd geinstalleerd, op die eerste partitie staan ook de bootbestanden.
Als je dan windows op een andere partitie of schijf installeert, dan wordt die boot aangepast.
Dan heb je op dat moment een dualboot met 2 keer windows.
Als je dan de eerste windows uit de boot via msconfig verwijderd en alleen de laatst geinstalleerde windows opstart, staan de boot bestanden nog op de ouwe partitie.
vanuit de nieuwe windows die dan als enige systeem nog opstart, kan je dan de oude windows mappen enz.. verwijderen in je laatste systeem die je hebt opgestart.
Die bootbestanden kunnen gewoon blijven staan, ook al is de schijf verder leeg.
Want de computer blijft op die partitie de boot vinden totdat die of geformateerd is, dus de boot weg is, of de hdd zelf fysiek weg is.

Dus in de huidige situatie had de TS windows op de ssd kaart geinstalleerd, en daarna de partitie met de bootbestanden geformateerd, resultaat:
windows staat nog steeds op de SSD, alleen de computer vindt geen bootbestanden om deze te starten.
oplossing, de boot herstellen en windows die op de ssd kaart is geinstalleerd start weer op.
Dus windows op de ssd kaart is niet om zeep geholpen, de boot is vernietigd toen de TS formateerde.
Oke, hier de situatie:

Ik had een HDD met Windows 7. Toen er een SSD bijgekocht en daar ook Windows 7 op geinstalleerd. Vervolgens alle data van de HDD overgezet op de SSD omdat ik de HDD wilde formateren. Toen ik de HDD wilde formateren lukte dat niet en kreeg ik een melding dat daar bootgegevens op stonden. Ik dacht dat er bedoelt werd dat er OOK op de HDD bootgegevens stonden, maar blijkbaar stonden er ALLEEN op de HDD bootgegevens... Helaas kwam ik daar wat laat achter. Ik heb via de instalatie CD van Windows de HDD geformateerd, en je raad het al, hij start niet meer op.

Het is je recht een ander meening te hebben. Dus bij deze zou ik mij terugtrekken van deze draad en het aan jouw overlaten.
En je hoeft je niet terug te trekken, en geen enkele draad is van mij hoor :)
En het is niet een mening hebben zoals in de politiek o.d.
Je bent vrij om te typen wat je wil binnen de regels van het forum.
Ik probeer je alleen uit te leggen waarom windows niet om zeep is geholpen.
Aangezien deze nog steeds geinstalleerd staat op de SSD kaart.
De boot bestanden, die zijn wel om zeep geholpen :)
Succes.

Dus het werkt zo met windows.
Installeer je windows op een hdd of andere schijf en zijn er geen bootbestanden, dan worden die bij de eerste installatie op die partitie aangemaakt.
zolang die schijf is aangesloten en die bootbestanden gevonden worden, zal bij elke nieuwe windows installatie op andere partities en schijven die boot aangepast worden.
Die boot zal niet meer ergens anders geinstalleerd worden, tenzij deze is verdwenen.
Hoe vaak je windows dan ook installeert, die boot blijft daar staan.

En de TS werd gewaarschuwd omdat die een actieve partitie (die waar de boot bestanden op staan) wilde verwijderen.
Die bedacht het zelf anders, en is met een windows cd gaan formateren, weg boot.
snap je?

Dus de windows die op de SSD kaart staat (niet om zeep geholpen) heeft een nieuwe boot nodig.
Ik kan het ook niet helpen Lutz, maar zo zit het.

Lees deze 2 eens door Lutz, daar is alles nog dieper onderbouwt.
Klik1
Klik2
En zoals je handtekening al zegt (echt leuk bedacht) dat je je inderdaad heel nauwkeurig vergissen kan :D
Dus de vraag is wel opgelost, alleen van de TS hebben we nog niks vernomen :)

Laatst bewerkt:
Haay boys! Nou daar ben ik dan, vanaf mijn nu-weer-werkende computer :D Eerst even reageren op een aantal berichtjes want ik was niet helemaal duidelijk geloof ik.

Dit schreef je:
Ik heb alleen toegang tot CMD via de installatie CD

windows 7 heeft geen cd maar een dvd, een orginele kan je opstarten.
In plaats van Installeren klik je op repareren.
Je moet met de windows dvd de boot herstellen.
de bootbestanden stonden op je hdd.
dus start de dvd van windows op en kies voor repareren.
Daar kan je verder. volg de aanwijzingen.
Je hoeft er niet in dos schermen te werken.

PS, je verhaal is wel een beetje vreemd, aangezien je typte dat je met de windows cd (is een dvd) de hdd opnieuw geformateerd hebt, maar dat is in de cyclus van installeren van windows inbegrepen, na het formateren begint dan de dvd met installeren op de partitie die je formateerde en maakt als die is geinstalleerd een nieuwe boot.
Tijdens dat proces kan er geen enkel ander systeem gestart worden tot windows dan geinstalleerd is, dus hoe deed je dat dan?
Dus ergens klopt er iets niet. Ik weet niet hoe je het allemaal doet, maar omdat je eigenlijk al verkeerd begon, en iets dacht wat niet zo was.

Ja.. Ik weet dat het een DVD is, mijn excusses dat ik het een CD noemde..? In iedergeval werkte de herstel functie van de DVD niet. Hij zei een probleem met het opstarten te hebben gevonden en dat het verholpen was, maar het probleem bleef bestaan. Mijn verhaal klinkt misschien wat vreemd maar het is echt zo gegaan. Ik had Windows op beide schijven staan en heb toen de computer vanaf de DVD opgestart. Dan krijg je van Windows de vraag op welke schijf je windows wil installeren en dan kies je dus voor de HDD en selecteer je handmatig in dat overzichtje (rechts onderaan) dat je wilt formateren. (dit is het gedeelte waarbij je ook partities aan kunt maken als je dat wilt). En nadat hij de schijf heeft geformateerd sluit je af en start je de PC opnieuw op. Normaal werkt dat, alleen omdat de bootgegevens nu op de HDD stonden en die dus ook geformateerd waren lukte dat niet meer.

Lutz, ik denk niet dat de hele windows installatie om zeep is geholpen, maar de bootbestanden van de hdd zijn verwijdert via een format.
Dat wil zeggen dat wanneer de boot hersteld wordt windows wel weer opstart, dus niet het windows systeem om zeep is geholpen.
Vergelijk het met dat je je accu uit de auto haalt, de auto zal niet starten, maar de auto is niet compleet verwoest (om zeep geholpen)
De boot repareren met een windows dvd o.d. zal dan ook die windows install vinden op de ssd kaart wanneer die is aangesloten, en windows weer opstarten.
Dus in feite trok je een conclusie. :)

Dat klopt, de windows installatie was nog helemaal in tact aangezien die op de SSD stond en ik daar verder niks mee gedaan heb. De bootgegevens stonden alleen op de HDD.

...Dus het werkt zo met windows.
Installeer je windows op een hdd of andere schijf en zijn er geen bootbestanden, dan worden die bij de eerste installatie op die partitie aangemaakt.
zolang die schijf is aangesloten en die bootbestanden gevonden worden, zal bij elke nieuwe windows installatie op andere partities en schijven die boot aangepast worden.
Die boot zal niet meer ergens anders geinstalleerd worden, tenzij deze is verdwenen.
Hoe vaak je windows dan ook installeert, die boot blijft daar staan.

Tja, en dat was dus het laatste probleem. Want uiteindelijk heb ik via een MSDOS tool (even de naam kwijt?) het voor elkaar had dat hij de boot bestanden vanaf de installatie DVD op de computer had gezet en de PC gewoon netjes opstarten. Alleen wanneer ik toen de HDD loskoppelde (En dat moet kunnen, want ik ga de HDD af en toe wisselen tussen twee PC's zodat ik alle data altijd bij de hand heb en mee kan nemen, ik woon namelijk op 2 plaatsen), bleek dat hij WEER niet kon opstarten door de missende boot bestanden. Hij had de bootbestanden op de HDD blijkbaar ergens opgedoken en bijgewerkt.

Zo, en wat was dan de oplossing? Simpel, alle data overgezet naar mijn HDD. De SSD geformateerd en daarna geconverteerd van GPT (dit nooit gebruiken, is alleen nodig voor hele grote schijven (+2,2T)) naar MBR. Vervolgens een systeem partitie aangemaakt van 200MB en een primary partition met de rest van het geheugen. Windows opnieuw geinstalleerd op de SDD (met de HDD ontkoppeld!) en toen werkte alles weer. En ik heb even gekeken, in de systeem partitie die ik heb aangemaakt staan netjes alle bootgegevens. Voordeel is dat wanneer ik mijn SSD ooit wil formatteren dat gewoon kan (namelijk mijn primary partition) zonder de bootgegevens op de systeem partitie kwijt te raken.

So, PROBLEM SOLVED!

Laatst bewerkt:
Ok, waarom er op je windows dvd geen repareren is zoals bij die dvd normaal is, had je dan wel last van schijnbaar.
of was het een gedownloade iso, dan is er inderdaad geen repareren.
Is je ssd schijf 2.2 TB?
En heb je windows geinstalleerd op 1 partitie van 2.2 TB?
Dat is erg groot hoor.
Wil je de bootbestanden op de ssd was er al dacht ik in dit topic geschreven dat je dan de hdd af moest koppelen.
Nu vertel je dat je je hdd af wil koppelen om die data ook elders te gebruiken.
Waarom je daar een interne schijf voor gebruikt en windows op een usb ssd kaart installeert is me dan erg onduidelijk.

Omdat je een externe usb schijf daarvoor beter kan gebruiken, ipv je interne hdd steeds los te koppelen, om je data mee te nemen naar verschillende locaties.
Dus in dat geval vraag ik me af waarom je het jezelf zo moeilijk maakt. :)

Mikeon, kan je nog in je geheugen graven om de naam van het tooltje te herinneren?
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/754746-Dualboot-met-windows-xp
in dit draadje heeft iemand het misschien nodig.

Laatst bewerkt:
Ok, waarom er op je windows dvd geen repareren is zoals bij die dvd normaal is, had je dan wel last van schijnbaar.
of was het een gedownloade iso, dan is er inderdaad geen repareren.
Is je ssd schijf 2.2 TB?
En heb je windows geinstalleerd op 1 partitie van 2.2 TB?
Dat is erg groot hoor.
Wil je de bootbestanden op de ssd was er al dacht ik in dit topic geschreven dat je dan de hdd af moest koppelen.
Nu vertel je dat je je hdd af wil koppelen om die data ook elders te gebruiken.
Waarom je daar een interne schijf voor gebruikt en windows op een usb ssd kaart installeert is me dan erg onduidelijk.

What.. The... Fack?!! Vriend, waar heb jij het allemaal over? Er klopt werkelijk geen snars van wat je zegt.

- Er zat WEL een reparatie/herstel functie op mijn dvd, het had alleen geen resultaat.
- Ik heb geen 2,2T schijf, hoe kom je daarbij? Ik heb alleen gezegd dat je GPT nodig hebt voor schijven vanaf 2,2T, en dat ik daarom dus gewoon MBR heb gebruikt.
- Bootbestanden staan al op de SSD
- Een USB SSD KAART?!!! Hoe kom je daarbij? Het is gewoon een interne SSD schijf.
- En de HDD wisseld eens per half jaar van kast, omdat ik in de zomer in nederland en in de winter in spanje woon. Dus zoveel gedoe is dat niet.

Misschien iets beter lezen? Hoop dat het nu wat duidelijker is.

Kalm maar hoor, je mag dat ook wel normaal vertellen.
Die windows dvd gaat inderdaad eerst zo lijkt het automatisch oplossen.
Nu vertel je dat het om het half jaar gebeurd, ja dat is inderdaad niet zo vaak.
Spreek me liever niet meer aan met What the fack, als ik iets misschien anders zag dan het was, omdat als je me dat normaal verteld ik dat ook wel begrijp. :)
In jou handtekening staat dat een man nooit volwassen wordt. dus eigenlijk zeg je dat ook over mij, maar je kent mij niet :D

Ok dus je klikte toen je de dvd op had gestart op Uw computer herstellen, en windows ging zoeken naar Windows installaties.
Toen kwam je in een venster waar je Hulpprogramma's voor herstel gebruiken waarmee u problemen met het starten van windows op kunt lossen. enz... aangevinkt stond.
Daarna kan je kiezen voor Opstartherstel...
en dat alles is je niet gelukt, ok kan ik mee inkomen.

Ik vroeg me gewoon af, ook al zeg je nu dat je om het half jaar je schijf af koppelt, waarom je een interne schijf gebruikt om data mee te nemen naar een andere locatie.
Ik vroeg me af, waarom je windows op een ssd kaart installeerd, en je interne hdd voor opslag gebruikt en deze meeneemt.
Dat heeft dan toch te maken met een intentie, je had een doel, data mee nemen naar een andere computer.
Natuurlijk moet je geheel zelf weten hoe je dat allemaal doet.

Maar de beste manier zou geweest zijn niks aan je systeem veranderen, een externe usb hdd kopen om data mee te nemen.
En je kan dan wel boos worden en roepen, wat the fack, de u veranderen in een a, dan snapt iedereen nog wel wat je bedoelt.

Dus het doel van je was data meenemen naar een andere locatie, nu hoor ik net dat dat eens in het half jaar is.
Dat je daar een omslachtige manier voor neemt, dan vraag ik me af, waarom nam je die omslachtige manier.
Er zijn externe usb schijven van 2 TB, kan je zo usb aansluiten, al je data op zetten, en zo meenemen.

Kan toch zijn dat je ook nog andere bedoelingen had er mee?
Want als het alleen er om gaat data naar een andere locatie mee te nemen zijn er namelijk veel makkelijkere manieren.
Maar laten we er verder over ophouden, ik begrijp nu misschien dat jij het graag zo doet, en erg opgewonden raak als ik dat zo vertel.
Omdat je er anders verder geen werk aan had gehad anders dan data kopieren naar een externe usb hdd.

Spreek me nog eens aan met what the fack, en het is de laatste keer dat ik mikeon poogde te helpen. :D:D:D:D
En dan Vriend, je praat als een....... ik discrimineer niet.

Je ging zelf de fout in door een waarschuwing van windows te negeren, en het zelf te bedenken, ik probeer je dan te helpen door te zeggen dat je het niet zelf kan bedenken, en dat die waarschuwingen niet voor niets worden gegeven.

Ik denk nu, en uiteraard kan je dat niet terug draaien, dat je misschien beter had kunnen vragen voor je hier aan begon wat de beste en makkelijkste methode is om data mee te nemen naar andere locaties.
Aangezien dat je doel en bedoeling was.
En ook als ik iets anders interpreteerde dan jij bedoelde, verwacht ik geen grote waffel, begrijp je?

Laatst bewerkt:
Juist ja.. Ik ga daar verder niet opreageren.

Wil alleen nog even zeggen dat de reden om het systeem aan te passen niet de verhuizing van mij HDD was, maar omdat het opstarten van windows en applicaties vele malen sneller gaat via SSD. En ik het een beetje zinloos vind om een nieuwe externe schijf te kopen als ik een splinter nieuwe interne schijf heb liggen. Ben maar een arme student en heb geen geldboompje. Trouwens, niet dat dat verder uitmaakt, maar mijn kast heeft een externe docking aan de bovenkant voor een HDD... Dus het wisselen van de HDD gaat voor mij net zo makkelijk als een USB stick voor jou.

Ps, "uw" schrijf je met een kleine letter, met een hoofdletter word vaak god bedoelt. Just saying...

En dan Vriend, je praat als een....... ik discrimineer niet.

Hahaha

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan