opstarten vanaf CD Asus laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Ik durf het bijna niet te vragen maar hoe kan ik vanaf een cd opstarten op mijn laptop een Asus N56VZ-S4215H.

Nu weet ik normaal gesproken wel hoe k dit in het bios kan instellen bij de boot opties maar ik heb een nieuwe laptop en dat bios is mij toch wel vremd hoor.
Ik kan er in ieder geval nergens de dvd speler vinden om te selecteren voor opstarten.
Het enige wat ik kan vinden is een boot optie1 en daar staat achter:
Windows bootmanager en dan het merk en type van de HD.

Ook met het opstarten en de toetsen F7 - esc - F2 - F8 krijg ik geen opstartmenu.
 
Hoi vrouw,

Ik heb even gekeken op de site van Asus, daar kan je een handleiding downloaden als je die niet zelf hebt HIER
Verder heb ik m even doorgelezen en er staat dat je F2 gebruikt om in het bios te komen, zogauw als de laptop aangaat druk je die in, ff tokkelen.
Dan zou je in het volgende scherm moeten komen als het goed is, en onder BOOT kan je dan de juiste boot volgorde instellen.
Hier een plaatje ( kan afwijken ).asus.jpg
Succes!!
 
He, thanks alvast voor je tijd die je erin hebt gestoken.:thumb:

Ik heb dua maar 1 optie staan bij de boot options zoals op het plaatje en dat is optie 3 de bootoptie van de boot manager.
verder staan ze er niet en kan ik dus ook niet de opstart volgorde aan passen.:mad:
 
Hoi,

Als ik naar het plaatje kijk, ik weet niet in hoeverre dit overeenkomt met die van jou, daar kan je een stukje naar beneden 'ADD NEW BOOT OPTION' vinden, misschien dat je daar de dvd/cd rom station kan kiezen, en dan weer terug naar 'BOOT OPTION1', dan zou die dvd/cd rom erbij moeten staan. Denk ik..;-)
 
Daar was ik inderdaad ook al geweest en dan vraagt die om een naam .(je moet dus zelf een naam verzinnen) en dan kom ik in een veld dat je wel iets kan selecteren maar dat is dan naar een verwijzing van een bestand.

Ik kan er op internet ook maar niets op vinden hoe je de bios instellingen moet aanpassen van die Asus.
Ook niet hoe je een opstart menu kan krijgen tijdens het opstarten.

EDIT: wat betekent eigenlijk UEFI Boot bovenin het plaatje?
 
Laatst bewerkt:
D'r zou gewoon een mogelijkheid moeten zijn om de dvd/cd rom toe te voegen als bootdevice, dus ik zou gewoon nog even doorzoeken onder dat BOOT menu.
Bv CD/DVD rom drive bbs priority, en anders hard device bbs priority.
Hij moet er bij zitten, kijk naar mn handtekening ;-)
En wat is UEFI boot, weet ik niet maar google wel
 
Laatst bewerkt:
Hoi vrouw,

Er was net iemand met een soortgelijk probleem, er moet daar in het menu ook een instelling zijn die SECURE BOOT heet, die moet op DISABLED staan.
Hoop dat t nu lukt.
 
Hi,

Ik heb inderdaad die optie gevonden en op disable gezet.
Verder merk ik dan weinig verschil. Als ik dan tijdens de opstart op de esc toets klik komt er een boot schermpje waarmee ik kan kiezen tussen de windows bootmanager en de USB stick.
Maar nog steeds staat daar de CD/DVD speler niet tussen :evil:
 
Doorloop nog even de stappen van post 6, ik weet niet of je dat al gedaan hebt.
Daarna even saven (F10), en daarna als bootdevice 1 zou je de dvd rom moeten kunnen selecteren.
 
Wat bedoel je met de stappen van post 6 en wat bedoel je met die handtekening? Ik begrijp je daar niet helemaal vrees ik.

Ik heb hieronder een foto gedaan zoals het er uitziet.
bios.jpg
 
Je zei al dat je die SECURE BOOT hebt diabled, die stond dus op enabeld?

Dan, als het goed is, op de foto zie je ADD BOOTDEVICE, daar zou je dan de dvd rom moeten kunnen kiezen.
En als dat zo is, moet je m even saven (F10), even opnieuw starten, opnieuw de bios in en dan bij BOOT OPTION zou je dan moeten kunnen kiezen.
 
Oké, ik ben eruit 8)7
ik heb SECURE BOOT weer op disabled gezet(stond er niet meer op)
Daarna kon ik in het Boot menu de optie Launch CSM aanzetten.
Daarmee komt dan wel de optie Fast Boot te vervallen?!
Onder Launch CSM => Enabled staat nu de optie Launch pxe oprom die ik op disabled heb laten staan.
Met booten op de esc knop komt er nu een boot menu waarin nu wel de CD/DVD speler staat :)

Het is wel een bevalling hoor. Kan ik deze opties nu zo laten staan of is dit niet veilig?
Waarom staat het dan niet meer standaard aan?
 
Nou, fijn dat je eruit bent.
Dat CSM daar heb ik geen idee van.
En ik denk zelf dat fabrikanten ervoor kiezen om die optie uit te schakelen om 'onkundige' gebruikers te beschermen...?
Anyhoe, jij blij, ik ook...;-)
En ja, je kan dit gewoon zo laten.
Als er een bootable dvd of cd in zit vraagt je laptop toch om een bevestiging om daavan te booten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan