• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel werkmap meer dan 33 MB

Status
Niet open voor verdere reacties.

MisterF

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2012
Berichten
30
Goede middag ,

Kunnen jullie mij helpen met het oplossen van het volgende probleem:

Ik heb een werkmap in excel 2010 aangemaakt, bestaande uit 8 werkbladen.
Blad 1 -DIaloogvenster met knoppen, Bad 2 is de database, Blad 3 is de toelichting voor het gebruikl van de databse,
Blad 4, 5, 6, 7 en 8 zijn bladen op naam.
Deze namen corresponderen met de namen vermeld op de knoppen op het Dialoogvenster.
groot m33r dan 32 mb ??
Dit moet toch kleiner van omvang kunnen???


Met behulp van VBA heb ik diverse opdrachten gekoppeld aan knoppen ( zie dialoogvenster.)
Als ik bijvoorbeeld op de Anneli klik, dan wordt vanuit de database (blad 2) alle records gesorteerd op Anneli en de status op cijfer-volgorde gezet.
Daarna wordt automatisch het gesorteerde gekopieëerd naar een mieuwe werkmap. Deze werkmap wordt als bijlage bijgesloten bij een e-mailbericht om verzonden te worden.Dit is 1 werkmap met 1 werkblad.
Bij het nakijken bleek dat deze werkmap meer dan 25 MB groot was.
Waarom???? Dit moet toch kleiner kunnen ???

In beide gevallen: Wat doe ik fout???
PS Ik probeer het bestand bij te voegen , gaat niet lukken Ook de .zip is meer dan 1mb.
 
Heb je de gebruikte bereiken afgebakend?

Verwijzen naar hele kolommen en rijen heeft een nefaste invloed op de nieuwere versies.

Zeker bij Voorwaardelijke Opmaak en rijen en kolommen kleuren.
 
begin eens met het verwijderen van alle opmaak in het 'database' werkblad.

Test vervolgens de omvang van 'usedrange':

Code:
sub M_snb()
  for each sh in sheets
    msgbox sh.usedrange.address
  next
end sub

Je kunt de omvang van de werkbladen beperken tot het gebied met gegevensmet:
Code:
Sub M_snb()
    For Each sh In Sheets
        With sh.Cells.SpecialCells(2)
            x = .Areas(.Areas.Count).Resize(, 1).Offset(, .Areas(.Areas.Count).Columns.Count - 1).Column
            y = .Areas(.Areas.Count).Resize(1).Offset(.Areas(.Areas.Count).Rows.Count - 1).Row
         End With
         sh.Columns(x + 1).Resize(, Columns.Count - x - 1).Delete
         sh.Rows(y + 1).Resize(Rows.Count - y - 1).Delete
    Next
End Sub
Sla daarna het werkboek op en open het opnieuw.
Als het goed is een stuk kleiner.
 
Laatst bewerkt:
Cobbe en SNB, dank jullie wel voor de snelle reactie.

Ik heb de database gekopiëerd van een andere database en daarna aangepast. Vermoedelijk bepaalde werkbladen geplakt als een afbeelding. ( Vandaar zo groot)
Door jullietips en trucs heb ik de database opnieuw opgebouwd en nu is hij maar 70 KB groot. Zal in de loop der tijd nog wel groeien ( naar 70 á 80 MB of nog groter
maar n ben ik een half jaar verder met vullen.

Nogmaals bedankt.
MisterF.
 
Bekijk bijlage Test Frank - kopie.xlsmBekijk bijlage 177974

Beste Cobbe en SNB en anderen,

Probleem is toch niet opgelost.
de bijgevoegde database is 65 kb groot.
Als ik op een knop met een naam klik, dan wordt wordt automatisch het gesorteerde gekopieëerd naar een mieuwe werkmap. Deze werkmap wordt als bijlage bijgesloten bij een e-mailbericht om verzonden te worden.Dit is 1 werkmap met 1 werkblad.
Sla ik dan daarna de database op, dan wordt deze ineens meer dan 30 mb groot.
En het bij het emailbericht bijgevoegd bestand is meer dan 26 mb groot.

Toch graag jullie hulp gewenst.

MisterF.
 
Het probleem zit in de regel Columns("A:H").Select. Ok al gebruik je het autofilter, dit gaat altijd om een bereik van meer dan 8 miljoen cellen.
Tip: gebruik een tabel voor je database (Invoegen > Tabel).
 
Goede middag Frans,

Dank voor je tip.
Ik heb de macro's zodanig aangepast, dat alleen de gegevens vanuit de database als tabal worden gekopiëerd naar een leeg blad, zonder opmaak.
Dit blad wordt via e-mail verzonden en na verzending worden de gegevens van de blad weer gewist.
Op dit moment blijft de werkmap onder de 80 KB.

Zal later meer worden als er meer records worden aangemakt.

Probleem opgelost.

Thanks.
MisterF
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan