• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gerelateerde waarde vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

burley

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
77
Hallo allemaal,

Ik heb een productlijst, met daarin een flink aantal producten. Alle producten in de lijst zijn gerelateerd aan een aantal andere producten in de lijst, maar natuurlijk niet aan allemaal. Daarnaast staan de gerelateerde producten in principe onder elkaar (zie onder). Het doel is om bij elk product een opsomming te maken van de aan dat product gerelateerde producten. Waarbij deze gescheiden worden door een komma en het betreffende product er zelf niet is opgenomen.
De relatie tussen de producten wordt aangegeven door een (of gedeelte van) letter en een meer-cijferige waarde. Als voorbeeld onderstaande tabel, waarbij het eerste stuk al is ingevuld;

product_id upc related
1 L331 2,3,4,5
2 L331234 1,3,4,5
3 L331435 1,2,4,5
4 L331073 1,2,3,5
5 L331083 1,2,3,4
18 L333
19 L33301
20 L333435
21 L333073
22 L333072
23 L33387R

Ik ben dus op zoek naar een functie die kijkt naar de bovenste waarde in de middelste kolom, en vervolgens van alle daaraan gerelateerde producten het nummer in de linkerkolom achter elkaar in een cel plaatst in de rechterkolom.

Is dit uberhaubt mogelijk? Want ik kom er niet uit, vertikaal zoeken geeft maar één waarde en ook elke keer de eerste die hij tegenkomt. Dat zou nog op te lossen zijn, maar er zijn niet altijd evenveel producten in een "string" en dan zou ik voor elke productstring aparte formules moeten maken oid.

Ik ben heel benieuwd naar jullie oplossingen! En alvast bedankt voor de input!!
 
Burley,

Waar moet naar gezocht worden? Naar de eerste vier tekens in de lijst of alleen naar de eerst waarde in de kolom.
Er is geen standaard functie voor om deze lijst te maken maar je kan hem wel zelf in VBA maken.

Ik zal er eens over denken als jij me kan vertellen waar naar gezocht moet worden.

Veel Succes.
 
@ Elsendoorn2134: Er moet gezocht worden naar de eerste 4 cijfers van de UPC in de tabel. Deze is voor elke product serie altijd hetzelfde.

Bedankt voor je input, maar je bijlage doet het om de een of andere reden niet
 
Burley,

Standaard staan de macro's in Office uit. Zet deze eerst aan.
Office knop, Opties voor Excel, Vertrouwenscentrum, Instellingen Vertrouwenscentrum kijk bij macro's.
Een ander punt is misschien dat de functie pas wordt berekend als een waarde veranderd of
als je herberekening forceert met "aanpassen functie "(F2) en enter.

Veel Succes.
 
Dat weet ik :) Maar dat was niet wat ik bedoelde, ik was ook niet echt duidelijk.

Maar je link doet het niet, als ik klik krijg ik dit:

Systeembericht
Ongeldig(e) Bijlage opgegeven. Neem contact op met de webmaster als u een geldige koppeling hebt gevolgd.
 
TOPPER!! Werkt als een trein en scheelt mij zoveel werk!

Heel erg bedankt voor je moeite!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan