Wat als data-snelheid HDD van SATA-600 HDD niet hoger dan snelheid van SATA-300 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

smikkelsmurf

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2013
Berichten
56
Ik heb nou eens een euke vraag!
Overal vertellen ze dat je SATA-600 HDD's op SATA-300 Controllers/Moederborden kan aansluiten.
(en ook andersom)
Vervolgens vertellen ze er dan bij dat het SATA-600 apparaat zich als een SATA-300 gaat gedragen.
Da's allemaal OK.

Maar wat als je nou een moderbord met een SATA-300 aansluiting hebt, en een HDD met SATA-600 aansluiting.
Maar die HDD is wel een supersnelle duivel, sneller dan wat je dus al had.
Wat dan?
Als nou de snelheid van die interne HDD (SATA-600) niet boven de snelheid van een SATA-300 controller (moederbord) komt?
Laat dan de SATA-300 controller (moederbord) dan gewoon dezelfde datasnelheid van de interne schijf door?
Of wordt die snelheid dan afdekapt?

Of ook anders gezegd:
Als de snelheid van een SATA-600 HDD niet boven de snelheid van een SATA-300 MOBO komt, wordt die snelheid dan door het SATA-300 MOBO geaccepteerd?
Of wordt erwat van afhehaald omdat het zowiezo niet dezelfe SATA's zijn?

Of nog anders gezegd:
Als een SATA-600 HDD zich als een SATA-300 HDD gaat gedragen wanneer het op een SATA-300 MOBO wordt aangesloten, kan ik dan wel nog de volle prestaties van de HDD gebruiken zolan die niet boven de snelheid van SATA-300 uitkomt?
Laten we zeggen ik had een schijf: SATA-300 met een snelheid van 100Mb/Sec.
Nou wil ik een schijf: SATA-600 met een snelheid van 200Mb/Sec. (even gewoon voor het idee)
Kan ik dan de volle prestaties van die SATA-600 schijf met een snelheid van 200Mb/Sec benutten als ie op een SATA-300 MOBO wordt aangesloten?

Maakt het wat uit hoe snel of langzaam de interne HDD van een SATA-600 schijf is zolang zijn snelheid niet boven de snelheid van SATA-300 komt?

Ik snap dat de SATA-600 controler zichzelf terug brengt naar de snelheid van een SATA-300 controler.
Dus de snelheid tussen de controllers zelf zal nooit meer dan dat van SATA-300 zijn.
Maar dat zie ik effe los van de snelheid van de interne HDD!!!
Is het dan waar dat zolang de data-snelheid van de interne HDD-schijf van een SATA-600 apparaat niet hoger is dan de snelheid van SATA-300, dat je gewoon de volledige prestaties van dat SATA-600 apparaat kan gebruiken?
In dit voorbeeld is dat dan bijv: 200MB/Sec
 
Tijdens het opstarten onderhandelen de harde schijf en het BIOS de snelheid. Praat je sata 300? ja Praat je sata 600 nee. Dus wij gebruiken sata 300.

Dus in jouw geval wordt afgeknepen. Dat zal ook gebeuren indien je een SATA 600 schijf met een SATA 300 kabel aan een SATA 600 controller hangt.
De echte transfer snelheid wordt ook nog bepaalt van je processor.

Stel je eens voor je hebt een waterslang om de tuin te sproeien. Er zijn dikke slangen, waar veel water doorheen kan, en er zijn dunne slangen, waar minder water per minut uitkomt. Het maakt ook nog uit, hoeveel water door de leiding kan komen.

Ik zal mij niet druk om maken. Wat er nog meespeelt is de cache van de harde schijf. Die is veel sneller dan je harde schijf zelf.

Indien je een snelheidsmonster wil kopen gewoon doen en plezier aan hebben.
 
Het gaat mij niet om de communicatie tussen de controllers en hun protocollen, want dat wordt automatisch SATA-300.
Het gaat mij erom dat de interne HDD data lees en schrijf-snelheid van de mechanische schijf niet hoger is dan dat van een SATA-300.
Wat moet er dan worden afgekenepen ???
Dus als de mechanische schijf een vermogen heeft van bijv 100Mb/Sec lezen/schrijven dan maakt het toch niet uit of je het op een SATA-300 of een SATA-600 MOBO aansluit.
De snelheid blijft ruim onder de 300MB/s.
Waarom kan je een SATA-600 schijf met een snelheid van 100Mb/Sec voor 100% benutten op een SATA-600 MOBO?
en waarom wordt een SATA-600 schijf met een snelheid van 100Mb/Sec geknepen op een SATA-300 MOBO als de snelheid maar 33% is van de totale mogelijke SATA-300 snelheid?
 
Laatst bewerkt:
Je had filosoof moeten worden. Het geheim ligt in de cache, en dat zijn geheugenchips. De schijf cacht speculatief wat er gevraagt kan worden. Maar ook kan je harde schijf 100Mb/s leveren, kan je computer dat ook verwerken? Vroeger was dat niet zo...

Je kan het zo zien, dat zolang de schijf gegevens in de cache heeft zitten, ze als een ssd werkt. Zodra de cache leeg is, neemt het de mechanische hdd over.
 
Dus als je een SATA-600 schijf op een SATA-300 moederbord hangt dan raak je snelheid kwijt ??
Dit heeft niks met de cash te maken!!
Die snelheid komt niet boven de 300MB/Sec !!

Waar raak je de snelheid aan kwijt??
De cash raakt nooit vol, omdat de mechnische schijf dat nooit kan bijbenen.

Dus laat het cash verhaal effe weg
 
Laatst bewerkt:
opstarten:
A) wat ben jij?? Een HDD!! OWja, en hoe snel dan?? SATA-600!! DA's een probleem!! Heb je sugestisch?? Ja wat dacht je van SATA-300?? Daar kan ik mee overweg!! Doen we het?? Ja we doen het!!
Communicatie tussen Het SATA-300 moederbord en de SATA-600 HDD wordt van bijde kanten op SATA-300 (Max 300Mb/Sec) gezet.
nee jij zei het beter: (Tijdens het opstarten onderhandelen de harde schijf en het BIOS de snelheid. Praat je sata 300? ja Praat je sata 600 nee. Dus wij gebruiken sata 300.)

DE HDD:
B) Het alluminium kastje met de draaiende schijven erin heeft maar een snelheids-vermogen van bijv 100Mb/s.
C) Deze data met zijn langzame snelheid gaat naar de ingebouwde supersnelle SATA-600 contoler van het HDD-apparaat.
Das zelfs maar 16.5% van de maximale SATA-600 snelheid.
Maar er is bij de opstart afgesproken om de het SATA-300 protocol aan te houden.
Das maar 33% van de maximale SATA-300 snelheid.
Er gaat geen interne snelheid verloren, en alles gaat gewoon volgens SATA-300.
Tot zover het SATA-600 HDD-Apparaat

D) Dan gaat alles door een kabeltje (laten we effe ervanuit gaan dat het een goede kabel is)

HET MOEDERBORD:
E) Moederbord gaat ervan uit dat de verbinding SATA-300 is, en slikt gewoon alles wat binnen komt.

WAAROM en WAAR precies raakt er dan snelheid verloren volgens jou verhaal ???

Niet met een tuinslang aan komen enzo,
Vertel maar eens hoe het werkt

By the way, Die 100Mb/Sec was als voorbeeld bedoeld om 1/3e van de SATA-300 snelheid aan te houden


Volgens mij wordt er teveel onzin gelezen in magazine's.
Daar wordt altijd gepropageerd dat SATA-300 maar alles doet afknijpen, en mensen nemen dat over zonder te begrijpen wat er nou echt mee bedoeld wordt.
Ja tuurlijk moet van een snelheid van 450Mb/Sec meer dan 150Mb/Sec worden afgehaald om aan het SATA-300 protocol te kunnen voldoen.
Maar wat als die snelheid helemaal niet het SATA-300 Protocol overschrijd?
Dus dat de snelheid ten alle tijde onder de 300Mb/Sec zal blijven (in dit voorbeeld dus 100Mb/Sec)

Wat als een SATA-600 apparaat de snelheid van SATA-300 helemaal niet eens kan overschrijden?
Wat als datzelfde SATA-600 apparaat ingesteld staat als SATA-300?
En wat als het is aangesloten op een SATA-300 moederbord?

SPREEK JE DAN NOG OVER AFKNIJPEN EN SNELHEIDSVERLIES ???
 
Laatst bewerkt:
Maar goed,waar maak jij je druk over.
Er zit een wezenlijk verschil in de burst snelheid (waar jij naar kijkt) en de continu data overdracht.
Een mechanische hdd mag in zijn handjes klappen als er 90 megabyte/sec continu data overdracht plaatsvind.
Meestal is het minder als dat

ps.sata 300 en 600 wordt in gigabits aangegeven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Trouwens ook wel leuk detail uit dat stukje:

In januari 2011 bracht Intel het socket 1155 platform uit, deze generatie wordt ook wel Sandy Bridge genoemd. In de chipsets (H67 en P67) zit echter een fout, waardoor het gebruik van de Sata-300 poorten (de chipsets ondersteunen tot 4 Sata-300 poorten) na ongeveer 3 jaar kuren kan vertonen. Het kan zijn dat de apparaten op deze poorten een stuk minder snel werken of zelfs niet meer herkend worden. De Sata-300 aansluitingen zijn op de moederborden simpel te herkennen aan de 4 zwarte aansluitingen, de 2 witte zijn de snellere Sata-600 aansluitingen, welke wel correct werken. Door deze fout kan de eventuele data op de schijven verloren gaan.

Intel heeft de fout erkend en gaat aan de slag om de fouten te verhelpen, dmv terugroepacties van laptops en moederborden. Van sommige fabrikanten kunnen klanten hun geld of een ander product terugkrijgen. De vernieuwde moederborden waarbij het probleem verholpen is, hebben de aanduiding B3.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals:

Maar wat als die snelheid helemaal niet het SATA-300 Protocol overschrijd?
Dus dat de snelheid ten alle tijde onder de 300Mb/Sec zal blijven (in dit voorbeeld dus 100Mb/Sec)
Wat als een SATA-600 apparaat de snelheid van SATA-300 helemaal niet eens kan overschrijden?
Wat als datzelfde SATA-600 apparaat in de BIOS ingesteld staat als SATA-300?
En wat als het is aangesloten op een SATA-300 moederbord?

Treed er dan nog verleis op ja of nee ???

En nogmaals die 100Mb/Sec is gewoon als voorbeeld bedoeld !!

Dit is geen druk maken, maar uitzoeken hoe het nou werkelijk is.
Moesten mensen ook maar eens doen als ze gingen stemmen.
 
Laatst bewerkt:
Je begrijpt het ook niet.
Al zou de sata controller sata 1000000 zijn,de hdd kan niet meer als 90 megabyte eruit persen.
 
Nee toch, gaan ze het weer over die 100Mb/Sec hebben !!!

Goed, om jullie intelectuelen gunstig te stemmen zal ik het verlagen naar 80Mb/Sec.
Voelen jullie je nou beter?
Kunnen jullie nu beter nadenken?

Met andere woorden: de vraag is nog steeds niet beantwoord.
Voor zover er is gesproken is mijn hier medegedeeld dat als je een SATA-600 schijf met een snelheid van 80Mb/Sec aansluit op een SATA-300 moederbord, dat je dan alsnog snelheid moet inleveren.
En dat terwijl de snelheid ruim onder het maximun blijft van wat SATA-300 aankan.

Zijn er ook mensen die hier ECHT verstand van hebben ?? (en die kunnen lezen)
 
Kijk maar in een spiegel, dan zie je misschien wie het niet begrijpt.

Koop eens een SSD, dat is pas snelheid, en een SATA-600 moederbord met bijhorend SATA-600 kabel.

Een snelle schijf in een langzaam systeem werkt langzaam. Een snelle USB schijf, aangesloten via USB, is ontzettend traag. Hetzelfde schijf, aangesloten via usb3, is sneller.
Dus niet alleen de snelheid van de schijf en het interface is bepalend. Het is het hele systeem...
 
Dus als ik een SATA-600 schijf met een snelheid van 80Mb/sec aansluit op een SATA-300 moederbord dan wordt ie langzamer !!!
Ook al blijft de snelheid van de SATA-600 schijf ruim onder de maximum snelheid van SATA-300 !!! (maar 33% van de maximale SATA-300 snelheid)
Dan nog wordt er geknepen gewoon omdat het niet twee dezelfde SATA's zijn !!!

Is dit dan zo juist geconcludeerd ?

(Vind het een raar verhaal, kan er moelijk mee leven)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een burstsnelheid, dat is de snelheid waarmee uit de cache kan worden gelezen, en je hebt een continue data transfer snelheid. Het SATA protocol knijpt bij SATA 300 de burstsnelheid en de data transfer snelheid af.
Voor de rest worden de burstsnelheid en de transfersnelheid uitgehandeld tussen moederbord/CPU op de ene kant en de harde schijf op de ander kant.
het eerste criteria wort met het SATA protocol gestandardiseert, voor het tweede is het maar gissen. Je hebt gewoon met twee factoren te maken. De ene (SATA protocol kan je oplossen door juiste kabel, hardeschijf en hardeschijfcontroller te gebruiken.

Voor het tweede moet je bij een techneut zijn, die dan kan vertellen hoeveel door een bepaalde CPU kan worden geknepen...

Het SATA protocol zelf zorgt ervoor, dat aan de randvoorwaarden van het protocol wordt voldaan. Voor je eigen configuratie weten wij het gewoon niet.
 
Tja als het dan toch zo is dan maar ook een SATA-600 moederbord.
Moet dan kiezen tussen Socket LGA-1155 of LGA-2011 NU, of wachten op Socket LGA-1150 (Haswell CPU's)
Maar mij lijkt niet dat Haswell op korte termijn echte snelheids-winst gaat opleveren ten opzichte van Sandy/Ivy Brige.
Dat wordt veel te lang wachten dan.
LGA-2011 Socket ondersteund CPU's met meer dan 4 Core's, terwijl LGA-1155 en LGA-1150 op 4 Core's blijven.
Maar LGA-2011 moederborden zijn er weiniger van en zijn ook veel duurder.
Een PC upgraden zit er toch al eigenlijk niet meer in. (tenzij je met een laag instapmodel CPU bent begonnen)
Als je al een degelijke snelle CPU erin hebt zitten en je wil dan toch meer snelheidstoename hebben, moet je wel op een andere CPU architectuur overstappen.
Elke keer als je dat wil ben je toch weer gedwongen om er ook een andere MOBO bij te nemen.
De Sockets volgen elkaar te snel op.
Dus kan ik beter nu kiezen voor Socket LGA-1155 met een i7-3770 ofzoiets in die trent.

Ik denk dat ik dan voor een SATA-600 chiptset-Z77 MOBO ga met Socket LGA-1155 hoewel het voor dat type Socket al eigenlijk voorbij is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is volgens mij een harde schijf houder, meer niet. Dus blik.
 
Ja da's een harde schijf houder, maar niet voor HDD's, wel voor SSD's.
Wat bedoel je met "Dus blik" ?
 
Een slimmere keuze is een nieuwe grote kast om het nieuwe moederbord te plaatsen. Dan hoef je dat stuk blik niet te kopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan