• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datumverschil in jaren,maanden,dagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

geomannetje

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2012
Ik heb het volgende probleem:
A1: 26 jaar, 7 maanden, 28 dagen
A2: 3 jaar, 4 maanden, 18 dagen

A3: verschil tussen A1 en A2, ook uitgedrukt in jaren,maanden,dagen
Het lukt mij niet om de uitkomst op deze manier uit te drukken..

@excelamateur Ja, daar heb ik alle opties bekeken. Dacht dat het een kwestie was van cellen van elkaar aftrekken, maar helaas....

Laatst bewerkt:
zo?

Code:
=LINKS(A1;VIND.ALLES("jaar";A1)-2)-LINKS(A2;VIND.ALLES("jaar";A2)-2) & " jaar, "&DEEL(A1;VIND.ALLES("jaar";A1)+6;VIND.ALLES("maanden";A1)-(VIND.ALLES("jaar";A1)+6))-DEEL(A2;VIND.ALLES("jaar";A2)+6;VIND.ALLES("maanden";A2)-(VIND.ALLES("jaar";A2)+6))&" maanden, "&DEEL(A1;VIND.ALLES("maanden";A1)+9;VIND.ALLES("dagen";A1)-(VIND.ALLES("maanden";A1)+9))-DEEL(A2;VIND.ALLES("maanden";A2)+9;VIND.ALLES("dagen";A2)-(VIND.ALLES("maanden";A2)+9))&" dagen"

Dat gaat wel mis als het aantal maanden of dagen van A2 groter is.
Hoe kom je aan de teksten in A1 en A2?

Niels

Laatst bewerkt:
zo?

Code:
=LINKS(A1;VIND.ALLES("jaar";A1)-2)-LINKS(A2;VIND.ALLES("jaar";A2)-2) & " jaar, "&DEEL(A1;VIND.ALLES("jaar";A1)+6;VIND.ALLES("maanden";A1)-(VIND.ALLES("jaar";A1)+6))-DEEL(A2;VIND.ALLES("jaar";A2)+6;VIND.ALLES("maanden";A2)-(VIND.ALLES("jaar";A2)+6))&" maanden, "&DEEL(A1;VIND.ALLES("maanden";A1)+9;VIND.ALLES("dagen";A1)-(VIND.ALLES("maanden";A1)+9))-DEEL(A2;VIND.ALLES("maanden";A2)+9;VIND.ALLES("dagen";A2)-(VIND.ALLES("maanden";A2)+9))&" dagen"

Dat gaat wel mis als het aantal maanden of dagen van A2 groter is.
Hoe kom je aan de teksten in A1 en A2?

Niels
Ik denk dat ik even vollediger moet zijn, omdat ik jullie anders op het verkeerde been zet.
Daarom hier het voorbeeldbestand.

Bijlagen

uitgaande van de datums
De formule kun je ook voor je andere datums gebruiken.

Code:
=DATUMVERSCHIL(D6-C6;$D$12-$C$4;"y") & " jaar, " & DATUMVERSCHIL(D6-C6;$D$12-$C$4;"ym") & " maanden, " &DATUMVERSCHIL(D6-C6;$D$12-$C$4;"md") & " dagen"

Niels

uitgaande van de datums
De formule kun je ook voor je andere datums gebruiken.

Code:
=DATUMVERSCHIL(D6-C6;$D$12-$C$4;"y") & " jaar, " & DATUMVERSCHIL(D6-C6;$D$12-$C$4;"ym") & " maanden, " &DATUMVERSCHIL(D6-C6;$D$12-$C$4;"md") & " dagen"

Niels

Dank je Niels, gaat de goed kant op! Heb nu een datumverschil van 3 dagen, maar dat kan in de afronding zitten? Zal kijken of ik de formule ook voor de andere datum kan corrigeren en kijken wat er dan uit komt.

Die 3 dagen verschil zag ik ook , weet niet waar het aanligt.
waarschijnlijk omdat ik met datums reken ipv dagen en dan zit je met februari

controleer of het altijd die 3 dagen zijn , dan kun je ze er af trekken.

Mocht je tevreden zijn zet je de vraag dan op opgelost.

Niels

Die 3 dagen verschil zag ik ook , weet niet waar het aanligt.
waarschijnlijk omdat ik met datums reken ipv dagen en dan zit je met februari

controleer of het altijd die 3 dagen zijn , dan kun je ze er af trekken.

Mocht je tevreden zijn zet je de vraag dan op opgelost.

Niels

Heb toch wat problemen met begindatum en einddatum. Dacht dat ik de formule zo kon omzetten, maar niet dus. Kun je mij nog helpen aan de formule in cel H4? Zal ook zelf nog eens kijken naar de syntax...
Daarnaast heb ik al veel voorbij zien komen als het gaat om rekenen met datums. Misschien moet ik daar ook nog eens intensiever naar kijken als het gaat om het afronden, want ik zou het toch graag perfect willen hebben.

De formule voor H4

Code:
=DATUMVERSCHIL(C4;D4;"y") & " jaar, " & DATUMVERSCHIL(C4;D4;"ym") & " maanden, " & DATUMVERSCHIL(C4;D4;"md") & " dagen"

gelieve niet te quoten als je meteen op een bericht reageert, dit maakt het onoverzichtelijk en is tegen de forumregels.

Niels

Laatst bewerkt:
Dank je Niels. Je hebt me uitstekend geholpen! Zal zelf nu verder kijken waar de verschillen vandaan komen. Zal deze vraag afsluiten
En tja.... ben een newbie, dus iets te enthousiast gereageerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan