• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct werkt niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter HJ25
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HJ25

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2013
Hallo,

ik heb in het bijgevoegde bestand in cel A18 een SOMPRODUCT formule staan. Deze moet gaan controleren of in de cellen C5 t/m D15 "Lunch" voorkomt en in Y5:Y15 "Ja" voorkomt. Wanneer dit allebei voorkomt (in dezelfde rij) dan moet de formule het getal uit dezelfde rij uit X5:X15 halen en weergeven. Helaas werkt de formule niet zoals ik hem er nu in heb staan.

Ziet iemand een fout in de formule? Of is een andere formule makkelijker in het gebruik?

Bijlagen

Geef eens waardes aan zodat duidelijk wordt wat je wilt zie of hoe een en ander er uit ziet. Jouw gegeven voorbeeld geeft mij althans onvoldoende duidlijkheid.

Heb toch een poging gewaagd:

Code:
=INDEX(X5:X15;EN(AANTAL.ALS(C5:D15;"Lunch")>0;AANTAL.ALS(Y5:Y15;"Ja")>0))

Matrix-formule Ctrl-Shft-Enter

Bijlagen

Ik heb hem nu wat verder ingevuld en de getallen er achter gezet welke de formule eigenlijk weer zou moeten gaan geven.

Bijlagen

Ik heb geprobeerd de hierboven gegeven antwoorden te verwerken in een ander overzicht, alleen werkt deze dan helaas niet volledig meer. In het bestand is twee keer een beschikbaarheidsoverzicht te zien. De linker werkt met de formule SOMPRODUCT. Het rechter overzicht is handmatig ingevuld zoals de formule het eigenlijk zou moeten laten zien. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Bijlagen

Toch nog een klein probleempje: als ik de formule voor meer dan 9 lokalen gebruik gaat het fout, want wanneer lokaal 10 ingevuld wordt dan wordt dit ook meegenomen bij lokaal 1. Is hier een oplossing voor?

In het bijgevoegde bestand is het probleem te zien.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Even snel als reactie:
De lokalen als tekst aangeven, en dan de lokaalnummers onder de 10 ook twee-cijferig aangeven.

Oke bedankt! Mocht er ook nog een oplossing zijn waarbij de lokalen onder de 10 gewoon met één cijfer genoteerd kunnen worden dan hoor ik dat graag!

HJ25,

Ik begrijp helemaal niets meer van jouw vraagstellingen.
In dit draadje kom je met een situatie dat je in 1 cel twee lokalen hebt staan, die je beide genoemd wilt hebben in jouw overzicht. In het draadje wat je vanmorgen startte, Probleem met matrixformule, kom je met een voorbeeld waarin slechts 1 lokaal per cel is gegeven. Ja als dat laatste het geval is, dan is de oplossing die ik je gegeven heb binnen het draadje hier, niet nodig voor het herkennen van de lokalen, en heb je dus ook niet het probleem van het tellen van lokaal 11 bij lokaal 1.
Ook de waarschuwing voor de samengevoegde cellen had ik je reeds gegeven.
Als je dus een vraag stelt wees dan duidelijk en zo volledig mogelijk met je voorbeelden. Het bespaart de helpers en ook je zelf een hoop moeite en frustratie.

Het gaat bij deze vraag nog steeds over de vraag zoals ik die hierboven gesteld heb. Mocht iemand nog een oplossing hebben voor het niet twee-cijferig aangeven van getallen onder de 10 dan hoor ik dat graag.

Bedankt voor het meedenken.
Helaas kan dat niet want ik heb ook te maken met sectoren, die al aangegeven zijn met een letter. Voor de lokalen moeten dus cijfers gebruikt worden.

Als je niet wil wijzigen zal je niet snel tot een oplossing komen.

Geef je klaslokalen dan een nummer beginnend vanaf 100 - 111, dat kan toch geen probleem zijn.

@Cobbe: Het kan niet gewijzigd worden ivm regels e.d.
Goed idee! Bedankt!

Laatst bewerkt:
@ GiMe,
Heb je ook het voorbeeld in post #7 gezien? Twee lokalen in 1 cel: bijv in cel D5 en J5 de waardes 1/2.
Daarmee voor mij de vraag in dat andere draadje uiteindelijk niet correct (te beperkt) gesteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan