• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch cellen blokkeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bandito

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Hallo allen,

Dit is een vervolg op http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/754082-Cellen-blokkeren-dmv-invoer
Omdat het nog niet is opgelost wil ik het opnieuw proberen, misschien zijn er mensen met een frisse blik op dit probleem.

Ik heb al het overbodige weggelaten zodat het probleem duidelijk zichtbaar is.

Het probleem:
Ik wil graag een systeem dat er per ongeluk niets veranderd wordt. Dit wil ik doen door de cel te blokkeren. Natuurlijk moet het nog wel makkelijk te veranderen zijn als er een fout wordt gemaakt:

Mijn idee:
Wanneer iemand in bijvoorbeeld rij 2 (B2) een paraaf zet: zeg RH, dan blokkeert het artikelnummer in diezelfde rij (A2). Wanneer de RH wordt weggehaald en de cel (B2) weer leeg is dan deblokkeerd artikelnummer (A2) weer en kan ik deze weer veranderen.
Dit zou moeten gelden voor heel het werkblad, dus ook bij bijvoorbeeld rij 58.

In het vorige topic waren we goed op weg maar het is toch niet gelukt. Het blokkeren en deblokkeren verliep niet vlekkeloos. Soms bleef hij wel geblokkeerd en soms ook weer niet, dus niet erg betrouwbaar.

Zijn hier misschien frisse neuzen die mij met dit probleem kunnen helpen?

Bij voorbaat dank !

Bekijk bijlage Blokkeren.xlsx

Als je gebruikers wil 'begeleiden' gebruik dan een userform.

Beste Snb,

Ik snap uw reactie niet helemaal, het is mijn eigen topic?

Met vriendelijke groet,

Onder 'gebruikers' verstaat SNB die mensen die gebruik maken van jou bestandje.
Zijn advies is om het hele invoer niet rechtstreeks in het werkblad te zetten maar om dit te doen via een 'userform'.

Beste ExcelAmateur,

Wat je hebt gemaakt werkt perfect! Nog een klein puntje, stel paraaf zou alles kunnen zijn ipv van alleen RH wat zou ik dan in de code moeten zetten ipv:

If Target.Value = "RH" Then ?

Verder zou ik graag nog iets verder leren over deze code. ik heb dit voorbeeld bestandje gemaakt om al het overbodige weg te laten maar wanneer ik het daadwerkelijke bestand ga maken zal bijvoorbeeld paraaf niet in kolom 2 zijn, terwijl ik in je code lees dat je daadwerlijk iets met column=2 doet.

Zou je me de code ietwat kunnen uitleggen zodat ik deze wat kan veranderen voor het uiteindelijke bestand?
Dit zal me erg helpen en heel wat vragen besparen.

Bij voorbaat dank,

Beste Snb,

Ik had je eerst niet helemaal begrepen maar nu wel.
Ik snap dat een userform beter is en het liefst zou ik ook zoiets maken. Ik maak dit echter voor mensen die nogal huiverig zijn voor dingen die ze zelf niet aan kunnen passen of snappen. Ik wil het daarom zou "natuurgetrouw" mogelijk maken en wie weet in de toekomst het verder uitbreiden wanneer zij er klaar voor zijn.

Met vriendelijke groet,

Code:
If Target.Value = "RH" Then 
 If Target.Value <> "" Then
Wat denk je van deze verandering?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan