Welke Canon voor voornamelijk portretfotografie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pruci

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2013
Berichten
7
Hallo HM'ers,

Ik zit nu al een tijd met het dilemma over welke Canon + len(s)(z)(en) :D ik het beste kan kopen voor voornamelijk portretfotografie. Ik wil er ook andere foto's mee maken zoals landschap fotografie en andere denkbare dingen. Ik was zelf aan het denken om de Canon 5D Mark II te kiezen aangezien ik fotografie bij mijn diensten wil gaan toevoegen.

Dus: welke camera + lens/lenzen is volgens jullie hiervoor goed?

Bedankt!:D
 
Tik in google "lens voor portretfotografie"of iets in die geest en je krijgt verschillende oplossingen.
Het forum van zoom.nl staan ook een aantal antwoorden.
Daarbij is je budget ook belangrijk.

Zelf heb ik een canon eos 60 d met een standaard 18-55 lens die maar tot een diafragma van 5.6 gaat, hiermee kan ik voor de foto ik maak mooie plaatjes maken.
Soms is een diafragma van 2.8 net dat beetje extra wat je wil, maar daar betaal je dan weer voor.

kijk wat je kunt investeren in verschillende lenzen om je bereik het fotograferen zo breed mogelijk te maken.

succes met zoeken naar de juiste camera en lens
 
Bij de keuze voor een camera (zeker een Canon) is de eerste vraag: fullframe of APS-C sensor? Dat maakt budgettair nogal wat uit. En dat bepaalt ook welke objectieven je moet hebben. Uitgaande van een fullframe (je hebt het over een 5D Mark II) is elk objectief dat in de buurt van 100 mm komt prima, want dat is voor portretten een uitstekend brandpunt. Je wilt niet te kort op de persoon zitten, en niet te ver af. En 100 mm (of daaromtrent) is al jaren de ideale brandpuntsafstand voor portretten.
Als je de 5D Mark II overweegt, kun je ook kijken naar de 6D. Die heb ik zelf onlangs aangeschaft, en hij bevalt mij meer dan voortreffelijk. Ik had een 5D (eerste generatie dus) en overwoog de 5D Mark III, maar het prijsverschil daarmee is veel te groot om voor mijn doeleinden te verantwoorden. En de 6D levert nagenoeg dezelfde prestaties, met als voordeel ingebouwde GPS en WiFi. En dat laatste is in studio situaties een behoorlijk voordeel, omdat je vanaf tablet/pc de camera kunt sturen, en de plaatjes gelijk groot kunt bekijken. En de prijs tussen de 6D en 5D Mark II is niet zo heel groot.
Elke camera kun je gebruiken voor sport, portret, landschap etc. Het gebruiksdoel hangt puur van je objectieven af, niet van je camera. Wil je professioneel kunnen werken (en leveren), dan zou ik zeker voor een fullframe gaan. De kwaliteit die je daarmee kunt leveren is superieur aan APC-S camera's.
 
@ OctaFish, dank je wel voor het antwoord! Hier kan ik zeker iets mee. Ik ga de 5D MkII eens vergelijken met de 6D. De WiFi op de 6D is inderdaad een groot voordeel wat er zeker voor zorgt dat het een serieuze 'concurrent' tegen de 5D wordt.
Nogmaals, dank je wel voor je antwoord en het delen van je ervaringen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan