• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oudste datum van selectie records teruggeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kath76

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Goedendag,

Ik heb hier al veel tips vandaan gehaald, maar op deze vraag kan ik toch geen antwoord vinden.

IK heb een bestand met een aantal kolommen.
In A staat de uiterste eindtermijn, in kolom D staat de Titel.

Nu wil ik van een aantal categorieen, die gebaseerd zijn op Titel (soms is het 1 titel, soms meerdere) het record met de oudste datum weten. En deze datum zou dan dus hetgeen moeten zijn wat hij teruggeeft.

Een soort =Max.als (maar die bestaat dus niet). Hebben jullie een idee hoe ik dit aan kan pakken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik heb hier al veel tips vandaan gehaald,
Waarschijnlijk heb je dan de tips betreft het voorbeeld bestand gemist.

MAX.ALS bestaat inderdaad niet maar je kan =MAX(ALS(.... of =KLEINSTE(ALS(.... etc eens proberen. Dit zijn dan wel Matrixformules, afsluiten dus met CTRL+SHIFT+ENTER.

Succes,

dan zou ik grootste gebruiken ipv max
daar zit geen als bij
maar je kunt aangeven welk getal je wil
dus bij grootste(a2:a20;3) geeft de op 2 na hoogste waarde

je kunt dan die als eruit filteren met een hulpkolommetje

ik heb een voorbeeldje gemaakt
in a zie je einddatum
d is de titel
e catogorie
g is het hulpkolommetje met daarin als catogorie gelijk is aan vereiste catogorie

in D24 kun je catogorie invullen

en vanaf rij 26 is dan de uitkomst

kijk maar of je er iets mee kunt

Bekijk bijlage grootste.xlsx

Voorbeeld

Bekijk bijlage voorbeeld.xls

Bedankt voor jullie snelle antwoord!

Goed punt, ik heb even een voorbeeldje gemaakt. Op blad 2 staat wat ik graag wil weten. De aantallen lukken prima, maar de oudste datum kom ik niet uit. Het bestand heeft in het echt ongeveer 8500 records, en ik wil deze exercitie graag dagelijks uitvoeren op een nieuw bestand, ik weet niet of dat nog uitmaakt.

Alhoewel ik die somproduct functie wel eens succesvol gejat heb, begrijp ik hem niet helemaal, dus om hem met deze tips goed uit te voeren is lastig voor mij.

Bedankt!

Kath,

zou je ook nog de gewenste uitkomst willen toevoegen in je voorbeeld?

Hoi Haije, die staat op blad 2. In de geel gearceerde cellen zou de oudste datum van de begintermijn moeten verschijnen.

(Overigens zie ik dat ik een klein foutje heb gemaakt, ik bedoel in de titelkop van het tabelletje niet de eindtermijn maar de begintermijn).

Dankjewel Popipipo, dat lijkt er al heel erg op! Is het dan ook nog mogelijk om (zoals in mijn eigen voorbeeld) dit te doen voor de categorieen die ik in blad 2 heb aangeven? Dus dat er een aantal titels worden samengevoegd als het ware, en dat daarvan de oudste datum wordt teruggegeven? Dan krijg je dus niet 7 maar 3 datums terug. Ik heb dit zo gedaan omdat dit lijkt op de situatie die ik in het echte bestand heb, alleen zijn er daar wel 300 verschillende titels, vandaar dat ik categorieen gebruik.

Ik zou dan een extra kolom toevoegen met de categorie.
Misschien is er wel iets te maken met .. als(links(a1;7)="rapport"...
Maar dan wordt het een lange ingewikkelde formule zeker met 300 titels terug te brengen naar 3 categorien

Hmm, jammer. Hoe zou ik dan die extra kolom moeten maken, zodat hij alle titels in een categorie kan plaatsen? Want ik niet al die titels in een geneste als-functie kwijt.. Of denk ik inmiddels te moeilijk..?

Hier een voorbeeldje met de extra kolom.
Op blad3 zie je een tabelletje met de relatie 'titels' 'categorie'

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan