Database backup automatiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

remmie63

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
ik heb een database gemaakt waar veel verschillende mensen op werken. De db opent in een werkscherm. In dit werkscherm heb ik een knop geplaatst waarmee een extern backup programma opent die een backup van de db op een usbstick wegschrijft.
Kan ik dit ook automatiseren? Bijvoorbeeld in de programmacode een regel dat bij afsluiten van de db eerst het backupprogramma opent voordat de db werkelijk gesloten wordt!
Nu is het afhankelijk van de gebruiker of hij wel of niet kiest om de backup te maken.

Ik heb de code zelf al aangepast zodat bij het drukken op de afsluitknop het backupprogramma automatisch opstart.
Om het backupprogramma dan ook meteen een backup te laten uitvoeren zit ik hier waarschijnlijk op de verkeerde plek (niet access gerelateerd)?

Waarom gebruik je de Backup van Access niet? Lijkt mij wel zo handig. Als je de backup kopie laat wegschrijven op een netwerkschijf waarvan een dagelijkse backup wordt gemaakt, heb je de backup ook altijd achter de hand. Bovendien: als je een db backupt vanuit een geopende database, is de backup kopie gelocked. Moet je ook niet willen...

Ik neem aan dat dit dan geen multi-user is? Want een backup maken terwijl er nog mensen in de db aan het werken zijn heeft niet zoveel zin.
Als het dus single user is, is het dan niet makkelijker de database op te starten met een batchfile, en na het afsluiten van msaccess.exe het backup programma op te roepen? En omdat je zo te horen alleen de database op USB kopieert, wellicht gewoon een robocopy naar de USB uitvoeren?

Waarom gebruik je de Backup van Access niet? Lijkt mij wel zo handig. Als je de backup kopie laat wegschrijven op een netwerkschijf waarvan een dagelijkse backup wordt gemaakt, heb je de backup ook altijd achter de hand. Bovendien: als je een db backupt vanuit een geopende database, is de backup kopie gelocked. Moet je ook niet willen...

Ja dat kan ik inderdaad doen maar waar stel ik de frequentie in van het maken van de backup. Dat vond ik niet. met het externe backupprogramma had ik dat in ieder geval opgelost. Overigens opent het backupprogramma bij het sluiten van de db. Dus de backup wordt gemaakt van de gesloten db.

Ik neem aan dat dit dan geen multi-user is? Want een backup maken terwijl er nog mensen in de db aan het werken zijn heeft niet zoveel zin.
Als het dus single user is, is het dan niet makkelijker de database op te starten met een batchfile, en na het afsluiten van msaccess.exe het backup programma op te roepen? En omdat je zo te horen alleen de database op USB kopieert, wellicht gewoon een robocopy naar de USB uitvoeren?

Inderdaad niet multi-user. Hoe ga ik die robocopy dan implementeren in mijn code? En daar moet neem ik aan een padverwijzing bij?

Uitgaande van Office 2010 (in 2003 is Office14 bijvoorbeeld Office11) zet je in een batchfile:
Code:
"c:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14\MSACCESS.EXE"  path_to_database\dbname.accdb
robocopy path_to_database\dbname.accdb destination_for_backup
Als je Robocopy /? zie je alle opties die je mee kan geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan