Wat voor een straf zit er op downloaden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

themillionaires

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2013
Berichten
5
Ik download via torrents, en volgens mij upload ik ze ook. (perongelijk)
Zit daar een straf op? Of kijkt de politie daar uberhaupt niet eens naa, wie er download?
Het lijkt me eigenlijk ook wel onmogelijk, omdat half nederland wel download.
Dus kan je een boete krijgen, of zelfs een celstraf?
 
Het downloaden van muziek en films is in Nederland nog steeds wettelijk toegestaan.
Uploaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal echter niet.
 
Laatst bewerkt:
Letterlijk gezien moet je het origineel in bezit hebben. Dan is je bewering helemaal juist.

Hoe wil je downloaden zonder tegenprestatie, dus uploaden. Dan zul je een betaalde service moeten nemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook zonder het origineel in bezit te hebben is het nog steeds niet verboden om films en muziek te downloaden.
Wat auteursrechtelijk beschermde software betreft heb je gelijk.
Downloaden zonder tegenprestatie is geen enkel probleem trouwens en van een usenet abonnement ziet de auteursrechthebbende geen cent.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit kunnen vinden op de site van de politie:

downloaden van illegale software.
Dit is inbreuk auteursrecht-> maximumstraf 6 maanden

En:

Wat doet de politie tegen het illegaal downloaden van muziek, film en software?

Het tegengaan van illegaal downloaden gebeurt over het algemeen door platenmaatschappijen of andere partijen die er financieel onder lijden. Een instantie als BREIN houdt zich actief bezig met opsporen van deze downloaders. De politie komt wel bij grote en georganiseerde zaken, op last van het Openbaar Ministerie, in actie. Degene die gebruik maakt van downloadsystemen (de individuele eindgebruiker) is niet strafbaar, de aanbieder van de illegale films en muziek wel. De partijen die last hebben van illegaal downloaden, moeten zelf aangeven door wie en in welke mate zij financiële schade hebben geleden en kunnen de rechter vragen een uitspraak te doen.

Bronnen:

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?245
http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?556

Verder zijn er nog websites te vinden waar een aantal boetes op staan, afhankelijk van de grootte van de overtreding:

http://wiki2012-c1c-groep1.wikispaces.com/Welke+straffen+staan+er+op+het+illegaal+up-+en+downloaden?

Ik weet niet hoeveel hier van waar is, gezien het een Wiki pagina betreft.

EDIT:

In je torrentclient kun je de uploadsnelheid op 0 zetten, zodat je niets uploadt. Let wel dat dit nadelige gevolgen kan hebben voor de downloadsnelheid of een eventuele download/upload ratio die je aan moet houden.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wel aardig vind is dat vraaghetdepolitie.nl het dan heeft over illegale software.
De kreet "illegale software" impliceert software die bij wet verboden is en zegt niets over het illegaal downloaden van auteursrechtelijk beschermde software.

Dat is hetzelfde als de in reclames vaak gebruikte kreet: "Als beste getest".
Leuk dat er heel goed getest is, maar het zegt helemaal niets over de uitkomst van die goede test en daarmee dus ook niets over de kwaliteit van het aangeboden product.
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien is vraaghetdepolitie.nl bedoeld voor jongeren tot 16 jaar, misschien dat ze er daarom niet te diep op ingaan. Het lijkt mij dat ze op die site met het "downloaden van illegale software" --> "het illegaal downloaden van auteursrechtelijk beschermde software" bedoelen, maar dit is slechts speculatie.
 
Uiteraard bedoelen ze dat.
Mijn punt daarin is dat dat het napraten van dat BREIN gespuis is die elke byte die je maar download als illegaal willen aanmerken terwijl er heel wat te nuanceren valt.

De wet is duidelijk, het downloaden van films en muziek is niet illegaal. Het downloaden van auteursrechtelijk beschermde software ook niet zolang je in het bezit bent van een originele licentie voor de betreffende software.

Als je een website wilt maken over wat wel en niet verboden is, zorg dan dat je antwoorden op vragen duidelijk en correct zijn, zeker als je doelgroep jongeren tot 16 jaar is.
In het geval van de kreet "illegale software" is dat duidelijk niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan