Lacie Porsche Design externe HDD niet herkend... (en ook welke partitie-indeling...)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gethez

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
Berichten
438
Hallo,

ik heb hier de harde schijf van mijn neef om eens naar te kijken en misschien kunnen jullie mij wel helpen... (indien het hier niet juist staat, laat maar weten)

het is een Lacie Porsche Design 500 GB HDD (P9221 Mobile Drive voor zover ik weet)


Ik weet dat er een backup opstaat van een macbook (dewelke eigenlijk weg mag, is niet meer nodig...)

zal voornamelijk gebruikt worden op mac aangezien hij een macbook heeft, maar het is de bedoeling dat het een universele HDD is die zowel op mac als op windows zou werken (voor zover mac dit toelaat)

allereerst :

deze wordt niet herkend zowel op zijn mac (ikzelf heb die backup er niet opgezet, dus hoe dat gegaan is weet ik niet) als op mijn windows PC...

het is te zeggen :

- het komt wel voor in apparaten en printers
- het komt niet voor in apparaten met verwisselbare opslagmedia (zeg maar windows verkenner)
- het komt wel voor in hardware veilig verwijderen en media uitwerpen rechts onder in de taakbalk van windows
- in computerbeheer/schijfbeheer zie ik een 500 gb schijf staan dus ik vermoed dat dit deze is aangezien ik ook een EFI-systeempartitie zie staan (whatever that is)
waarvan ik vermoed dat het die backup van de macbook is... (zie foto)
ScreenHunter_01 Jul. 07 02.02.jpg

p.s. : normaal gezien is die schijf 3 (de onderste op de foto) toch de externe HDD heh?? dat ik mij niet vergis van schijf... alhoewel dat enkel deze ingeplugd is...

ik had in dit artikel gelezen dat je mss aan de schijf een Drive letter moest toevoegen, maar als ik bij om het eender welk van die drie deeltjes van schijf 3 rechtsklik kan ik dit niet doen omdat het niet bij de mogelijkheden staat...

Nu komt mijn vraag : ik dacht eerst dat deze schijf in NTFS stond en dat de macbook hem daardoor niet kon lezen... maar ik kan nergens in de schijf geraken, of ik weet zelf niet wat de partitie-indeling juist is...

hoe krijg ik deze schijf aan de praat??

ik lees vaak ook dat als de inhoud van de schijf geen belang heeft, het het beste is om deze gewoon te formatteren... klopt dit? hoe moet ik dit doen indien het goed is voor de schijf en waar moet ik rekening mee houden...

ten tweede :

en dit hangt een beetje met de eerste vraag samen : wat is de beste partitieindeling voor zowel op mac als pc te gebruiken : NTFS, FAT32 of HFS+ ??? ik ben een leek dus graag wat meer uitleg of handige links met een overzicht...

- ik weet dat HFS+ specifiek voor mac is, en ik weet ook dat mac niet al te goed samen werkt met andere 'niet'-mac apparaten...
- ik weet dat FAT32 een limiet hebben van 4 gb per file
- ik weet dat NTFS groter aankan, maar dat het enkel 'leesbaar' is door mac/apple apparaten... dus met een mac kan je niet schrijven op deze schijven... NTFS en FAT32 werken natuurlijk zonder problemen op windows...
- ik had ook iets gelezen dat je een schijf kan omzetten van FAT32 naar NTFS, maar niet omgekeerd... wat is hier van aan?? mag je maar 1 keer veranderen ofzo?? ik weet dat als je van indeling verandert dat de schijf wordt gewist, tot daar aan toe...

Zo, een hele hoop vragen, hopelijk kan er iemand mij een antwoord hierop geven of een paar antwoorden voor al mijn vragen...


Met vriendelijke groeten

Gethez
 
Universeel en Apple gaan niet goed samen. Je kan de schijf geschikt maken voor Windows en Linux wereld door ze met FAT32 te formatteren, maar ik weet niet hoe Apple ermee zal omgaan. Het lijkt mij een slecht plan. Je kan de schijf onder Windows verder niet lezen. Misschien dat er ergens een driver voor te vinden valt.

Blijft over: wat gebeurt indien je deze schijf op een Apple computer gaat aansluiten? Wordt ze dan wel herkend?
A
 
Universeel en Apple gaan niet goed samen. Je kan de schijf geschikt maken voor Windows en Linux wereld door ze met FAT32 te formatteren, maar ik weet niet hoe Apple ermee zal omgaan. Het lijkt mij een slecht plan. Je kan de schijf onder Windows verder niet lezen. Misschien dat er ergens een driver voor te vinden valt.

Blijft over: wat gebeurt indien je deze schijf op een Apple computer gaat aansluiten? Wordt ze dan wel herkend?
A

dat was dus mijn eerste gedacht om het in FAT32 te zetten... maar lezen macs uberhaupt AVI-bestanden en dergelijke? of is dit gewoon een container en moet de bestandsindeling juist zitten? (dus NTFS of FAT32 of HFS+)

iemand die hierover uitsluitsel kan geven?

p.s. : ik ga de vraag ook eens stellen op andere forums...

mvg
 
Het probleem is dat Macs nooit iets wissen, maar in een soort prullenbak schuiven, en Windows ermee in de waar brengen.
 
Het probleem is dat Macs nooit iets wissen, maar in een soort prullenbak schuiven, en Windows ermee in de waar brengen.

maar het geeft buiten die prullenbak geen compatibiliteitsproblemen?? valt daar trouwens niet iets aan te doen??
 
Ik had eerder in deze draad een Engelstalige linkje meegezonden. Heb je die gelezen?
 
Ik had eerder in deze draad een Engelstalige linkje meegezonden. Heb je die gelezen?

Ja vluchtig, maar in die thread zijn ze er zelf nog niet uit wat nu de beste oplossing is...iets in de aard van dat het geen probleem zou mogen vormen met de nieuwe mac software, maar de één zei iets van doe het op Windows en de andere zei doe het op mac...

Daarmee is het nog niet helemaal duidelijk... :p
 
ok, het leek moeilijker dan het eigenlijk was...

alles erop verwijderen en om echt alles eraf te krijgen heb ik deze link gevolgd (om dat EFI gedeelte er ook mee af te krijgen...)

eenmaal de disk leeg is eigenlijk, met die tool (MiniTool Partition Wizard) een nieuwe partitie in FAT32 aanmaken...

easy as pie... nu maar hopen hoe de mac erop zal reageren...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan