schijfcontrole bij opstarten windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

jpeters16

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jul 2013
Berichten
2
Beste helpmij gebruikers,

Iedere keer als ik mijn pc opstart voert hij een schijfcontrole uit, geen heel groot probleem dus maar het is erg hinderlijk om deze steeds over te slaan door op de spatiebalk te drukken.
Ik heb al gekeken of er eventueel een dirty bit in mijn harde schijf zit maar dit is niet het probleem, ook staat er bij geplande taken geen programma's gepland die een schijfcontrole bij opstarten horen uit te voeren.

Mijn vraag is dus hoe zet ik deze controle uit?

Met vriendelijke groet,'
Jules.
 
Heb je hem al een keer uit laten lopen? Welk bestandssysteem gebruik je? NTFS of fat32?
 
Gewoon zijn riedeltje af laten maken, dan komt het niet meer terug.
 
vaak hoeft ie maar een keer het hele proces door te lopen!
als dit echter niet het geval is een keertje in CMD een chkdsk C: /f /v /r /i /c uitvoeren (kan zijn dat dit als administrator moet) dan zou ie alle fouten moeten vinden en repareren!
 
Ok, behalve dat de parameters die DijsnK achter chkdsk opgeeft de functionaliteit van de schijfcontrole ernstig beperken, is het bovendien dubbelop, want omdat het de systeemschijf betreft, zal er nog een schijfcontrole worden gescheduleerd.

Beter is het inderdaad om de schijfcontrole uit te laten lopen, & pas als het zich daarna herhaald, om dan proberen te achterhalen wat de oorzaak is.

Als je met F8 naar de Veilige Modus opstart, staat er in het menu dan bovenaan de optie Deze computer herstellen?

Zoja: Ga eerst onder normaal Windows naar Schijfbeheer, & RechterMuisKlik alle beschikbare schijven/partities, Eigenschappen, & voorzie elke van een unieke & goed herkenbare Volumenaam, bv. Window1, Data2, Backup3, etc...

Start dan met F8 op naar Deze computer herstellen, klik Opdrachtprompt.

Indentificeer dan alle beschikbare schijven/partities aan de hand van de Volumenamen d.m.v:

vol <schijfletter>:

Begin bij C: & ga dan het alfabet af tot maximaal de schijfletter die voor de prompt staat & schrijf de schijfletter op. Omdat deze Herstelconsole een extra Ramdisk maakt met meestal de schijfletter X:, kunnen de fysieke schijfletters soms verschuiven, vandaar.

Doe dan eerst 1 voor 1:

chkdsk <schijfletter>: /f /x

Nooit onderbreken! Na voltooid:

exit

Herstart normaal, & laat de gescheduleerde schijfcontrole uitlopen. Blijft het zich nog herhalen (bijna altijd word na de schijfcontrole de computer herstart & volgt er nog een schijfcontrole, welke na voltooid direct doorstart naar Windows), kan je bovenstaande methode nog eens uitvoeren maar dan met:

chkdsk <schijfletter>: /f /r /x

Duurt veel langer omdat er een schijfoppervlaktetest word uitgevoerd.

Als dat het probleem nog niet oplost, open dan onder Windows de Opdrachtprompt als (een) Beheerder & typ:

chkntfs /D
exit

Herstart.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan