• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij vervolg op Stamboom voor duiven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathijs CM

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
342
Goede middag,

Enige tijd geleden heb ik van diverse personen hulp gehad voor het maken van een excel bestand voor het maken van een eenvoudige stamboom voor duiven.
Ik ben nu druk bezig met het invullen van de duiven zodat alles perfect gaat werken. Maar nu loop ik tegen een probleem aan en wel het navolgende:
Aangezien er nog geen automatische sortering op ringnummers van de duif is, bestaat de mogelijkheid dat ik per ongeluk een ringnummer 2x ga ingeven maar dit mag niet, want ringnummer is specifiek voor 1 duif.
Met andere woorden als ik dit toch zou doen moet er een melding volgen: Ringnummer bestaat reeds en dient dus geweigerd te worden.
Verder is er iets gemaakt waardoor ik slecht kan kiezen voor de sekse van de duif uit doffer duivin en onbekend (doorgaans dus een jonge duif waarvan het geslacht nog niet vaststaat, kan later dus worden gewijzigd. Helaas is dit gemaakt met een kleurarcering en daar ben ik niet zo blij mee, liever zodanig maken dat indien het geslacht van de duif wordt ingegeven dat het ringnummer van de duif automatisch rood wordt indien een doffer en blauw indien een duivin. Dus 00-0000000 (rode tekstkleur) indien doffer en 00-0000000 (blauwe tekstkleur) indien duivin.
Ik heb een voorbeeld van het Excel bestand hetgeen reeds voorzien is van VBA, maar wil de personen die me hiermee geholpen hebben niet voor het hoofd stoten, maar ik weet helaas absoluut niet meer wie dit is/zijn geweest. Bekende namen voor mij zijn Sylvester-Ponte en het Warme bakkertje waar weet niet of dit de personen waren.

Met vriendelijke groeten
Math

NOOT: Indien iemand anders me wil helpen stuur ik hem graag het bestand Excel bestand
 
Mathijs,
Toch beter het vb bestand op het forum posten als je wilt geholpen worden.
Iedereen hier probeert te helpen.
Helaas zal het niet door mij kunnen gebeuren daar ik VBA nog niet machtig ben.
 
Bijlage plaatsen

Goede avond,

Ik probeer al hele tijd om de bijlage hier te plaatsen maar lukt me niet.
Graag korte uitleg hoe dit moet.
Ik mag bijlage(n) toevoegen, maar als ik in beheer bijlagen kom, en dan druk op toevoegen, hierna bladeren, naar bureaublad en dan dubbelklik gebeurd er niets.

Math
 
Mathijs,
ga via geavanceerd daar op paperclipje drukken om bij beheer bijlagen te komen.
druk op toevoegen selecteer waar je bestand staat. dan zou normaal je bestand in een venster moeten verschijnen waar een knop staat upload bestand. Als je bestand groter is dan 10k dan komt er een waarschuwing bij te staan. Als je bestand is geupload komt deze onderaan je venster beheer bijlagen te staan daar druk je dan op gereed. en plaats je bericht.
Als het niet lukt kan je via deze weg ook een bestand naar hier kopieren.
 
Ook dit lukt niet

Hoi,

Ook dit lukt mij niet. Zo veel verstand heb ik er niet van.
Als jij een mailadres hebt dan lukt het me wel om het te versturen en zou jij het eventueel hier kunnen plaatsen.

Math(ijs)
 
Volgens mij is het niet dat je niet weet hoe jij jouw duivenbestand moet uploaden maar meer van dat je de inhoud niet wil weergeven. Is het Niet? Welke melding/fout krijg je als je jouw bestand wil bijvoegen? Kan je wel bestanden downloaden vanaf deze site? (Kan anders wel eens een firewall-probleem zijn)

En dat je, jouw data niet wil laten zien, kan ik ik mij voorstellen. Maar dan maak je toch van ring 1 ring a en van van duif 1 duif a. Zodat niemand weet over welke duif het gaat. Waarbij de a voor iets willekeurigs staat. En anderss misschien een linkje naar jouw vorige topic?
 
Deze veronderstelling is niet juist.

Hoi,

Goede morgen,

Nee deze veronderstelling is niet juist. Ik heb slecht in dat bestand slechts 7 duiven ingevoerd, namelijk de duif (kind) zelf, de vader en moeder hiervan en daarvan ook weer de vader en de moeder. Verder heb ik de duif (kind) nogmaals ingevoerd om te laten zien dat dit gewoon gaat terwijl dit niet zou mogen aangezien dat ringnummer reeds bekend is in de kolom duif (kind).
Verder is dit een hobby van mijn broer waarbij ik hem help, het is absoluut geen grote speler, maar een goed overzicht van afkomst van duiven kan helpen voor betere duiven.

Ik heb het nogmaals geprobeerd, maar ondanks de hulp lukt het mij niet. Wanneer ik in desbetreffend scherm van beheer bijlage kom, en ga zoeken kom ik vanzelf op mijn computer terecht, ga dan bij zoeken naar het bureaublad en selecteer desbetreffend bestand.
Locatie: C:\users\Math\Desktop; Grootte 49,9KB (51.176 bytes); Grootte op schijf: 52,0 KB (53.248 bytes) het bestand is Niet vergrendeld.
Wanneer ik aangeef upload dat blijft het ? rondcirkelen verder gebeurd er niets.
Zal eens proberen om het bestand te versturen naar het forum van Excel met verzoek te plaatsen bij de vraag.

Math
 
@Mathijs CM,

Dank voor je reactie. Maar wel vreemd dat het uploaden niet lukt. Wat je ook nog kan proberen is het bestand even te "zippen". Niet dat het te groot is maar soms worden door beveiligingsinstellingen betanden met macro's geweigerd.

Om op jou vraag terug te komen. Is het een optie om het met voorwaardelijke opmaak op te lossen. Je kan dan wel een ringnummer twee keer invoeren maar deze kleurt dan bv rood. Het voordeel hiervan is dat je gelijk kan zien welke ringnummers dubbel zijn. Als je in A9 een waarde invult kleiner dan 8 dan zie je wat er gebeurt.
 

Bijlagen

  • Duivenring (V&A).xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 143
Bijlage plaatsen.

Hoi V&A,

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de beveiliging van bestanden, maar het bestand is nergens tegen beveiligd dus daar kan het niet aan liggen. Heeft iets te maken met de beveiliging hier vermoed ik.

Bij welk forum zou ik moeten zijn om dit probleem aan te kaarten. Ik vind het raar dat er nog steeds 1 bestand in staat van vroeger, dus het heeft ooit eens gewerkt.

Groetjes Math
 
Mathijs,
Kan je er een zip of rar bestand van maken? misschien lukt het dan om te posten.
 
Ik had ook het probleem dat ik geen bestand kon uploaden. Totdat ik gebruik ging maken van de "Basic uploader" (Button "Beheer bijlagen" --> "+ Toevoegen" --> "Basic uploader").

Succes!
 
Ik zie dat ik bestand gedownload.

Hoi Peter,

Wil jij eens kijken of het nu gelukt is?

Math
 
Tabblad duiventabel
Via datavalidatie in kolom A is het niet meer mogelijk om dubbele nr in te voeren.
Kolom B via voorwaardelijke opmaak gekleurd
kolom H extra formule om op deze kolom te sorteren.

Tabblad stamboom
Cellen D6, F6, H6 enz zou ik persoonlijk geen formule inzetten. (heb ik niet aangepast)
Zet hier gewoon de tekst doffer of duivin in.
Dit zijn toch gewoon vaste gegevens
 

Bijlagen

  • Stamboom Duiven 19-08-2013.xlsm
    45,5 KB · Weergaven: 146
Hoi PoPiPiPo,

Inderdaad lukt het nu niet meer om een dubbele waarde in te voeren in kolom A. Alleen het sorteren gaat niet helemaal naar wens.
De formule die gebruikt wordt om het jaartal van 99-1234567 aan te passen naar 1999-1234567 werkt perfect, maar waarom gebeurd er dit:
1999-1349346
1998-1683387
1997-2036951
1995-2497240
1994-2053805
2012-1234567
2001-2342180
Begrijp ik niet goed, verder loopt het niet goed als ik het werkblad laat sorteren op kolom H, want
Doffer
Duivin
?
levert problemen op, is logisch, derhalve zou ik die herkenning en kleur aanduiding van doffer, duivin of ? liever weglaten, en bij het kind gewoon willen invoeren, maar de opzet dat wanneer ik een kind invoer met de daarbij behorende ouders die nog niet bekend zijn in kolom A automatisch worden toegevoegd met ringnummer en sekse graag behouden.
Je opmerking om geen formule te plaatsen van de sekse in de stamboom is volledig terecht, want zijn inderdaad altijd dezelfde gegevens.

In ieder geval bedankt voor de moeite mocht je het bestand willen perfectioneren dan houd ik me graag aanbevolen.
Want als ik een duif die geboren is dit jaar b.v. 13-7654321 en waarvan ik weet dat de ouders reeds zijn ingevoerd zou ik graag de mogelijkheid hebben om te zoeken op bv de laatste 3 cijfers onder de desbetreffende kolom Vader en Moeder.

Met vriendelijke groeten Math
 
Het bereik A4:H11 moet gesorteerd worden. (dus niet A1:H13 of H1:H13)
De sorteer kolom is kolom H van klein naar groot
De rij met 1994-2053805 komt dan boven aan te staan (1994 is het kleinste getal)
De rij met 2012-1234567 komt dan onderaan te staan. (2012 is het grootste getal)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan