formulier maken in access voor dierenasiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

sofke

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2003
Berichten
16
Beste mensen,

ik ben bezig met het oprichten van een dierenasiel te belgie, maar er komt naast het dieren verzorgen ook gewoon zoveel anders bij kijken dat je door het bos de bomen bijna niet meer ziet..
Daar ik met vrijwilligers werk, zou het erg praktisch zijn een systeem te hebben op de computer waar zij mee aan de slag kunnen indien er een dier binnen gebracht wordt, buiten gaat of er een steun artikel verkocht wordt (of een gift gebeurd of lidmaatschap of meterschap).

Er bestaat hier in Belgie geen degelijk computer systeem om dit te doen, en dus heeft elk asiel min of meer zijn eigen programma op poten gezet..
allemaal goed en wel als je hier thuis in bent, maar o jee:)

Als ik de andere asielen goed begrijp, zou het in access (ik werk met de meest recente office) mogelijk moeten zijn om zoiets op te bouwen..

wat is het doel?

vrijwilligers moeten kunnen kiezen welke actie ze doen:
adoptie van een hond
adoptie van een kat
afstand van een hond
afstand van een kat
binnenkomende loslopende hond
binnenkomende loslopende kat
verkoop van een steunartikel
aansluiten van een nieuw lid, meter of peter

bij een binnenkomend dier moet er een file aangemaakt worden over het dier

er moet de keuze zijn tussen:
hond/kat
afstand/loslopend
chipnummer van het dier moet geregistreerd worden (of naderhand bijgevuld kunnen worden wanneer wij het dier nadien chippen)
geboortedatum van het dier (en eventueel automatisch de leeftijd erlangs berekend hebben)
ras (keuzeluik?)
datum binnenkomst
naam van persoon die dier binnenbrengt (met adres eventueel) of waar werd dier gevonden
man of vrouw
gesteriliseerd of niet
eventueel fotoveld
kleur van het dier
speciale kenmerken (handmatig in te vullen)
gekende medische problemen (handmatig in te vullen)
reden van afstand indien het gaat over een afstandsdier
kan met kinderen jonger dan 10 jaar? (ja of nee)
kan met kinderen ouder dan 10jaar? (ja of nee)
kan met kleine honden? (ja of nee of specificatie misschien kan het dier bv enkel met vrouwtjesdieren)
kan met grote honden? (ja of nee of specificatie)
kan met katten? (ja of nee)
zindelijk? (ja of nee)
vak om meer uitleg over het karakter van het dier in te vullen (nu of naderhand)
bij de hond van toepassing (maar niet bij een kat):commando's die het dier kent (bv zit, lig, poot, blijf, blaf, voet, lijn, volg,...)
binnen of buitendier of beide
bij hond van toepassing: veel beweging nodig?
bij hond van toepassing: vachttype (kort, lang, ruwharig, draadhaar, glad, zijdeachtig,..)
kan het dier met andere dieren samen? (veld om andere dieren in te vullen waarmee ie kan)
heeft het dier ooit agressie vertoond? (ja of nee. als ja: in welke situatie: veld in te vullen handmatig)
indien afstand: welke prijs wordt er betaald? (hangt van een aantal dingen af nl bij kat is het dier met alles in orde qua chip, inenting, castratie, of ontbreekt er 1, 2 of alles? is het een kitten is het nog een andere prijs, net als een zwerfkat, senior of zeer ziek dier. bij een hond hangt het er vanaf of chip en inenting in orde zijn. bij beide dieren is de prijs verschillend afhankelijk of ze komen uit een aangesloten gemeente of een gemeente die niet aangesloten is en of de dieren dringende vachtverzorging nodig gaan hebben).
mogelijk komen er mettertijd nog een aantal velden bij


wanneer het dier bij ons zit, zal het uiteindelijk ook bij ons buitengaan
er zijn 3 mogelijkheden waarom het dier uitgeschreven wordt en dit moet bijgevuld worden op de fiche van het dier.
adoptie
overlijden
verdwenen

bij verdwenen is het beperkt:
gestolen? weggelopen? situatiebeschrijving en datum

bij overlijden is het evenzeer beperkt:
natuurlijk overlijden? ingeslapen? (en waarom?) + datum

bij adoptie zit je weer met meer info:
naam adoptant
adres adoptant
telefoonnummer adoptant
rijksregisternummer adoptant
(ik vroeg me trouwens af of het mogelijk is dit automatisch in te laten vullen door een identiteitskaart in zo'n lezer te plaatsen?)
datum adoptie
betaalde prijs (afhankelijk kat of hond en dan kan je verder gaan specifieren. kat is prijs A, maar zeer oude of zieke kat is prijs variabel en handmatig in te vullen. hond jonger dan een jaar is prijs B, volwassen hond prijs C, senior hond of moeilijk plaatsbare hond is prijs variabel en handmatig in te vullen en een hond die gecastreerd daar is een toeslag voor te betalen.)

Het zou ideaal zijn moest al deze info dan ook afgeprint kunnen worden op het adoptiecontract waar op de achterzijde onze voorwaarden staan, en de mensen dit kunnen ondertekenen.
Op dit contract hoeft niet alle info omtrent het dier te staan, maar wel naam, leeftijd, geslacht, chipnummer, speciale kenmerken, al dan niet gesteriliseerd,


tijdens het verblijf van het dier in ons asiel is het mogelijk dat het dier van ruimte 1 naar ruimte 2 geplaatst wordt (bv eerst komt het dier binnen in een quarantaine, na 15dagen mag het dier als ie gezond is naar de groep, maar indien hij ziek valt moet hij naar de ziekenboeg om nadien dan terug naar de groep te mogen.)
het zou super zijn hier ook een file van bij te kunnen houden, gelinkt aan de hoofdfile van het dier; waar we in terug kunnen vinden waar het dier zich bevindt en welke medicatie of medische zorgen hij bij ons heeft gehad. of dat er incidenten zijn geweest (bv bijtincident op een bepaalde dag), alsook om te zien op welke datum het dier naar de dierenarts ging voor een ingreep zoals inenting, castratie, behandeling niesziekte (bij kat), of andere en bij welke dierenarts dat dan was.


helemaal ideaal zou zijn moesten we op basis van chipnummer, ras, geslacht, datum binnenkomst ed kunnen zoeken in onze files om een dier terug te vinden; en ook op basis van persoon die afstand doet (of adres of telefoonnummer) of persoon die adopteert (of adres of telefoonnummer)




De verkoop van steunartikels houdt een lijst in met artikels die we te koop aan bieden die een vaste prijs hebben. Een stocklijst met inkoop en verkoopprijs dus.


Meter en peterschap en lidmaatschap is weer een ander verhaal waarbij mensen hun naam, adres, email, telefoon, leeftijd en aanwezige huisdieren opgeven, en die een steun betalen aan ons.
bv meter van een kattenkamer prijs A
meter van een hondenren prijs B
meter van een individueel dier prijs C
meter van een ziek dier prijs D
meter van een speelweide prijs E
gewoon lid prijs F
steunend lid prijs G
erelid prijs H
sponsor (bedrijf die plakaat sponsert ofzo) prijs I en J (afhankelijk van het formaat)
hier moeten we kunnen zien wanneer ze lid worden, tot wanneer ze lid zijn en wanneer we hen een rappel moeten sturen tot heraansluiting.
Ook zouden we graag de adres en / of emailgegevens kunnen filteren om boekjes of nieuwsbrieven naar hen te sturen 2 x per jaar.



Wat echt toppie zou zijn, is dat we een melding krijgen op ons scherm wanneer:
een dier dat in onze file al geregistreerd staat, terug binnen komt (adhv chipnummer normaal te herkennen)
het bij kunnen houden van een zwarte lijst met mensen die geen dieren meer mogen adopteren en dat er een melding komt wanneer zo iemand toch in ons systeem ingeput wordt voor een adoptie van een dier (of weer een dier komt afstaan)


En helemaal megageweldig zou het zijn moesten wij dit kunnen linken met andere asielen.. maar dan zitten we niet meer in access te werken denk ik, maar in 'the cloud' of hoe heet dat allemaal?
bv als een persoon in asiel A toegevoegd wordt op de zwarte lijst, dat ook bij ons op de zwarte lijst verschijnt.
Bv als een persoon die in asiel A een dier ging afstaan en bij ons 1 wil adopteren, we een melding krijgen dat die een dier afgestaan heeft in asiel A
bv als een dier bij ons binnenkomt en we zijn chip registreren, we een melding krijgen als dat dier in een ander asiel ook al aanwezig was.

uiteindelijk zouden de data en financiele gegevens van de afstanden en adopties, lidmaatschappen, peter en meterschap en steunverkopen dan ook doorgelinkt moeten worden naar een excell sheet voor mijn boekhouding op orde te houden..

er zijn nog een aantal punten die belangrijk zijn, zoals het bijhouden van de sterilisatie van wilde katten die terug uitgezet worden ed; maar ik zou al dolgelukkig zijn moest ik bovenstaande al eens in orde krijgen...


Is er iemand die denkt me hiermee te kunnen helpen?
Alvast heel heel erg bedankt...


groetjes,

Sofie
ps ons asiel is vzw dieren in nood te Ophoven (belgisch limburg). Als je wil weten wie je aan het helpen bent, of welk doel, kan je altijd eens gaan neuzen:)
de website is wel niet wat het moet zijn (te weinig tijd om het bij te houden momenteel en niet handig genoeg om mee te werken), maar beter dan niets:)))
 
Ik denk dat je jezelf al aardig op weg geholpen hebt..... Je zou moeten beginnen met het maken van de tabelstructuur; maak eerst tabellen aan voor de datagegevens (dierenregistratie en adoptanten) en voor de stamtabellen (de keuzelijsten die je gaat gebruiken). Koppel die tabellen op de juiste manier (met Referentiële Integriteit) aan elkaar, en ga dan je formulieren maken waarmee je de hoofdtabellen gaat vullen.
De datastructuur heb je zelf al redelijk goed beschreven, dus ik zou zeggen: aan de slag :)
Heb je vragen/problemen over/met je db, dan zou ik zeggen: post 'm mee, dan kunnen we meekijken.
 
ok, na een uur proberen ben ik tot het besluit gekomen dat ik er echt niets van ken:)

eerst en vooral: de tabelstructuur. hoe maak ik deze?
maak ik voor het onderwerp dierenregistratie meerdere tabellen aan?
bv tabel geslacht waarin je dan mannelijk en vrouwelijk hebt staan
bv tabel ras waarin dan de verschillende rassen staan?

en staan mannelijk en vrouwelijk dan in veld 1 alletwee; of staan ze in respectievelijk veld 1 en veld 2?
 
Je begon goed, met de juiste vragen waar je ook nog eens zelf de juiste antwoorden op gaf :thumb:
Maar met je laatste opmerking gooide je alle glazen weer stuk, vrees ik :)
Zowiezo heb je voor geslacht één veld nodig, waarin elke waarde een eigen record krijgt. Maar voor een tabel met zo weinig records kun je op je formulier of tabel net zo goed een keuzelijst maken op basis van <Lijst met waarden>. Al mag een tabel natuurlijk ook.
Als je echt zo weinig van database ontwerp weet, zou ik mij eerst eens in het onderwerp verdiepen; of doe je ook je eigen hersenoperaties omdat het snijden van een biefstuk best makkelijk is? ;)
 
:d

ik weet er inderdaad heel weinig van, ken enkel ook weinig mensen rondom mij die er wèl iets van kennen..
Met de help functie probeerde ik er wijs uit te raken, maar je klikt maar door en door en door, en er komen zoveel termen in voor, dat je op den duur niet meer weet waarover je bezig bent:)

Gelukkig zijn de gevolgen minder zwaar wanneer ik de database niet direct 100% goed afwerk, dan wanneer ik aan een hersenoperatie zou beginnen ;)
 
Lees de cursus eens door die in de Handleidingen sectie staat, de eerst hoofdstukken behandelen de opzet van een database. Dan weet je waar je ongeveer op moet letten bij het opzetten. Als ik je eerdere berichten lees, ben je volgens mij wel in staat om een goede structuur te bedenken. Al kan het natuurlijk ook zijn dat die wijsheden toevalstreffers waren. ;)
 
:d

ik weet er inderdaad heel weinig van, ken enkel ook weinig mensen rondom mij die er wèl iets van kennen..
Met de help functie probeerde ik er wijs uit te raken, maar je klikt maar door en door en door, en er komen zoveel termen in voor, dat je op den duur niet meer weet waarover je bezig bent:)

Gelukkig zijn de gevolgen minder zwaar wanneer ik de database niet direct 100% goed afwerk, dan wanneer ik aan een hersenoperatie zou beginnen ;)

Sofie,

Stuur me eens een berichtje a.u.b., ik ben eventueel bereid om iets deftig op te maken.

Johan
 
@Johan: je gebruikt HelpMij toch hopelijk niet om klantjes te scoren? Daar is het forum niet voor opgezet.
 
@OctaFish,

Gelieve bovenstaande kommentaar te verwijderen a.u.b.

Ik ben zo vriendelijk om Sofie te willen helpen. Als het mijn bedoeling is om klanten te ronselen zal Sofie dit wel melden.
Als ik zo behandeld word op een forum heb ik al veel minder zin om iemand vrijblijvend verder te helpen - en daar ben jij de schuldige Octafish.

Ter info: Sofie heeft haar probleem ook voorgelegd in het Excel forum. Ik stel vast dat ze zich volledig aan het vastrijden zijn ... vandaar mijn bereidwillige medewerking ...
 
Laatst bewerkt:
@Johan: het was niet mijn bedoeling om jou te schofferen of te beschuldigen van eigen gewin. Vandaar dat ik een vraag stelde. Een openbaar forum is bedoeld om gezamenlijk antwoorden op vragen te stellen. Dat werkt alleen als de discussie publiek blijft, zodat iedereen kan volgen hoe e.e.a. zich ontwikkelt. Door de topic zo naar je toe te trekken, bereik je dat andere helpers gelijk buitenspel worden gezet. Nog afgezien van de vraag of het wel wenselijk is om gelijk een complete database voor iemand te bouwen (en dat dan ook nog eens belangeloos) lijkt me dat je dat niet zou moeten willen.
 
Op verzoek van TS geopend.
Deze zal hier een voorbeeld werkend bestandje plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan