• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

functions IF / AND gebruiken voor een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

vitaszuid

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2010
Berichten
5
Beste allemaal,

Ik kom er niet uit, ik wil een functie maken in een cel die een soort status aangeeft, hier komt de uitleg:

STATUS DATUM1 DATUM2
geen actie <leeg> <leeg>
verzonden 01-01-2013 <leeg>
wachtend 01-01-2013 02-01-2013
( kan niet <leeg> 02-01-2013 ) --> deze optie kan niet en zal ook niet gebruikt worden, datum 2 volgt altijd na datum 1

Ik wil in een cel een functie creëren, dat in die cel bovengenoemde statussen komen te staan indien datgene dat erachter staat gebeurt.

Mogelijkheden:
Beide datumcellen zijn leeg, dan wil ik dat de status wordt: 'geen actie'
Datumcel 1 is gevuld, datumcel 2 is leeg, dan wil ik de status 'verzonden'
Beide datumcellen zijn gevuld, dan wil ik dat de status wordt: 'wachtend'

Dat zijn de mogelijkheden. Andere mogelijkheden zullen niet voorkomen. Ik wil hier graag een functie voor, die zal erg lang zijn en gecombineerd moeten worden vrees ik!

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd en dat jullie mij uit de brand kunnen helpen, bedankt alvast!!!

Vriendelijke groet,

Rafael
 
Laatst bewerkt:
Rafael,

Zoiets?......als er tekst in B2 en C2 of een ander leesteken staat blijft in A2 de tekst "geen actie" staan.

In A2 =ALS(AANTAL(B2:C2)=2;"wachtend";ALS(AANTAL(B2)=1;"verzonden";"geen actie"))
 
Laatst bewerkt:
Nee helaas, de formule geeft een foutmelding als ik 'm uberhaupt in excel invoeg:(
(ja ik gebruik ook een nederlandse excel)
 
Kom dan maar met een voorbeeldje, hier is het mijne.
 

Bijlagen

  • 1-Voorbeeld Rafael.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 28
  • 1-Voorbeeld Rafael.xls
    26,5 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Zet het volgende om in Excel taal
Code:
if isleeg(DATUM2)
  if isleeg(DATUM1)
    geen actie
  else
    verzonden
  }
else
  if isleeg(DATUM1)
    ojee
  else
    wachtend
  }
}
 
Laatst bewerkt:
Wauw het werkt met die excel voorbeeld van Ad becude!

Maar nog een vraagje: Als ik precies die code naar een ander stukje excel (andere cel) verplaats en daar twee datums invul werkt het niet, hoe kan dat? Heeft u iets met de cellen gedaan of dergelijke?

vr.gr,
Rafael
 
Beste Ad en bron, het is gelukt! Zonder jullie hulp was het niet gelukt.

=IF(COUNTA(A2:B2)=2,"voltooid",IF(COUNTA(B2)=1,"FOUT",IF(COUNTA(A2:B2)=1,"verzonden","Geen actie")))

Ben nu op het werk dus gebruik een engelse excel. Ik heb van 'count' het woord 'counta' gemaakt want dan telt ie beter. Ik heb er ook nog een functie aan toegevoegd, dat als alleen datum 2 wordt ingevuld er een foutmelding komt.

Vriendelijk bedankt voor de snelle hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan