Dynamische schijf uitbreiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

pliegerjp

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
27
ik zit met het volgende probleem:
Op mijn SBS 2003 werkte ik met twee identieke gemirrorde schijven (c:). Echter, ze werden te oud en te onbetrouwbaar en moesten dus vervangen worden. De oude schijven waren niet meer in de handel te krijgen, dus ik heb twee andere modellen gekocht. De oude waren 1,5 TB en de nieuwe zijn 2 TB. ik heb geprobeerd om een mirror fysiek te verwijderen en te vervangen door een nieuwe schijf, maar dat ging fout bij het synchroniseren. Ik weet niet of de oorzaak lag in het feit dat de schijven niet exact dezelfde waren of vanwege de vele read fouten op de oude schijf. Toen heb ik een kloonprogramma gebruikt om een exacte kopie van de C schijf te maken en deze op de nieuwe schijf te zetten. Dat is prima gelukt, en het systeem draait nu op de nieuwe schijf. Ik ben een gelukkig man.
Echter, bij het klonen heeft het kloonprogramma een partitie aangemaakt die ook 1,5TB groot is. Met andere woorden, 500GB wordt niet benut. Nu zou ik graag deze 500 tb er ook bij betrekken, maar ik heb binnen schrijfbeheer niet de optie om het volume uit te breiden. Deze optie is er wel, maar er komt een melding dat dit niet mogelijk is bij een dynamische schijf. Maar ik kan hem ook niet omzetten naar een standaard schijf. Heeft iemand een idee hoe ik er toch voor kan zorgen dat ik voortaan een C schijf heb met de volle 2TB ( zonder nieuwe installatie uiteraard)?

Alle suggesties zijn meer dan welkom!
 
Je zou kunnen kijken naar deze instructie, waarbij het vergroten van het volume/partitie via het Extend commando in Diskpart van W2008 zou moeten gebeuren. Natuurlijk niet vergeten om eerst de juiste schijf en daarna de juiste volume/partitie te selecteren in Diskpart (zie Select en List commando's)!

Ik zou als aanpak me het volgende erbij kunnen voorstellen:
a. Maak een volledige backup van alles
b. Breek de mirror en sluit Windows af (indien hardware mirror moet het natuurlijk precies andersom qua volgorde)
c. Koppel de slave / secondary schijf van de mirror af (bijv. stroomkabel eruit)
d. Doe de vergroting conform de instructies
e. Zet de slave / secondary schijf weer aan, breng de mirror weer tot stand etc.
f. Controleer of alles klopt/werkt zoals bedoeld.

Uitvoeren buiten normale werktijden, op een moment dat er niets naar de harde schijf van de server wordt geschreven.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs, het lijkt er op dat dat precies de oplossing is die ik zoek. Het probleem is inderdaad exact hetzelfde. Ik ga er mee aan de slag en laat je weten of het gelukt is. Enorm veel dank alvast voor alle moeite!

JPP
 
Tijs, het is helaas niet gelukt. Ik heb:
de tweede schijf uitgeschakeld
de mirror verbroken
diskpart geïnstalleerd
en met cmd diskpart opgestart
de juiste disk geselecteerd
het juiste volume geselecteerd
en als ik dan extend ingeef, komt de melding "het is niet mogelijk dit volume uit te breiden. Kies een ander volume"
idem bij extend filesystem
ik heb alles gecontroleerd (geef ik bv het juiste volume wel focus?), maar volgens mij doe ik alles goed
ook als ik opstart in veilige modus met opdrachtprompt, dan krijg ik deze melding
Zoals ik al schreef, er is nog 500GB op de schijf beschikbaar. Deze is niet toegewezen en heeft dus geen drive letter.
Enig idee waar het mis gaat? Of is het gewoon niet mogelijk?
Of werkt dit alleen als je vanuit een CD opstart?
 
Vlgs. mij lees je verkeerd: Je moet de Diskpart van de Windows 2008 installatie-DVD gebruiken! Dus opstarten van de W2008 DVD en dan een opdrachtprompt openen tijdens het installatieproces (zie de gelinkte instructies hoe) en daar dan Diskpart opstarten.

[Overigens installeer je Diskpart niet in Windows: Het is namelijk al standaard aanwezig...]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat zal het probleem zijn. Ik was in de veronderstelling dat diskpart (van 2008) onderdeel uitmaakte van de AIK die ik geïnstalleerd heb. Vergeef mij mijn domheid, maar ik zie niet in waarom ik die AIK nodig heb en een opstartschijf moet maken, als ik uiteindelijk gewoon de installatie schijf van server 2008 ga gebruiken.
Daarnaast moet ik aan deze 2008 installatieschijven zien te komen. Zijn die ergens van internet te downloaden? Of moet ik het illegale circuit in?
 
Je moet de WAIK installeren, maar daarna moet je (m.b.v. de WAIK) een PE3 opstart-cd/dvd gaan maken. [PE staat voor Pre Installation.]
Ik citeer:
create your Windows PE 3.0 CD and boot. Instructions for creating the CD or UFD are here: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc749311(WS.10).aspx

Er zijn dus 2 manieren:
a. Je maakt een PE3 opstart-cd en je start daarvan op en opent een CMD-venster waar je Diskpart uitvoert
b. Je gebruikt een Windows 2008 installatie-cd, die dezelfde command-prompt in zich heeft in het Pre Installation-gedeelte.

Voldoende links op google over hoe de command-prompt te bereiken tijdens het preboot omgeving. Daar wordt de Shift-F10 toetscombinatie bij gebruikt óf je kiest het bij de reparatie-opties. Vlgs. deze link kun je het (o.a.) doen als het schijven/partitie scherm verschijnt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ah nu snap ik het. En voor alle duidelijkheid: als ik een PE3 opstartschijf maak en ik voer Diskpart uit via het cmd venster, dan gebruik ik de goede diskpart (de 2008 diskpart). Want in mijn eerste poging heb ik mijn originele standaard diskpart gebruikt die het gewenste kunstje niet kan?
Had ik al gezegd hoezeer ik je hulp waardeer?
 
Je maakt de PE3 opstart-cd, je start de pc/server op vanaf deze PE3 opstart-cd, je opent vanuit PE3 een opdrachtprompt en je start Diskpart, dan heb je de goede versie te pakken, inderdaad.
Wel weer de waarschuwingen over eerst backup hebben, mirror gebroken, de selectie van de juiste schijf en volume/partitie in Diskpart etc. (zie mijn eerste posting)... :D

Succes,

Tijs.
 
Tijs, het is uiteindelijk niet gelukt. Het aanmaken van de opstart-Schijf bleek een stuk ingewikkelder dan aanvankelijk gedacht. Zonder dat ik er aan toe gekomen ben om het programma diskpart op te starten, gaven mijn harde schijven een probleem: ze wilde niet meer goed opstarten. Waarom is mij nog steeds een raadsel. Ik moest mijn oude schijf weer installeren, en oude bestanden weer van de back-up's afhalen. Vervolgens heb ik de oude schijf weer gekloond en daar weer een mirror van gemaakt. Ik laat het hier nu even bij, het kost me teveel tijd en ik vind het te risicovol. Het deel van de mirror schrijven dat onbenut is, gebruik ik nu als extra gecombineerde schijf voor bestanden. Ik wil je ieder geval heel hartelijk danken voor alle moeite die je erin hebt gestopt!
JPP
 
Ok, desnoods bewaar je een snelkoppeling naar deze vraag, voor het geval je het ooit nog wilt gaan doen.

Verder graag nog even de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
andre: zover ik weet kan Gparted NIET omgaan met dynamische schijven, wel met basic disks... Tenzij er na 2012 wat veranderd zou zijn (zie deze link)

Tijs.
 
andre: Het omzetten naar basic disk is niet waar de TS om vroeg... Ik ben er trouwens 99,x% zeker van dat mijn gelinkte instructie werkt, als de TS niet door (andere) problemen het project had moeten staken.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan