Probleem met korte onderbrekingen WIFI-signaal na installatie repeater

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fred9200

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2013
Hallo,

Ik ontvang een WIFI-signaal van mijn SAGEM-modem maar die gaf geen volledige dekking in de woning. Ik heb onlangs een D-Link DAP-1320 range extender geplaatst. Deze is correct gesynchroniseerd met de modem want het controlelampje brandt "groen". Nu stel ik echter vast dat ik sinds de installatie van de repeater regelmatig verbinding met het internet verlies.
Ik krijg dan het bericht "netwerkadres" verkrijgen. Dikwijls wordt de internetverbinding snel automatisch hersteld maar soms moet ik de verbinding manueel maken

Laatst bewerkt:
Hallo Fred,

Ten eerste wil ik je toch even complimenteren over de duidelijkheid van je bericht. Het is heel prettig om in zo'n korte tekst zoveel informatie te kunnen krijgen.
Misschien domme manieren voor je, maar ik zal even een lijstje geven wat je kan doen om het op te lossen.

1. Start alle systemen opnieuw op. Zorg dat de modem eerst aanstaat (wachten totdat die volledig is opgestart), vervolgens de router volledig laten opstarten (als je die hebt) en als laatst de repeater
  2. Ga eens kijken of je een enorm verschil ziet bij een ping test ("Command prompt" -> "ping -t google.nl") qua snelheid en stabiliteit. Een normaal getal in de stad zou tussen de 10 en de 50 moeten liggen bij kabel en glasvezel, bij ADSL kan dit iets hoger zijn. Laat dit zo'n 20 keer lopen
  3. Kijk eens of het probleem is verholpen als je de repeater eruit trekt
  4. Als je de repeater kan instellen, zorg er dan voor dat zowel de router als de repeater een ander kanaal heeft. Anders gaan ze elkaar storen

Als dit allemaal niet werkt raadt ik je aan om even langs de winkel te gaan en hem in te ruilen.

Succes,
Groetjes sentmen.

Hallo sentmen,
Bedankt voor je advies. Ik heb met mijn provider Scarlet België het signaal getest en dat blijkt stabiel te zijn. Verder wou Scarlet mij niet helpen want het installeren van randapparatuur maakt geen deel uit van hun service.

Ik heb de D-link DAP-1320 bij de verkoper ingeruild voor een nieuw exemplaar maar het resultaat was hetzelfde. Ik heb op het nieuwe toestel nieuwe firmware geladen, die enkele dagen geleden gereleased is, maar dat bracht ook geen oplossing. Ik heb geprobeerd om de Scarlet router en de extender op een verschillend kanaal te zetten maar de DAP-1320 heeft niet de mogelijkheid om het kanaal in te stellen. Ik heb het kanaal van de router van 6 naar 8 gewijzigd. Ook zonder enige verbetering. De verbinding blijft regelmatig kortstondig wegvallen.

Ik heb nu contact genomen met D-link maar wacht op hun antwoord.

Met beste groeten

Het grappige is dat ik ook het zelfde probleem heb gehad. Zou jij a.u.b. puntje 2 kunnen uitvoeren? Het probleem bij mij was dat er te veel signalen in een korte regio zat. Mijn laptop kon 28 netwerken vinden (met speciale software) en hierdoor ging alles met elkaar storen. De oplossing bij mij was een nieuwe router die 5G ondersteund. De 5G moet de apparatuur ook aankunnen. Dit kan je opzoeken bij de fabrikant van de apparatuur (denk hierbij aan laptops, tablets, smartphones, gameconsoles etc.). De router van mij ondersteund zowel 2.4G als 5G.

Met zo'n pingtest kan je inpreciepe snel zien of de verbinding stabiel of niet is.

Groetjes Sentmen.

Hallo Sentmen,

Ik heb de pingtest gedaan en kom uit op een resultaat variërend tussen 39 en 41. Dit lijkt mij een aanvaardbare waarde.
Ik heb ook nog wat geëxperimenteerd door de WPS-functie in mijn modem/router uit te schakelen. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar de onderbrekingen zijn afgenomen. Ze komen nog voor maar minder frequent.

Misschien heeft het wel iets te maken met de technische kwaliteit van de modem/router ?
Het is een Sagem Fast 3464 VDSL2 die geleverd werd door de Internet provider en het is ook het enige toestel dat ze ondersteunen. Dit is zeker niet het meest up-to-date apparaat want het ondersteunt slechts 802.11G. De repeater is een N-norm. Kan dat een conflict geven ? Ik dacht dat deze repeater toch ook backward compatible is en dus geen probleem zou mogen hebben met het G-signaal.

Zelfde met Cisco router

Hallo!
Afgelopen weekend heb ik dezelfde repeater in gebruik genomen en na een paar dagen begon de internet verbinding ook weg te vallen. Vreemd was wel dat dit het eerste opviel bij de LAN verbindingen (die dus geen gebruik maken van deze repeater), WIFI ook, maar minder. In overleg met Ziggo lijntest gedaan, was allemaal goed en even gaat het dan weer. Uitval is qua frequentie als duur zeer onregelmatig. De repeater er maar uitgetrokken en plotseling weer alles stabiel. De repeater heeft de nieuwste firmware en lijkt goed ingesteld te zijn. Ook niet teveel in gebruik, 4 Wifi apparaten en 3 LAN apparaten.

Hebben jullie al verbeteringen kunnen maken ? Ik ga wat verschillende instellingen testen, maar had het kanaal al aangepast na een scan van de gebruikte kanalen van de overige netwerken hier in de buurt. Desondanks toch de problemen gekregen.
Mvrgr
GWK

Hallo shuttle,

Ik had eigenlijk de bedoeling deze topic af te sluiten want sinds mijn laatste reactie is mijn internetverbinding stabiel. Het enige wat ik dus gedaan heb is de WPS-functie van mijn router uitgeschakeld en de router en repeater laten rebooten. Ik weet niet of dit de oplossing was maar in ieder geval komen de problemen niet meer voor

Groetjes

Hallo Fred

dank voor de snelle reactie. Bij mij is WPS standaard uitgeschakeld op de router (kan ook niet ingeschakeld worden). Dus ik zal het ergens anders moeten zoeken. In ieder geval dank voor het meedenken :thumb:
Gr
shuttle

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan