Netwerkprinter

Status
Niet open voor verdere reacties.

han2

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2004
Berichten
304
Enige tijd geleden heb ik gevraagd of het mogelijk was te printen vanuit pc's in een netwerk op een printer rechtstreeks aangesloten op mijn pc, ook al stond die uit of in wachtstand.
Dit zou niet mogelijk zijn, tenzij er gebruik zou worden gemaakt van een netwerkprinter. Was een goede optie, heb toen ook direct zo'n ding aangeschaft.
Printerserver ligt nu ruim een jaar en pas nu kom ik er toe me er in te verdiepen. En meteen al een probleem ( tenminste, dat denk ik....). Zoals in de beschrijving staat moet ik de printer aansluiten op de usb-poort van de printerserver. Geen probleem. Maar nu moet ik de printerserver ook verbinden met de router ( of "Ethernet switch/hub or bridge" ). Rechtstreeks verbinden met de router is geen optie ; deze hangt bij ons in de meterkast en de printerserver staat op een verdieping daaronder. Als leek weet ik ook niet wat er bedoeld wordt met "Ethernet switch/hub or bridge". Nu vraag ik me af hoe ik dit kan oplossen ; ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Zoals de situatie nu is : printer zit met een usb-aansluiting aan mijn pc
pc zit indirect aan router

wat het moet worden : printer met usb aan printerserver
printerserver indirect aan router

Achter op de printer is nog een aansluiting ( nog niet in gebruik ) voor ethernet.
Als ik de printerserver indirect aansluit op de router, moet ik hiervoor het stekkertje eruit halen wat naar de pc loopt. Maar ben ik dan niet de internetverbinding op mijn pc kwijt ?
Of moet ik dan een verbinding maken tussen de ethernet-aansluiting ( die nog niet in gebruik was ) van de printer en de ethernet-aansluiting op de pc ( die vervallen is omdat er nu een ethernetkabel van de printerserver indirect naar de router gaat ).
Zou het dan werken ?
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken en vooral dat iemand mij hierbij kan helpen. Belangrijk is dat straks alles nog goed functioneert : internet op mijn pc en het vanuit verschillende pc's die op het netwerk aangesloten zijn, kunnen bedienen van de printer.
 
Jammer genoeg geef je niet aan welke type/merk printer je hebt aangeschaft.
Als het een printer is die wifi ondersteunt ben je eigenlijk al klaar. Connecten met je netwerk(draadloos) en de drivers op alle pc's installeren.
Je kan dan afzonderlijk van de printer gebruik maken zolang die printer maar standby staat.
 
Je hebt blijkbaar een bedrade printerserver gekocht. Dat is niet slim als er (zoals in jouw geval) geen bedrade aansluiting richting het thuisnetwerk beschikbaar is.

Er zijn dan 3 opties, naar mijn inschatting:
a. Indien de printer zelf draadloos kan: Draadloze verbinding maken vanuit de printer met het thuisnetwerk (zie verhaal van Jackall)
b. Een apparaat aanschaffen dat een draadloze brug maakt naar het bedrade gedeelte van de printerserver. Overigens kun je dan net zo goed die draadloze brug aansluiten op de Ethernetaansluiting op de printer zelf, dus de hele printerserver uit het plaatje weglaten, afhankelijk van de mogelijkheden van de printerserver. [EDIT: Groentje1 schreef zojuist daar over.]
c. Alsnog een draadloze printerserver kastje kopen [afhankelijk van de kosten van zo'n draadloze printerserver t.o.v. de aanschaf van een draadloze brug. Ook afhankelijk of jouw type printer wel (goed) ermee ondersteund kan worden.]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Vooruitlopend op welke printer je hebt heeft niemand je geadviseerd gewoon een WiFi printer te kopen ? :confused:
 
De printer is een HP Officejet 6500A Plus en is een Wifi printer.
Toen ik destijds de oorspronkelijke vraag stelde op dit forum heb ik wel vermeld welke printer het betrof, maar niet expliciet dat dit een Wifi-printer was ( wist ik als leek dat dit wat uitmaakte voor mijn probleem....). Ik heb toen het advies van iemand gekregen om een printerserver aan te schaffen. Heb toen een printerserver gevonden en de vraag voorgelegd of dit een geschikte server was voor mijn printer. Dit was het geval. Daarom dus heb ik nu een bedrade server zonder wifi.
De beste optie lijkt me inderdaad om jullie advies op te volgen de printer draadloos te verbinden met het netwerk.
Bedankt voor jullie hulp.
 
Lijkt mij ook, bespaart je een hoop ellende en ja kan overal vandaan printen :thumb:
 
Heeft de router geen USB aansluiting, dat is de makkelijkste oplossing. En ik denk de goedkoopste.
Gebruik mijn brother wifi printer al 2 jaar op die manier.
 
Waarom zou de router een USB aansluiting moeten hebben als je over een Wifi printer beschikt !? Dat ontgaat mij geheel even.....:(
 
@Terrarabo: Blijkbaar heeft willieth de vraag en situatie niet goed begrepen (vooral punt a.):
a. De printer staat niet in de buurt van de router
b. De printer heeft geen bedrade netwerkaansluiting in de buurt
c. [De printer heeft wifi, dus er is, gegeven het draadloze thuisnetwerk, helemaal geen fysieke koppeling met wat dan ook nodig (dus ook niet via USB naar de router of printerserver).]

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan