Hoe beste C# leren? (Opleidingsinstituut? HBO? Thuiscursus?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ROXOR

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2013
Deze vraag past misschien niet in deze categorie, mijn excuus hiervoor. Toch vermoed ik dat juist jullie hem kunnen beantwoorden.

Als afgestudeerd celbioloog heb ik blijkbaar geen enkele kans op de banenmarkt. Onverwacht maar helaas. Maar dat vind ik op zich niet zo erg, want ik heb tijdens de studie met plezier APL geleerd. Nu is deze taal helaas totaal nutteloos in de 21e eeuw, en wou ik een moderne taal leren. Hiervoor had ik C# in gedachten.

Ik heb de taal uitgeprobeerd via tutorials en ik zie geen reden waarom ik hem niet kan leren. Wel is de hoeveelheid informatie nogal overweldigend, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. In tutorials wordt bij lange na niet alles uitgelegd. Vaak herhalen ze de simpelste punten en vertellen je vervolgens om een half a4tje aan onbegrijpelijke code te pasten. Ik vermoed niet dat ik op deze manier betere vaardigheden ga ontwikkelen. Ook werkt het tegen mij dat ik geen IT opleiding heb gevolgd. Dit is gewoon een onderwerp waar ik in eerste instantie een cursus/opleiding voor wil krijgen vóór ik met thuisstudie verder ga.

Let wel: Na een groot deel van mijn leven te hebben vergooid door het volgen van een nutteloze academische opleiding wil ik nu iets zeer praktisch en pragmatisch. Dus ja, ik wil snappen wat ik aan het doen ben en niet alleen maar pasten maar nee, ik wil niet fundamentele theorieën achter programmeren leren.

Daarom denk ik aan een cursus traject van hooguit 6 maanden tot 1 jaar, waarbij ik een certificaat kan krijgen. Maar er zijn verbazend weinig aanbieders hiervoor. Ik zie wel traineeships maar daar ben ik tot nu toe niet binnengekomen wegens verschillende redenen. Liever volg ik nu een cursus waar ik voor betaal, als dat helpt met het vinden van een baan/traineeship dan is het de moeite volledig waard.

De échte vraag is nu dus: welke cursus van welke aanbieder? Kunnen jullie mij hierbij helpen of gerelateerd advies geven?

Het niet volgen van een IT opleiding is in principe geen probleem hoor.

Als je hier echter serieus mee verder wil gaan, pin je dan niet vast op de taal, maar op het logisch oplossen van problemen. Het hart van programmeren is niet de taal of het intypen van code, maar puzzelen :) Ikzelf beheers in meer of mindere mate 5 verschillende talen op hobby niveau. Als je de oplossing snapt in 1 taal, snap je het ook in een andere.

ik wil niet fundamentele theorieën achter programmeren leren.
Ligt eraan hoe je dat bedoeld, maar dit is juist wat een prutser onderscheid van een goede coder. Er zijn vaak 100 manieren om iets op te lossen in code. Kunnen begrijpen waarom er mindere en betere oplossingen zijn en kunnen inschatten waarom het wel/niet iets uitmaakt is heel belangrijk.

Overigens moet je niet te snel opgeven over je opleiding. Er zijn vaak hele grote randgebieden waar je met een combinatie van kennis nog een heel eind kunt komen. Kijk ook naar waar je uiteindelijk wat wil doen. In veel branches van automatisering zijn JAVA / python zeer populair (multi-platform; makkelijk onderhoud). In fundamentele / low-level omgevingen wordt vaak gewerkt met C/C++. C# wordt voornamelijk gebruikt in bedrijfsvoering en kantooromgevingen.

Hoi wampier, bedankt voor jouw reactie.

Het klopt allemaal wat je zegt, maar ik heb helaas geen tijd om de theorieën te gaan leren. Ongetwijfeld zal ik dit op den duur wel aanboren maar in de eerste plaats wil ik een baan te pakken krijgen! Na mijn afstuderen kon ik echt niets vinden op gebied van life-science, dus ging ik aan de slag als IT hulpje (erg simpel werk zoals oppervlakkig applicatie beheer). Maar nu zit ik een paar maanden vruchteloos rond te solliciteren en het is duidelijk dat ik ook op IT gebied nergens terecht kan, in ieder geval niet zonder certificatie.

De reden waarom ik afgeef op mijn studie is dat al lang werk had gehad als ik een IT studie had gevolgd, op welk niveau dan ook. Terwijl mijn studie wel veel tijd en geld kostte, dus erg zuur. Nog erger is dat ik voor de grootste deel van de banenmarkt ben afgesloten omdat ik te hoog opgeleid ben. Op lifescience zijn wel MLO/HLO vacatures, het werk kan ik makkelijk maar ik wordt niet aangenomen puur omdat ik te hoog ben opgeleid. In feite, met een master in celbiologie mag ik letterlijk nog niet de schappen van de Albert Heijn vullen, wat ik wel had gemogen als ik géén opleiding had gevolgd. :rolleyes: Misschien was het naïef van mij om te denken dat de uni de waarheid sprak toen ze beweerden dat celbiologie uitstekende baan kansen bood, maar gedaan is gedaan. Misschien kan ik er ooit nog wetenschappelijk programmeur mee worden of zorgapplicaties gaan ontwikkelen maar voor nu is mijn opleiding puur CV opvulling.

Ik ken verscheidene ex-studenten die nu al jaren werkloos zijn, en omdat ik liever niet in hun voetsporen volg gaat er echt om in een recordtijd even te leren programmeren.

Kun jij inschatten wat de waarde van een certificaat is voor een werkgever? Voor applicatiebeheer/helpdesk werk wordt dit overal gevraagd, ik ging er van uit dat dit ook meer waarde heeft voor een programmeerbaan. Ik zie niet in hoe ik anders kan bewijzen dat ik kan programmeren, en het is voor mij psychologisch gezien ook een goede motivatie. Ik hou van het werken naar een duidelijk doel.

Wat puzzelen betreft zit het goed; ik ben een fanatiek bordspel speler :) niets leukers dan het bedenken van een creatieve oplossing.

Laatst bewerkt:
Kijk ook naar waar je uiteindelijk wat wil doen. In veel branches van automatisering zijn JAVA / python zeer populair (multi-platform; makkelijk onderhoud). In fundamentele / low-level omgevingen wordt vaak gewerkt met C/C++. C# wordt voornamelijk gebruikt in bedrijfsvoering en kantooromgevingen.

Hier was ik helemaal niet van bewust. Ik ging ervan uit dat C# simpelweg dé taal was om te gaan leren en dat er alleen nog vraag is naar andere talen omdat die nu eenmaal geïntegreerd zijn geraakt. Dat het taalgebruikt niet gelijk verdeeld is over bedrijfsomgevingen is nieuw voor mij.

Het ontwikkelen van apps en webapplicaties trekt mij wel aan, maar daar zal ik beter zicht op hebben na een jaar fulltime als programmeur te hebben gewerkt. Op zich zou ik met C# vaardigheden wel heel makkelijk kunnen overspringen naar C++ toch? De talen lijken grotendeels hetzelfde te zijn.

Ik wilde het vooral even melden omdat je "HBO" ook in je topic titel hebt staan. Bij de hogere IT-opleidingen is het leren van een taal ongeveer 10% van de opleiding. Voor de rest dien je het, wat dat betreft, grotendeels zelf maar uit te zoeken :P

"Ik kan C#" is helaas niet zo veelzeggend, dus de waarde van bepaalde certificaten kan ik niet zo goed inschatten.

Vriend van me zat jaren geleden ook in zo'n situatie en is tegenwoordig database ontwikkelaar, ondanks dat ie niets specifieks wist van databases, meer wel een solide kijk had op complexe structuren. Aan de andere kant zijn net afgestudeerden van mijn oude technische opleiding nu in de top 5 van meest verdienende en meest gevraagde starters, terwijl er 15 jaar geleden nog veel minder vraag naar was. 10 jaar geleden of zo werd er nog afgeraden om een IT opleiding te starten want "er waren er al genoeg voor de komende 20 jaar". Nu is het opeens weer de groeimarkt.

Anyway dat is allemaal nogal offtopic. Je kunt eens binnenstappen bij een uitzendbureau en gewoon wat gerichte vragen stellen. Vaak krijg je gerichte en nuttige antwoorden.

C# is uitstekend om mee te beginnen. Ik weet niet welke tutorials je hebt gedaan (copy paste is inderdaad niet de manier om te beginnen, zal het alleen maar onduidelijk maken).

Er zijn veel goede video tutorials om mee te beginnen die ook alles goed uitleggen. Channel 9 heeft bijvoorbeeld veel van dit soort tutorials.

C-Sharp-Fundamentals-Development-for-Absolute-Beginners

Ik heb deze niet bekeken maar deze instructor legt alles haarfijn uit in video's die ik wel ooit heb gezien.

Ik weet niet of dit is wat je wilt (self learning) maar het is in ieder geval iets om mee te beginnen om de basis concepten te leren zoals first application/variables/if-else/loops/classes/methods/events/exceptions.

Ik weet niet of dit is wat je wilt (self learning) maar het is in ieder geval iets om mee te beginnen om de basis concepten te leren zoals first application/variables/if-else/loops/classes/methods/events/exceptions.

De basisprincipes van programmeren ken ik, al poets ik ze wat op via een eboek wat ik aan het lezen ben. Het liefst leer ik in eerste instantie niet op mijn eigen aangezien ik niet weet wat er van mij wordt verwacht bij een programmeer positie. Je hebt C# forms, webapplicaties, MVC of niet etc, ik vind het moeilijk om daar keuzes tussen te kunnen maken. Met een certificaat opleiding zou ik, neem ik aan, direct een samenhangend pakket aan info. Ik hoef er dan verder niet over na te denken. Ik werk ook beter met een duidelijk doel voor mijn ogen.

Wampier zei:
Je kunt eens binnenstappen bij een uitzendbureau en gewoon wat gerichte vragen stellen. Vaak krijg je gerichte en nuttige antwoorden.

Ik heb alle opties al gecheckt. Meer dan een dozijn uitzendbureaus beweren allemaal dat ze misschien wel iets hebben voor mij en dat is het laatste wat ik van ze hoor. Het labwerk laten ze nml liever doen door MBO/HBOers, en het IT werk vereist certificaten. Het is dus een extra opleiding of werkloosheid. En programmeren vind ik nog leuk ook, dus...

Laatst bewerkt:
Hier was ik helemaal niet van bewust. Ik ging ervan uit dat C# simpelweg dé taal was om te gaan leren en dat er alleen nog vraag is naar andere talen omdat die nu eenmaal geïntegreerd zijn geraakt. Dat het taalgebruikt niet gelijk verdeeld is over bedrijfsomgevingen is nieuw voor mij.

Houdt in het achterhoofd dat C# eigenlijk alleen werkt op microsoft (mono even daargelaten). Bovendien is het gebonden aan een 3rd party platform en is het een low - medium level taal. bijna 60% van webservers en databases draait op linux. Bijna alle automatisatie wordt gedaan op ARM / embedded linux. Hierop draaien java en python wel. Qua C zie ook beneden

Op zich zou ik met C# vaardigheden wel heel makkelijk kunnen overspringen naar C++ toch? De talen lijken grotendeels hetzelfde te zijn.

Syntax is grofweg hetzelfde, de oplossingen vaak niet. C zit echt heel laag op de processor. Je kunt geheugen direct manipuleren, pointers aanpassen, stack manipuleren, etc. C is extreem snel vergeleken met bijna elke andere taal die er is. Het is echter, door de enorme kracht van de taal, ook de taal waar je het makkelijkst fouten mee maakt en volledige programma's of zelfs OS'en kunt laten crashen. '.NET' (het framework waar C# op draait) is origineel geschreven in C++. Windows zelf ook.

Ik zelf ben overgestapt van C++ naar C# omdat ik de snelheid eigenlijk niet nodig heb en het vriendelijker is voor hobbyisten. Ik mag meer fouten maken ;). C# en C++ vergelijken op jouw manier is hetzelfde als zeggen: "ik kan auto rijden, ik kan zo overstappen op een formule-1, toch?" :P Als je goed bent en wat trained, ja, maar anders wordt het keihard crashen tegen een muur ergens. En als je maar 120 mag kun je net zo goed die auto nemen, denk ik dan

Ik zal eens goed uitzoeken waar het meeste vraag naar is. Dat is naar ik hoorde C# en Java, maar misschien geldt dat niet voor instap werk.

Mijn opmerking over het uitzendbureau was niet over je huidige opleiding, maar wat ze van je verwachten om je in te zetten voor programmeer werk.

Loop gewoon eens binnen en vertel een recruiter je verhaal en vraag simpelweg wat ze van je verwachten voordat je ingezet kunt worden. Vaak krijg je eerlijke en simpele antwoorden.

OK ik kreeg van het systeem de request om de status aan te passen. Dit is idd opgelost. Ik dank Wampier en Bloodshed; Wampier gaf mij veel nuttige info en de video's van Channel 9 die Bloodshed adviseerde zijn erg goed. Het zijn wel beginner video's en ik kon al programmeren in APL, maar de syntax van APL is dusdanig anders dat het toch nuttig voor mij was om bij het begin te beginnen bij het leren van C#.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan