Bereikbaarheid server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schimanski

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2013
Berichten
6
Allen,

Ik heb een probleem met mijn webserver. Mijn configuratie:
ADSL van Online, Thomson TG712 modem, Raspberry Pi als server met een statisch IP-adres (192.168.1.72). Mijn Internetverbinding an sich werkt uitstekend, ik kan surfen, ftp'en etc. Intern kan ik naar de Raspberry zowel met FTP, SSH als surfen. Op de Raspberry werkt (ogenschijnlijk) alles goed.

Als ik van buitenaf mijn externe ip-adres ping, dan werkt dat. Op de Thomson heb ik vervolgens poort 80 opengezet naar de Raspberry. Helaas van buitenaf kom ik niet op de Raspberry-server. Vanuit mijn interne netwerk wel.

De grote hamvraag is dan ook: wat doe ik fout, wat zie ik over het hoofd?

Iemand suggesties?
 
heb je de apache rechten correct gecnfigureerd ?

er zijn regels die enkel 127.0.0.1 toelaten in default opstelling deze moet je even bekijken en als je phpmyadmin heb staan als allias moet je deze ook bekijken !
 
Bedankt voor de tip.

Gecheckt in de apache2.conf, maar daar staan geen gekke dingen. Overigens vraag ik me wel af hoe Apache onderscheid kan maken tussen een request van een computer uit het Lan, of een request afkomstig van de router? Voor Apache zijn dat toch slechts 2 verschillende IP-adressen?

Groet,
 
ja maar apaache legt verbinding met je ip tables daar wringt het voetje

en daar word ook gebruikt van loopback adres als je het intern adres gebruikt herkent apache geen probleem maar extern kan dat wel een security issue worden.
nu bekijk even je iptables en mss ook eens je appache laten bijwerken
 
Ik had helemaal geen iptables (de linux firewall stond uit), maar goed die heb ik dus aangemaakt. Ik heb dus nu een standaard iptables in de /etc map staan. Ik had de firewall uitstaan omdat ik alleen poort 80 open heb staan voor het bereikbaar maken van de webserver van buitenaf.

Maar nu zit ik nog steeds met hetzelfde probleem, van binnenuit kan ik mijn webserver bereiken, evenals FTP en SSH. Maar van buitenaf nog steeds niet. En eerlijk gezegd snap ik de link met de firewall niet. Een firewall is er om ongewenst verkeer tegen te houden. Als ik poort 80 open zet voor verkeer vanuit de boze buitenwereld, dan helpt een firewall die verkeer op poort 80 toestaat niet echt om iets tegen te houden.

Maak ik nu een denkfout? In hoeverre kan DHCP / statisch toewijzen van een IP-adres (aan de raspberry) hier een rol in spelen? Kan mijn provider het probleem zijn?

Als ik mijn eigen buitenwereld ip-adres ping (icmp), dan krijg ik gewoon reactie terug, kortom er is een verbinding. Wat kan er dan misgaan als ik datzelfde adres in de browser intik?

Groeten,
 
aja inderdaad het kan zijn dat de provider poorten blokeerd hier bij mij is dit ook het geval poort 80 word geblokeerd dus je zal je poort 80 moeten omleiden naar iets anders en deze ok in de NAT omleiden naar die poort
dat zal het dan wel doen.
 
Je hebt poort 80 in de router wel opengezet... maar heb je hem daar ook geforward naar de pi?
 
Ja, poort 80 openzetten en door routeren naar poort 80 op ip-adres 192.168.1.72 is 1 en dezelfde handeling, dus dat is wel gebeurd.
Mijn monitoringservice (www.webbuddy.nl) heb ik gevraagd, maar ook zij weten niet wat er aan de hand kan zijn.

Als iemand het nuttig vind, wil ik wel mijn ip geven, of mijn (doorgerouteerde) url. Kan ieder voor zich een korte test uitvoeren.

Voorlopig geef ik de "schuld" aan mijn provider. Ik heb wat acties uitgezet, maar aan de techniek verandert nu even niets tot eind oktober.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan