Windows 98 netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jensvde

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2010
Berichten
387
Hallo iedereen,

Vandaag keek ik toevallig naar een filmpje op youtube, waarin een man 6 virtuele computers met elkaar had verbonden. Hij kon de bestanden van de andere computers bekijken en openen. Daarna liet hij een virus zien en hoe het zich verspreidde over het netwerk. Nu is mijn vraag, hoe kan je Windows 98 computers met elkaar verbinden zoals in het filmpje? Het moet wel cool zijn om dit zelf uit te testen. Hier een een link: http://www.youtube.com/watch?v=jWEd_c4RiBo

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jens
 
Eigenlijk werkt het op dezelfde manier als bij de huidige Windows.
Ik heb hier ook een paar virtuele machines die allemaal met elkaar kunnen "praten" alsook met de fysieke PC en internet.
Windows 98 moet wel de Second Edition (SE) zijn:

VMW98.jpg
 
ja zo iets zou het moeten zijn. Kan je even snel uitleggen hoe je dat hebt gedaan? Ik zou het graag met echte pc's proberen
 
Zoals ik al zei, per machine het netwerk zo inrichten dat de machines in hetzelfde netwerk zitten.
Bij Windows 98SE moest ik alleen even zelf het Gateway adres invullen om aan te geven waar de DHCP server zit waar hij een IP adres kan aanvragen.
 
Dus bedoel je dat ik gewoon alle pc's aan het zelfde netwerk moet aan sluiten? Sorry ik ken er niet zo heel veel van, misschien kan je even enkele stappen uitleggen.
 
Je vroeg om het kort uit te leggen, vandaar m'n korte antwoord.
Het inrichten van een netwerk is niet in een paar woorden uit te leggen.
Maar als je per machine de netwerk configuratie zo instelt dat IP adressen automatisch worden opgehaald zou dat voldoende moeten zijn.
Het Gateway adres dat ik noemde is het IP adres van je router en dan ga ik er vanuit dat je maar 1 router gebruikt.
 
Wel om het even wat simpel uit te leggen:
-Download VirtualBox. dit is een soort Virtual PC. Maar dan met iets meer mogelijkheden.
-Download (ergens) een Win98 iso bestand
-Vervolgens installeer je >1< Virtuele PC (op virtualbox) met Win98, en deze koppier je

Om het makkelijk te maken zet je deze in je eigen DHCP netwerk (Instellingen>Netwerk>Adapter 1>Bridge)
Aangezien in het voorbeeld deze veiligheidsmethodes al lang sinds win2000 zijn verholpen.

PS: Hoop dat dit allemaal educatief is ;)?

gr,
Maxim
 
Heel erg bedankt voor al jullie antwoorden! Dus ik moet gewoon de pc's aansluiten op dezelfde router en dan het IP adres instellen van die router op de pc's. En dan kan ik inloggen en de bestanden raadplegen?

@Maxim, ja hoor, het is allemaal voor mezelf een beetje te amuseren :)

EDIT: Heb nu inmiddels 2 virtuele pc's, elk met win 98se. De ene heet digiex en de andere digiex2. Allebei om MSHOME als workgroup. Heb in beiden een gateway ingevult. Hoe kunnen deze zich nu met elkaar verbinden? In 'Network Neighborhood' staat enkel 'Entire network'
 
Laatst bewerkt:
Je moet dan nog in de Netwerk Instellingen zorgen dat Bestanden en Printers delen aan staat.
Daarna nog een map selecteren om te delen.
Dit doe je op beide machines.
 
Bedankt! Nu werkt het. Maar ik heb 2 routers, een voor beneden en een voor boven. Kan ik dan met een pc aan de router die boven staat bestanden raadplegen van een pc die aan de andere router hangt?

Alvast bedankt!
 
Ik begrijp nooit waarom mensen thuis 2 routers gebruiken. Als je al een router hebt is een extra switch of acces point voldoende.
Werkt de 2e router ook echt als router of alleen als switch?
Als alles goed is ingericht kun je in ieder geval doen wat je net vraagt.
 
meer als switch, er hangen enkele pc's aan maar geen printers, nas... enz
 
Als de DHCP server in de tweede router uit staat zou je geen probleem moeten hebben om te doen wat je wilt m.b.t. het delen van gegevens tussen die twee Windows 98 machientjes.
 
Als je maar 1 router gebruikt heb je ook maar 1 Gateway die je kunt gebruiken.
Op beide machientjes geef je bij Gateway dus hetzelfde IP adres in met 255.255.255.0 als submask.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan