Configuratie server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jensvde

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2010
Berichten
387
Hallo iedereen,

Wie kan er mij helpen met het configureren van een Windows Server 2003? Ik heb Windows Server al geinstalleerd, en een domein aangemaakt. Nu zou ik graag gebruikers maken op de server. Die kunnen vervolgens met een andere pc in het netwerk aanmelden. Alle documenten enz zouden individueel moeten worden opgeslagen op de server. Als ik dan bijv. inlog met mijn gebruiken en naar mijn documenten ga, er bestanden staan en niet die van iedereen. Hoe kan ik zoiets doen?

Alvast bedankt!

Jens
 
Eerste wat je moet doen is een map maken op de server, en die delen, zodanig dat (minstens) Domain Users er alle rechten hebben.

Zie deze (ENG) tekst over hoe en wat:

For folder redirection to work properly, configure the folder NTFS as follows:

1) Configure the folder to not inherit permissions and remove all existing permissions.
2) Add the file server’s local Administrators group with Full Control of This Folder, Subfolders, and Files.
3) Add the Domain Admins domain security group with Full Control of This Folder, Subfolders, and Files.
4) Add the System account with Full Control of This Folder, Subfolders, and Files.
5) Add the Creator/Owner with Full Control of Subfolders and Files.
6) Add the Authenticated Users group with both List Folder/Read Data and Create Folders/Append Data – This Folder Only rights. The Authenticated Users group can be replaced with the desired group, but do not choose the Everyone group as a best practice.

The share permissions of the folder can be configured to grant the group Administrators Full Control and the group Authenticated Users Change permissions.

[Nog 'strakker' afgesteld staat hier, maar dat hoeft op zich niet.]

Ook hier staat er wat over mapomleiding.
En ook hier nog het een en ander over de Group policies (groepsbeleid) die je moet aanmaken om mappen om te leiden (Mijn Documenten etc.)

Als je (ook) zwervende gebruikersprofielen wilt instellen, maak daar een aparte (gedeelde) map voor aan.

Tijs.
 
Bedankt voor jouw post! Deze heeft heel erg geholpen. Maar nu krijg ik 'toegang geweigerd' als ik me aanmeld met een andere pc op het netwerk. Heb je soms tips?
 
Dat is wel erg mager/onduidelijk:
a. Zit die andere computer wel in het domein?
b. Met welke gebruikersnaam probeer je in te loggen? Een lokale of een domeinaccount?
c. Kijk op het werkstation en op de server na welke meldingen er in de Windows Logboeken zijn verschenen. Mogelijk heb je de rechten verkeerd staan en/of verkeerd gerichte mapomleiding ingesteld etc.

Tijs.
 
Bedankt voor je reactie. Hier zijn de antwoorden op je vragen:

1) Als ik me probeer aan te melden in het domein onder XP krijg ik 'toegang geweigerd'
2) Een domein account
3) Ik kan me niet aanmelden bij het domein als ik windows XP configureer voor het aanmelden bij dit domein.

Was idd. wel een beetje vaag geformuleerd. Maar nu krijg ik ook nog iets anders: bij de mapomleiding krijg ik: The target path is not an UNC path
 
Dat laatste is een relatief duidelijke melding:
Ik schreef eerder al dat je een map moet delen op de server voor de (omgeleide) Mijn Documenten en/of zwervende profielen etc.

STEL dat je server MIJNSERVER heet en de gedeelde map voor omgeleide Mijn Documenten heet DOCUMENTEN aldaar, dan zal je de omleiding van Mijn Documenten moeten doen in het groepbeleid naar:
\\MIJNSERVER\DOCUMENTEN

\\server\sharenaam is een UNC pad.

Blijkbaar heb je in het groepsbeleid iets neergezet als C:\DOCUMENTEN, wat (natuurlijk) niet verwijst naar een gedeelde map op een server maar naar een lokale map op een pc...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ah ja nu zie ik het. Ik had inderdaad e:\ en verder gebruikt. Maar onder Windows 98 kan enkel documenten opslagen in de lokale documenten folder. Die andere verchijnt niet als 'Mijn documenten'. Als ik mijn documenten iets opsla en met een andere account aanmeld staat in die zijn documenten hetzelfde bestanden. Bij XP krijg ik ook een error. Ik heb een screenshot toegevoegd om het wat duidelijker te maken...

screen.jpg
 
Windows 98 kan niet als Windows werkstation in een domein gebruikt worden.
En ik geef de hint over het doornemen van de Logboeken (=eventvwr.exe) niet voor niets als er foutmeldingen optreden (zoals in je schermafdruk, bij het toevoegen van de XP machine in het jensnet domein).
Er staat hier enkele mogelijke verklaringen voor je probleem:
a. Je probeert een computernaam toe te voegen die ooit al is toegevoegd aan het domein. Probeer een geheel nieuwe computernaam voor het werkstation toe te voegen.
b. Je hebt niet de juiste domein-administrator account gebruikt bij het toevoegen.
c. Je probeert vanaf een niet-administrator lokaal account op de XP machine de toevoeging aan het domein te doen.

Enne... Heb je wel op de XP machine het ip-adres van je domeincontroller server als DNS-server opgegegeven? Anders krijg je geen mogelijkheid om die XP machine in het domein te hangen.

En nog een hint: Je moet liever niet een domein hebben als toplevel domein. Er moet dus een '.' in voorkomen. Dus zet je de domeinnaam bij voorkeur om naar (bijv.) jensnet.local of jensnet.lan
Zal er op neer komen dat je je server demote (dus weer een stand-alone server van maken) via dcpromo.exe en daarna het domein onder de nieuwe naam aanmaken (met je server als domeincontroller én DNS-server van het domein), ook weer via dcpromo.exe.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan