De kluts kwijt met IP adressen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pascalv71

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
6
onlinepascalv71
1
EDIT

Hallo, wie zou mij kunnen helpen met het volgende:

Ik heb thuis een netwerk als volgt:

KPN Experia Box --> Sitecom Wireless Router (SWR)
De op SWR is een NAS aangesloten en ook een switch
De SWR en de NAS staan in meterkast en de switch in de woonkamer waarop een mediaspeler en een TV is aangesloten.

Om de dekking in de woonkamer te verbeteren, dacht ik het volgende:
Ik wissel de SWR met de switch, dus de switch in de meterkast en sluit daarop de Experia box en de NAS.

Het internet gaat dan prima, maar ik kom niet meer aan mijn NAS.
Lijkt dat deze in een andere "range" staat als ik 192.168.2.2

Ik begrijp dat allemaal niet zo met de IP adressen, subnets etc. dus heb help nodig, want ben de kluts kwijt
 
Denk dat ik een stapje verder ben: de Experiabox maakt zelf een netwerk aan in een andere range.
Door hier een switch op aan te sluiten met daarop de NAS, vallen deze allemaal in de zelfde range

De SWR creert een eigen netwerk met een andere range en dus kunnen apparaten verbonden met de SWR de NAS niet benaderen.

De vraag is, kan dit opgelost worden?
 
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de SWR zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Experiabox. En daarna de SWR via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Experiabox verbinden (of de switch)

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Experiabox moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Experiabox, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Experiabox aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de SWR router:
Je kunt daarna je SWR router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Experiabox). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de SWR van de Experiabox (of de switch die ervoor staat).
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de SWR.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de SWR, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de SWR.
5. Zet DHCP serving uit op de SWR.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de SWR uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de SWR een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Experiabox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Experiabox. Dat kan een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Experiabox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Experiabox al als LAN ip-adres gebruikt! [En ook niet het ip-adres van een ander apparaat die je eerder al een vast ip-adres had gegeven.]
Als je twijfelt, kies dan .253 als laatste deel van het ip-adres.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de SWR.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de SWR bedraad met een LAN poort van de Experiabox (of de switch die ervoor staat).
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Experiabox ipv. de SWR.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de SWR nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de SWR].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de SWR zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Experiabox.
Je hebt dus de SWR als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Als eerste: DANK dat je al die moeite heb genomen: super!
Ik begrijp redelijk wat je aangeeft maar heb op een punt een twijfel: begrijp ik het goed dat jij de Experia box "het wifi signaal" laat versturen en de SWR als accesspoint laat dienen? Omdat de Experia ook in de meterkast staat en dus beperkt signaal doorgeeeft, zou ik
a) deze voor de wifi functie eigenlijk willen uitzetten, en
b) eigenlijk het netwerk via de sitecom laten bepalen (maar weet niet of dat uberhaupt kan) ; met andere woorden de DHCP etc. bij de Experia box uitzetten en hem "alleen" laten dienen om de verbinding met internet/kpn te maken.

Kan zowel a als b (of alleen a) en wat moet ik dan anders doen in de volgorde?

Dank,
Pascal
 
a. Je wilt aan de Experiabox zo min mogelijk veranderen, dus laat die gewoon DHCP server zijn. Bedenk ook dat de provider het ding kan resetten op afstand of bij support-vraag kan eisen dat je 'm terugzet naar fabriekswaarden. Blijft dus (zoveel mogelijk) van de Experiabox af! [Theoretisch zou je de DHCP server functionaliteit uit kunnen zetten in de Experiabox en het aan kunnen zetten in de SWR, MAAR dan moet je de standaardgateway gaan verbouwen in het DHCP gedeelte van de SWR, omdat niet de SWR maar het ip-adres van de Experiabox de standaardgateway is!]
b. Afzetten van wifi in de Experiabox kun je doen, daar is geen enkel bezwaar tegen. Log in op de Experiabox, en zet het Wifi gedeelte uit, als je dat wilt.
c. In MIJN instructie zijn er 2 wifi netwerken: 1tje van de Experiabox en 1tje van de SWR. Aansluitend op b. mag je gerust op een van de 2 routers het wifi gedeelte afzetten, dus op de SWR of op de Experiabox, bij welke van de 2 je dat maar wilt.

Tijs.
 
Hoi Tijs,

Wilde je even laten weten dat het gelukt is en nu perfect werkt.
Kan alleen de wifi van de Experia niet uitzeggen ... want kom er niet in en moet dus een reset uitvoeren, waarvan ik de consequenties nog niet weet. Even KPN belle maar!

Kortom, SUPER BEDANKT!

Groet,
Pascal
 
M.b.t. inloggen op de Experiabox kun je hier kijken.

Mooi dat het gelukt is.

Graag de vraag nog op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan