Windows 2003 sommige gebruikers DNS probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andee79

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2013
Berichten
2
Hallo,

Wij draaien Windows 2003 met terminal services. Ik loop tegen het probleem aan, dat enkele gebruikers geen https websites kunnen openen op dns-naam (page nog found). Dus www.google.nl, PayPal.nl, ziggo.nl etc werken allemaal niet (allemaal websites die automatisch naar https redirecten). Ik kan de betreffende websites wel benaderen op IP-basis. Als ik de users, account-operator rechten geef en een nslookup uitvoer, zie ik ook netjes de IP-adressen die bij de DNS namen horen. Dus DNS lijkt wel goed te werken. Maar google.com of .nl is niet bereikbaar op de DNS-naam.

Dit probleem zie ik bij zowel Chrome, IE8 en Firefox. Dus het is browser onafhankelijk. Ik heb ook alle default instellingen teruggezet, SSL cache verwijdert, noem het maar op. Dus ik heb het idee dat het geen veiligheidsinstellingen zijn voor Internet Opties. Temeer ook, omdat de gebruikers standaard domein gebruikers zijn, zonder specifieke rechten.

Als ik de user, administrator rechten geef, gaat het overigens wel goed met het openen. Dus er zit ergens een permissie probleem in het gebruikersprofiel.

Nogmaals dit komt slechts bij enkele gebruikers voor, die verder ook geen afwijkend GPO, loginscript of lid zijn van een afwijkende groep. Mijn eigen vermoeden is een registry setting die bij hen verkeerd staat. Maar ik zou niet weten wat.

Graag hoor ik, of iemand dit herkent of een oplossing weet.

Met vriendelijke groet,

IR Snippe
 
Lijkt mij toch wel degelijk een GPO-kwestie. Doe (op de domeincontroller) eens een verschilanalyse in Group Policy Management van een administratieve gebruiker t.o.v. een normale gebruiker (via "Group Policy Result Wizard"). Aangeven dat de Result wizard de terminalserver moet nemen voor het bepalen van de resultaten en selecteer daarna de juiste gebruiker.
PS: Voor een result moet de gebruiker ook ingelogd zijn op de terminalserver.

Succes,

Tijs.
 
Hallo,

Ik heb een GPresult en een RSOP.msc gedraaid bij beide gebruikers (twee identieke accounts), waarbij de één wel een probleem ervaart en de ander niet. En de GPresult geeft exact dezelfde policy en inheritance aan als de ander.. RSOP.msc is uiteraard ook hetzelfde. Dus het lijkt niet in de GPO te zitten helaas.

Heb je misschien een ander idee? Ik zit ook al te denken aan registry comparison, om te kijken of daar wijs uit te worden is. Maar dat is een ontzettende klus.
 
Laatst bewerkt:
Zonder er té veel tijd in te stoppen:
Draai eens HijackThis op beide accounts (doe een Scan na starten van het programma). Mogelijk krijg je een melding over geen toegang tot hosts bestand, die kun je negeren etc. (het zijn niet-gepriviliseerde gebruikers).
Vergelijk de teruggemelde settings, vooral de R0 en R1 instellingen.

Alternatief zou je de instellingen van Internet Explorer ook kunnen resetten naar standaardwaarden bij die gebruiker(s) met het probleem, en ze dan opnieuw laten inloggen.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan